Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda mohla mít moderní vůz s motorem vpředu už dávno. Zabili ho východní Němci
10.8.2018 | Petr Miler
Jako první moderní Škoda s motorem vpředu vstoupil do historie Favorit. Auto podobné koncepce ale škodovka mohla mít minimálně o dekádu dříve, bylo prakticky hotové.
Když v šedesátých letech začala výroba Škody 1000 MB, mladoboleslavská automobilka už přemýšlela nad jejím nástupcem a nad dalším, větším modelem. Tím mělo být „české BMW”, Škoda 720, a oním nástupcem menší model 740. Oba tyto stroje měly mít motor vepředu a pohon zadní nápravy, ale to bylo tak všechno, čím si byly podobné.
Jinak tu totiž stejného nebylo vůbec nic, a to nejen po stránce panelů karoserie, ale třeba i tím, že 740 měla převodovku u zadní nápravy a její tělo bylo ze dvou polovin, zatímco 720 měla převodovku hned za motorem a byla to skříň s víkem. Více odlišná tahle auta už být při zachování klasické koncepce nemohla, což by znamenalo ohromné náklady na výrobu. A právě to byl hlavní důvod, proč obě tato auta skončila ve fázi prototypů.
Nebyly to nicméně jediné pokusy o auto s motorem vpředu do dob Favoritu. V 70. letech byla na stole vzájemná spolupráce ČSSR a NDR na vývoji automobilu. Nikoliv Trabantu, s tímhle bakelitovým zázrakem nemají čeští technici nic společného, nicméně motor vpředu a pohon předních kol výsledek měl, alespoň v některých případech. Partnerem v této spolupráci byl Wartburg. Hovoříme o prototypu sedanu Škoda 760 a z něj vzniklých dalších karosářských verzí.
Model 760 je sedan, který ze strany připomíná pozdější „stopětky” a spol., tedy model interně označený 742, jen má trochu jiné proporce. To proto, že má motor podélně před přední nápravou a hnaná jsou přední kola. Není to úplně šťastná koncepce, protože řadové motory, i když mají jen tři nebo čtyři válce, jsou na takovouto zástavbu dost dlouhé, čímž prodlužují přední převis a zhoršují jízdní vlastnosti.
Také je prototyp 760 a odvozená verze 760 ID jediným strojem z této rodiny, který má tuhle koncepci, ostatní karosářské verze jsou zadokolky s klasickou koncepcí. 760 měla mít motor o objemu 1,1 litru a měla se jmenovat Škoda 1100, kdyby se dostala do sériové výroby. Prototypy byly testovány a zmíněná verze 760 ID byla konceptem s karoserií navrženou studiem Italdesign. Specifikum modelu 760 bylo, že přední kotoučové brzdy nebyly v kolech, ale u převodovky.
Další verze, již s pohonem zadní nápravy, měly vyšší čísla: 761 byl dvoudveřový tudor, v podstatě hatchback s víkem zavazadlového prostoru místo velkých třetích dveří, 762 byl sedan, 763 bylo kupé, dost podivně vypadající, popravdě řečeno, 764 bylo označení kombíku a 765 bylo kombi speciál, tedy kombík s delším rozvorem. Ten údajně vznikl v jediném kuse. Model 762 existoval ve více variantách. Ta „normální” se přídí podobala ostatním prototypům a také škodovkám tehdejší produkce, pak ale existovaly verze P1 a P2, což byl sedan s trochu jiným designem a pětidveřové kupé.
Prvním motorem pro tyto prototypy byla karburátorová jedenáctistovka o 60 koních, která modelu 760 propůjčila maximálku 135 km/h. Později se na základě tohoto motoru objevily také větší verze, objemy byly 1,3, 1,5, 1,6 a 1,7 litru a šestnáctistovka měla šestnáctiventilovou hlavu. Všechny motory, či alespoň ty s osmi ventily, měly rozvod OHC. Patnáctistovka měla karburátor Weber a dostala ze sebe 85 koní a 125 Nm.
Maximálka měla činit 150 km/h u patnáctistovky ve většině karosářských verzí, až na kupé 763, to mělo zvládnout 160 km/h, a to i přes svou relativně velkou hmotnost 1 100 kg. Není to moc, ale srovnejme to s kombi speciál 765 - to vážilo údajně 930 kilogramů. Je tedy dost dobře možné, že sedmnáctistovka, pokud by se dostala k výkonu 100 koní, by vozům propůjčila víc než slušnou dynamiku. Ostatně, kupátku stačila už patnáctistovka - údajně proti ní protestovalo ministerstvo vnitra, protože bylo výrazně rychlejší než tehdejší vozy Veřejné bezpečnosti.
Většina aut měla mít čtyřstupňový manuál, existuje ale i jeden koncept sedanu 762, verze P1, s automatickou převodovkou. Automat měl být mezi příplatky i u modelu 720, spolu s klimatizací nebo ABS; není tedy vyloučeno, že i tyhle, na tu dobu luxusní prvky měly být v „sedmsetšedesátkách” dostupné.
Celkem s různými motory mělo být postaveno 130 (!) prototypů, první vznikly v roce 1972, poslední v roce 1979. Tehdy už běžela výroba Škody 742 na plné obrátky. Dle původních plánů měly být motory pro všechny verze 760 společné, čímž by se alespoň trochu snížily náklady na výrobu. Převodovky měla stavět firma ČZ Strakonice.
Motory, převodovky a v podstatě celý technický základ měl být společný pro verze Škody i Wartburgu. Východoněmecké stroje se od Škodovek měly lišit karoserií; tu si měla každá firma navrhnout a stavět svou. Wartburg měl nicméně výrobní kapacity menší než Škoda a také tam chyběla vůle v téhle spolupráci pokračovat, Škoda se nechtěla vzdát ideje auta s klasickou koncepcí.
Ještě před dokončením vývoje tak z NDR přišla zpráva, že bylo odstoupeno od záměru tento společný projekt dokončit a veškeré další investice budou zastaveny. Tím se projekt Škody 760 stal ekonomicky neudržitelným, a to přes značně pokročilý vývoj. Také druhý pokus automobilky o stavbu auta moderního s motorem vpředu tedy skončil rovněž nezdarem a už nikdy nebyl realizován. Níže přiložené fotografie nejlépe dokumentují, jak daleké fáze celý nápad dosáhl a můžeme jen litovat, že nebyl zcela dokončen.
Škoda 760 sedan byla prvním prototypem této řady
760 ID měla karoserii od Giugiara
Dvoudveřová verze 761 už byla zadokolka, dnes je ve zbídačeném stavu
Sedan 762 měl také zadní náhon..
... a měl dvě verze, tohle je P1
Pětidveřový hatchback 762 P2 stavěl na sedanu 762 P1
Kupé 763 se nelíbilo VB, bylo rychlé
Kombík měl dvě verze, kratší 764 a delší 765, tohle je ta kratší
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024 - Přehlížené MPV Fordu dnes v bazarech koupíte za pakatel, i když patří mezi hvězdy spolehlivosti a je jen pár let staré
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva