Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda otevřela nové muzeum, nahlédněte do něj s námi
26.11.2012 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
(+ foto, stručná historie) V Mladé Boleslavi byla v pátek velká sláva. Škoda totiž otevřela kompletně zrekonstruovanou budovu svého muzea.
Za rekordních devět měsíců stihli mladoboleslavští kompletně přestavět stávající budovu muzea na třídě Václava Klementa k uvnitř nerozeznání. Bývalá továrna na bicykly Slavia tak získala další život, i když její zašlou slávu stále připomínají nosné konstrukce montážní haly. Realizaci nového interiéru v dříve naznačeném stylu, přípravy velkého konferenčního sálu, kavárny pro sto hostů i moderně řešeného zázemí měla tentokrát na starosti německá agentura ze Stuttgartu.
Vše vypadá opravdu působivě a nové prostory budou nyní více sloužit samotným turistům (těch chtějí v příštích letech přivítat dvojnásobně více), ale budou zde probíhat i jiné společenské a kulturní akce, stejně jako premiéry nových vozů. Té první se zúčastní i naše redakce, odhalení nové Octavie za čtrnáct dní si rozhodně nemůžeme nechat ujít.
Zpátky ale ke škodováckému muzeu. Zcela nově koncipovaná výkladní skříň značky zve návštěvníky k poutavé procházce 117tiletou historií automobilky Škoda, kterou představují automobily (celkem je jich tu 46), filmy, současníci a dokumenty, moderně uspořádané na více než 1800 m2 výstavní plochy v historických výrobních halách.
Co se prvních dojmů týče, tak hned po úvodní tiskové konferenci, při které se neplánovaně spustil požární alarm vyzývající nás ve třech světových jazycích k opuštění budovy, jsem si všechny expozice se zájmem prohlédl. S výběrem exponátů nemám problém, navíc se asi v průběhu roku budou i trochu měnit (v depozitáři je slušná zásoba vzácných kousků), co mi však přijde trochu líto je naskládání několika velmi zajímavých automobilů do tzv. regálu, aniž by k nim měl návštěvník přístup. Ze slavného Ferata tak uvidíte pouze spodní část levého boku a charakteristické křídlo.
Zajímavý výklad historie poskytují vozidla v expozici Tradice. První pár vozů tvoří Octavia Combi (Typ 993 C) a Škoda 860. Octavia Combi přišla na trh v roce 1961 a snažila se tehdy sloučit komfort a velkorysost cestovní limuzíny s praktičností kombíku. Tento vůz nadchl jak v tuzemsku, tak v zahraničí. Z linky sjelo více než 54 tisíc vozů. Škoda 860 je jediným sériově vyráběným osmiválcem v historii značky. Krásný, otevřený luxusní vůz byl vyroben v počtu pouhých 49 exemplářů. Jeden z nich si pořídil i český předseda vlády. Mezi vozy „pro všední den” najdete v muzeu modely Škoda Popular 995, a Škoda 125L. Popular 995 byl vyráběn v letech 1939 až 1946 a vyznačoval se revolučně lehkou a cenově výhodnou koncepcí. S ním se splnil dlouholetý sen o lidovém voze. Škoda 105/120 dominovala československým silnicím - model 125L je jedním z nejmladších zástupců řady 742, vyráběné v letech 1976 až 1990. Cenově tehdy výhodný vůz s modernizovaným vzhledem uzavíral éru vozů značky s motorem vzadu.
Docela poutavě je zde zpracováno také téma Motorsport. Už 111 let je mladoboleslavská automobilka úspěšná v motoristickém sportu. Četné sportovní úspěchy tu zastupuj e celá řada relikvií včetně získaných trofejí a hlavně dvě soutěžní legendy značky: 130 RS, a Fabia S2000. Škoda 130 RS je důkazem inženýrského umu a sportovního ducha let sedmdesátých. Mezi jeho cenná vítězství patří dvojitý úspěch v Rallye Monte Carlo 1977 a v Mistrovství Evropy cestovních vozů. Škoda Fabia S2000 reprezentuje aktuální úspěchy značky v mezinárodním soutěžním mistrovství S-WRC, IRC a v Mistrovství Evropy.
Automobilka dává také trochu možnost nahlédnout do restaurátorské kuchyně samotného muzea. Expozice nazvaná „Preciznost” se zabývá dvěma hlavními tématy - „Restaurování” návštěvníkům umožní nahlédnout do fascinujícího světa automobilových veteránů, „Výroba” naproti tomu ukazuje styčné body mezi historickou a dnešní výrobou automobilů - a to přímo v historické tovární hale zakladatelů firmy Laurin & Klement.
Muzeum značky Škoda je v Mladé Boleslavi otevřeno. Denně od 9.00 do 17.00 hodin (kromě 24., 25., 26.12. a 1.1.; dne 31.12. otevřeno do 14.00 hod.). Expozice je koncipována bezbariérově a u všech exponátů je popis také s Braillovým písmem.
Vybrané snímky z prostor nového muzea Škoda
Stručná historie mladoboleslavské automobilky
1895
V Mladé Boleslavi zakládají v prosinci Václav Laurin a Václav Klement továrnu na výrobu jízdních kol pod jménem Laurin & Klement. Václav Klement, původním povoláním knihkupec, se krátce předtím rozzlobil na drážďanského výrobce jízdních kol Seidel & Naumann, který dosti neomaleně odmítl česky formulovanou Klementovu stížnost na kvalitativní nedostatky jeho produktů s tím, že filiálka Ústí nad Labem, tehdy obydleném převážně německy mluvícím obyvatelstvem, přijímá stížnosti pouze v němčině. Pro Klementa to bylo důvodem k tomu, aby vzal výrobu jízdních kol do vlastních rukou. Za partnera si vybral mechanika jízdních kol Václava Laurina. V prvních letech firma Laurin & Klement vyráběla a opravovala jízdní kola značky Slavia.
1898
V Mladé Boleslavi vzniká, takříkajíc na zelené louce, malá továrna se zhruba 40 zaměstnanci.
1899
Laurin & Klement představují další výsledek svého vývoje: jízdní kolo s pomocným motorkem, takzvanou motocykletu. Motocykl dosahuje maximální rychlosti přes 50 km/h. V následujících letech jsou motocykly nejdůležitější součástí výrobního programu firmy. Jsou to první motocykly, vyráběné v tehdejším Rakousku-Uhersku.
1901
Krátce po zahájení výroby prvního motorového vozidla, jednoválcového motocyklu, se Laurin a Klement rozhodují angažovat v motoristickém sportu. Koncem června absolvuje mladý jezdec Narcis Podsedníček závod Paříž-Berlín na trati o délce 1200 km. Byl sice diskvalifikován, protože jeho průjezd cílem v Berlíně nebyl řádně zdokumentován, ale účast v tomto závodě je považována za počátek úspěšné sportovní historie značky Škoda.
1902
Koncem roku byl vyroben 2000. motocykl značky L&K. Produkty nesou jména jako L&K motocykleta typ B, L&K motocykleta typ L nebo L&K motocykleta typ CCD.
1903
L&K se účastní 34 motocyklových závodů a ve 32 z nich vítězí. Díky sportovním úspěchům popularita značky roste.
1905
S označením ‚Voiturette A‘ (z francouzštiny: vozík, malé auto) představuje L&K první automobil této firmy. Pohání jej vodou chlazený dvouválcový motor o výkonu 7 koňských sil a o objemu 1100 ccm. Výkon motoru na zadní kola přenáší v závislosti na konkrétní verzi buď řetěz, nebo kardanový hřídel. I nadále se s úspěchem vyrábí motocykly. Z bran závodu vyjíždí devatenáct různých typů s jednoválcovým i dvouválcovým motorem i čtyřválcový stroj CCCC 5HP. Tovární jezdec L&K Václav Vondřich vyhrál na dvouválcovém závodním stroji závod „Coupe International“ ve francouzském Dourdanu, neoficiálně nazývaný motocyklovým mistrovstvím světa.
1906
Poptávka po modelu Voiturette prudce roste. L&K zahajuje sériovou výrobu vozu Voiturette A a Voiturette B (devět koňských sil, zdvihový objem 1395 ccm). Při podzimní jízdě Německého autoklubu vyhrál inženýr Emil Rezler s vozem Voiturette „Zlatý automobilový věnec“.
1907
Podnik je transformován v akciovou společnost (L&K), aby pokryl rostoucí potřebu kapitálu. Na trh přichází modely Voiturette B2 (2278 ccm, 10 k) a typ C, taxi o výkonu dvanácti koňských sil. Premiéru slaví čtyřválcový model L&K F. Jeho dvaapůllitrový motor má výkon 21 koní. Celkem bylo vyrobeno 371 vozů. L&K už nabízí celkem devět různých modelů, od malého dvojmístného osobního vozu přes čtyřválcový závodní vůz až po nákladní vozy a autobusy. Novinkou je také motor FF - sestavený ze dvou čtyřválců modelu F, je jedním z prvních osmiválců na světě. Zdvihový objem činí 4900 ccm.
1908
Závod opouští první čtyřválec typu G. Do roku 1911 bude vyrobeno 308 těchto vozů.
1909
Výroba stacionárních motorů „Brons“. Nastupuje konstruktér Otto Hieronimus. Předtím pracoval v Německu ve firmách Benz a Daimler. Vyvinul závodní vůz FCR se čtyřválcovým motorem se zdvihem neuvěřitelných 250 mm, o objemu 5672 ccm a o výkonu 100 koní. Maximální rychlost činí 130 km/h.
1910
Zahájení výroby silničních válců a motorových pluhů.
1911
Vzniká typ S: spolehlivý velkosériový vůz. Závodní model FCR zvítězil v Alpské jízdě a v sicilském závodě Targa Florio.
1912
Převzetí automobilky RAF (Reichenberger Automobil-Fabrik) v Liberci, spojená s licenční výrobou šoupátkových motorů Knight pro luxusní vozy.
1914
Vypuknutí první světové války dočasně ukončilo výrobu automobilů v Mladé Boleslavi. Nucenou přestávku má také automobilový sport. Výroba je převedena na válečné potřeby.
1919
Opětovné zahájení výroby. Základem jsou dvě typové řady osobních vozů s označením S a M, které přímo navazují na předválečnou výrobu.
1922
Vývoj vozu střední třídy - typ 100. Po pozdější modernizaci se tento vůz, označovaný jako typ 110, stal velice oblíbeným.
1924
Na přání československé vlády zahajuje L&K výrobu leteckých motorů. Jedná se o licenčně vyráběný dvanáctiválec 12 CC francouzského výrobce Lorraine-Dietrich.
1925
Dopady světové války a krize ve dvacátých letech firmu L&K poznamenaly. Důsledkem je pokles obratu o více než 60 procent. L&K proto hledá silného strategického partnera. Spojení se Škodovými závody v Plzni dne 20. července 1925 se mldadoboleslavská značka stává největším českým podnikem. Po spojení se firma jmenuje ŠKODA nebo AUTO ŠKODA, vozy se napřed prodávají pod jménem „Laurin & Klement - Škoda“, poté pod jménem Škoda.
1926
Na 18. mezinárodní automobilové výstavě v Praze se mladoboleslavská automobilka představuje pod novým názvem Škoda. Jedním z prvních vozů s novým označením je roadster typ 150.
1930
Škoda zahajuje pásovou výrobu. Denně z linky sjíždí 85 automobilů. Automobilová divize koncernu je vyčleněna pod názvem Akciová společnost pro automobilový průmysl - Škoda (ASAP Škoda).
1931
V podobě modelu 633 vyrábí ŠKODA jeden z nejmenších šestiválců své doby.
1933
Návrat do motoristického sportu: tři šestiválcové závodní speciály Škoda startují v závodě „Tisíc mil československých“. Stejně jako vozy Laurin & Klement, přesvědčily při tomto náročném dálkovém závodě i vozy ŠKODA, vycházející se sériových vozů, svou spolehlivostí a rychlostí.
1934
Premiéru slaví hned tři nové modely: Popular, automobil pro široké vrstvy zákazníků; Rapid, model nižší střední třídy a luxusní limuzína Superb 640. Tyto vozy jsou zakladateli nové úspěšné generace vozů s moderním rámem s centrální rourou, motory s rozvody OHV a vypracovanou technikou. Popular je prodejním šlágrem. S tímto modelem automobilka poprvé překročí hranici 5000 vyrobených vozů jedné modelové řady.
1936
Na trh přichází velký model Favorit. S vozem Popular Sport „Monte Carlo“ vybojovala Škoda druhé místo při Rallye Monte Carlo.
1937
Popular Sport zaznamenává další úspěchy v automobilových soutěžích.
1939
Výroba vozu Škoda 995 Popular. Češi mu brzy láskyplně přezdívají „Liduška“. Začátek druhé světové války. Připojení Protektorátu Čechy a Morava k Německé říši. Celý koncern Škoda se 28. srpna 1939 stává součástí koncernu „Reichswerke Hermann Göring“ a je využíván zejména pro válečnou výrobu.
1945
Dne 9. května je závod bombardován. Zničena je karosárna, fyzikální a chemická laboratoř a konstrukční kancelář. Od 10. května přebírá organizaci v závodě Mladá Boleslav Rudá armáda. Poté 28. října dochází ke znárodnění koncernu Škoda v Plzni a společnosti ASAP v Mladé Boleslavi.
1945
Podnik je znárodněn jako AZNP ŠKODA (Automobilové závody, národní podnik).
1946
Předválečný model Škoda 1101 Popular dostal novou karoserii. Hovorově se vozu brzy začalo přezdívat „Tudor“ (z anglického „two door“).
1947
Konec výroby nákladních vozů.
1948
Arturo Porro s vozem Škoda 1101 Sport vítězí v závodě Montevideo-Melo-Montevideo na trase, měřicí tisíc kilometrů.
1949
Zahájení výroby modelu 1102 vycházejícího z modelu 1101. Nové je pouze umístění řadicí páky pod volantem.
1950
S vládním obrněným speciálem VOS končí v Mladé Boleslavi na dlouho dobu výroba vozů střední a vyšší třídy.
1952
Představení modelu Škoda 1200 Sedan: limuzíny se stupňovitou zádí a celokovovou karosérií (namísto dosavadní smíšené konstrukce ze dřeva a plechu).
1955
Na trh přichází model Škoda 440 („Spartak“). Označení 440 znamená čtyřválec o výkonu 40 koňských sil.
1959
Numerické označení vozů mladoboleslavské značky je nahrazeno jmény. Z modelu Škoda 440 se stává Octavia (odvozeno z latiny - octo = osm, protože vůz byl osmým modelem v poválečné historii značky). Škoda 445 se nyní jmenuje Octavia Super, kabriolet 450 dostal jméno Felicia.
1964
S modelem 1000 MB zavádí automobilka poprvé vůz s motorem vzadu. Tento vůz byl ve své době považován za jeden z nejlepších modelů ve třídě o zdvihovém objemu do jednoho litru a představoval vynikající poměr ceny a užitné hodnoty. Litrový motor je nejmodernějším agregátem ve své třídě s blokem motoru, vyrobeným v patentovaném procesu tlakového lití hliníku.
1965
Na Novém Zélandu, v Pákistánu a v Turecku vznikají terénní vozy Škoda typu „Trekka“ a „Skopak“. Model „Trekka“ je dílem Josefa Velebného, zkušeného technika, který pro značku pracoval už pod vedením Václava Klementa. Součástky byly dodávány z Mladé Boleslavi, montáž probíhala na místě za pomoci techniků podniku.
1969
V srpnu zachvátil velkou část závodu rozsáhlý požár a některé provozy zcela zničil. „Facelift“ modelu Škoda 1000 MB: vůz se teď jmenuje Škoda 100.
1970
Na trh přichází sportovně laděný model 110 R Coupé, který se vyráběl do roku 1980.
1975
Na bázi Škody 120 S vyvinuli inženýři sportovní vůz Škody 130 RS. Díky četným úspěchům v závodech se model stal legendou motoristického sportu.
1976
Na trh přichází model 105/120: solidní rodinné auto, které bylo oblíbené i v zahraničí.
1977
Na Rallye Monte Carlo se vozy Škoda 130 RS umístily na prvním a druhém místě v kategorii do 1300 ccm.
1981
Česká značka s vozem Škoda 130 RS vyhrává Mistrovství Evropy cestovních vozů.
1984
Na trh přichází Škoda Rapid 130. Model je další vývojovou fází "stotřicítky" a dřívějších modelů Garde a Rapid.
1987
Představení nového modelu Favorit. Tento automobil je mezníkem v historii značky, které se tak podařilo vyvinout moderní koncept kompaktního vozu s motorem vpředu, pohonem předních kol, variabilním interiérem a velkými pátými dveřmi. Z pásu celkem sjel zhruba jeden milion exemplářů (ve verzích hatchback, kombi a pickup).
1989
Pád železné opony. I v ČSSR se zavádí tržní hospodářství.
1990
V prosinci schválila česká vláda vstup koncernu Volkswagen do společnosti Škoda.
1991
Po politických změnách začíná mladoboleslavská automobilka hledat silného západního partnera. Vedle koncernu Volkswagen se o automobilku uchází také GM, BMW a Renault. Zahraniční automobilky se zajímají především o techniku modelu Favorit s pohonem předních kol. V prosinci 1990 se česká vláda rozhoduje pro koncern Volkswagen a 16. dubna 1991 vstupuje smlouva v platnost. Vzniká nový společný podnik Škoda automobilová a.s. a začíná nová éra podniku.
1994
Model Favorit je nahrazen novinkou nazvanou Felicia. Vůz svou kvalitou a designem odpovídá mezinárodním měřítkům.
1995
Škoda slaví 100. výročí existence podniku. Při této příležitosti je mimo jiné otevřeno i nové Škoda Auto Muzeum. V polovině února je v Mladé Boleslavi položen základní kámen výrobní haly pro model Octavia. Vybudována byla i nová lakovna. Modernizován byl také závod v podkrkonošském Vrchlabí. Tyto investice koncernu Volkswagen představovaly 20 procent všech zahraničních investic v České republice.
1996
Koncem dubna je vyroben miliontý vůz značky od spojení s koncernem Volkswagen a 3. září 1996 je slavnostně otevřen nový závod pro výrobu modelu Octavia, druhou modelovou řadu.
1998
Značka je stále úspěšnější. V lednu 1998 získala společnost název Škoda Auto a.s. a stává se největším průmyslovým podnikem v České republice. V tomtéž měsíci začaly práce na stavbě nové svařovny s kapacitou 1200 karoserií denně. V květnu 1998 byla zahájena stavba nového Parts Centra. V listopadu byla zahájena stavba vzorového zákaznického centra a haly pro výrobu motorů a převodovek o roční kapacitě půl milionu jednotek. Škoda poprvé vyrobila více než 400 000 vozů ročně. Vyváží se do 70 zemí. Na trh přichází ŠKODA Octavia Combi.
1999
Další rozšíření modelové řady Octavia o verzi 4x4. Jako třetí model přichází na trh nová ŠKODA Fabia. V dubnu 1999 bylo otevřeno nové výzkumné a vývojové centrum, které posiluje samostatnost vývoje.
2000
Koncern Volkswagen se stal stoprocentním vlastníkem automobilky v Mladé Boleslavi. Představení Fabie Combi.
2001
Na trh přichází Škoda Superb. S ním obnovuje Škoda tradici této modelové řady z třicátých let a vstupuje do vyšší střední třídy. Škoda zahajuje výrobu v Aurangabádu v Indii. V červnu končí výroba modelu Felicia.
2003
Automobilka v Mladé Boleslavi vyrobila čtyřmiliontý vůz od spojení s koncernem Volkswagen.
2004
Na trh přichází druhá generace Octavie.
2005
Do provozu je uvedeno nové rozšířené logistické centrum pro originální díly a příslušenství v Mladé Boleslavi, 1. listopadu vyrobila česká automobilka pětimiliontý vůz od roku 1991.
2006
Roční produkce poprvé překročila hranici 500 000 vozů a automobilka vstoupila na čínský trh. Jako třetí modelová řada automobilky přichází Roomster (po modelech Octavia a Fabia).
2007
V Šanghaji značka otevřela první exkluzivní autosalon v Číně a společně s firmou Shanghai Volkswagen zahájila licenční výrobu vozů značky Škoda. Na trh přichází nová Fabia.
2008
V březnu má světovou premiéru nový Superb. Ve společném podniku s Volkswagenem se připravuje montáž v ruské Kaluze.
2009
Na autosalonu v Ženevě je představena nová ŠKODA Yeti jakožto pátý model značky. Počet vozů, vyrobených od spojení s koncernem Volkswagen, překročil hranici sedmi milionů kusů. V ruské Kaluze začíná výroba modelu Octavia v plné hloubce výroby.
2010
Automobilka poprvé prodala více než tři čtvrtě milionu vozů. Na pařížském autosalonu automobilka představuje první elektromobil v podobě konceptu Octavia Green E Line. Škoda Motorsport je vítězem mistrovství světa v sérii „International Rally Championship“.
2011
Přichází nový design značky a nové logo společnosti. Designová studie VISIOND je výhledem na budoucí designovou architekturu značky. Automobilka slaví jubileum „110 let ŠKODA Motorsport“ a vítězí zároveň v sériích Intercontinental Rally Challenge a v mistrovství světa S-WRC.
2012
Zavedení kompaktního Citigo jako šesté modelové řady; vstup značky do segmentu malých vozů. Přichází také Rapid jakožto sedmá modelová řada. Škoda je vítězem Intercontinental Rallye Challenge, Mistrovství Evropy v automobilových soutěžích, série Asia-Pacific-Rally a celkem pěti národních soutěžních mistrovství. Znovuotevření přebudovaného muzea.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 10 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před hodinou - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 2 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 4 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 5 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Politický koutek 11.21. 12:32 - M.Z.
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel