Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Rapid 130 R/H létala po Ringu až 260 km/h, teď je jako nová
16.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rapid 130 R/H vznikl jen jeden jako tovární stavba pro západoněmecké závody. Jezdil i vytrvalostní podniky na Ringu a byl konkurenceschopný.
Škoda Rapid, tedy ne ta nová, ale ta z 80. let minulého století, má ještě dnes mnoho fanoušků. Ono se není zas tak co divit, na silnicích socialistického Československa byly tyto stroje aspoň jakýmsi oživením jinak nudného zástupu Žigulíků a čtyřdveřových Škodovek. Pod slupkou ale bylo už Garde v roce 1981 o dost lepší než sériové „stodvacítky” a Rapid vše posouval ještě dále.
63 koní, které nabízela třináctistovka verze Rapid 136 ve standardním provedení, nicméně nebyl absolutní vrchol, který šel z tohoto motoru vyždímat. V okruhových závodech totiž existovala skupina H, pro kterou německý závodní tým Obermann ve spolupráci se Škodovkou, tehdy pojmenovanou AZNP, vyvinul unikátní stroj. Dostal název Škoda Rapid 130 R/H a vycházel z existující soutěžní varianty 130 LR.
Oproti LR na něm ale byla spousta novinek. Předně měl karoserii Rapidu, nikoliv čtyřdveřové škodovky, a byl podstatně rozšířen. Pro lepší aerodynamické vlastnosti se také na víko motoru nastěhovalo velké křídlo, ne nepodobné kachnímu ocasu Porsche, a v něm byl chladič motorového oleje. Také vidíme integrované nárazníky a ten přední má slušně velký spoiler. A v přední kapotě je vývod horkého vzduchu od chladiče, který jednak zlepšuje funkci chlazení a jednak také prý dodává přítlaku na přední nápravě.
Chladič motorového oleje byl skutečně potřeba, protože se z třináctistovky vozu 130 LR podařilo vymáčknout až neuvěřitelných 138 koní při 8 tisících otáčkách. Točivý moment činil 138,4 Nm při 5 500 ot/min. Takových výkonů bylo dosaženo slušně velkým kompresním poměrem, konkrétně 11,9:1. Směs připravovaly nejprve dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE, později údajně vstřikování paliva od stejné firmy. Aby motor obstál v náročných závodech, měl pětkrát uloženou klikovou hřídel - to byla jeho hlavní konstrukční novinka oproti motorům v soutěžních 130 LR.
V kabině je jen to, co je při závodě skutečně potřeba, takže volant, sedačka, pedály a pár přepínačů. Také tu je pochopitelně ochranná klec, ale jinak tu nenajdete ani jeden zbytečný gram. Výsledná hmotnost je 675 kilogramů a díky tomu se Rapid 130 R/H údajně dostal na stovku pod sedm vteřin a maximálka činila 260 km/h. Takovému číslu se ani nechce věřit, zejména pohání-li vůz pouhých 140 koní, dobové zdroje ale tak hovoří.
Ovšem, i podvozek byl od série velmi daleko. Přední náprava byla upravena pro snížení těžiště, ta zadní pochází z verze 130 LR. Tlumiče Sachs umožňují na zadní nápravě nastavit světlou výšku, vpředu je zase seřiditelný stabilizátor. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy AP s lehkými hliníkovými třmeny a kotouče vpředu mají vnitřní chlazení. A dvoudílná kola BBS obouvají slicky Goodyear.
Třebaže by člověk od Rapidu nic takového nečekal, tenhle závodní stroj byl na okruzích skutečně konkurenceschopný. Účastnil se různých závodů ve skupině H a mezi nimi i čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu, konkrétně v roce 1987. Dlouho jezdil na prvním místě své kategorie, údajně však pár minut před koncem praskl závěs zadního kola a odsunul Rapid 130 R/H na druhé místo ve své třídě, 27. celkově.
Pak zůstal v garážích závodního týmu jezdícího pod logem dealera nových vozů Obermann, ale navenek se po něm slehla zem. Až před pár lety byl objeven, stále u pana Obermanna „ve stodole” a převezen do České republiky, kde prošel kompletní renovací, kterou dokumentuje přiložené galerie. U Obermanna později jezdil v nepříliš atraktivní černé barvě, s renovací se mu však dostalo zpátky originálního nástřiku i polepů. Jste-li fandy tohoto vpravdě unikátního stroje, můžete se s ním seznámit i v jeho renovované podobě, dokumentuje ji nejen galerie, ale i video, které najdete níže.
Takto vypadal Rapid 130 R/H původně...
... takto v pozdějších závodních barvách týmu Obermann...
...a znovu takto šik je dnes. Více prozradí další snímky a videa
Renovace byla náročná a zabrala několik let, ale výsledek stojí za to
Dobové video s Rapidem R/H
S trochou práce motor Rapidu 130 R/H naskočil po dvaceti letech stání a dokonce udržel volnoběh
Po renovaci bude jistě jezdit mnohem lépe
Zdroje: skoda-virt.cz poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024 - Vrcholná Corvette odhalila svou dynamiku. Akcelerací i maximálkou pokoří Ferrari či Lamborghini, ač stojí zlomek jejich cen
20.12.2024 - Už i Lancia otáčí. Její další novinka nebude jen povinnost plnící auto, chce znovu ohromit zákazníky
20.12.2024 - Další nová Kia vypadá tak podivně, že ji budou milovat jen její rodiče, při její ceně jí ale odpustíte cokoli
20.12.2024 - Kolega spočítal, kolik stojí život s 10 let starým supersportem. Vysvětluje to, proč se prodává relativně levně
20.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie