Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Naivita? Komunisté kdysi prodávali Škody i v USA. Tady je jedna z těch, co přežily
9.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda za časů komunistické ČSSR neokouzlovala zákazníky ani u nás, natož pak „na západě”. Přesto svého času zkoušela prorazit i v Americe.
Pokud vám netáhne na důchodový věk, patrně komunistickou Škodu pamatujete hlavně z časů zastaralých modelů 120 a spol. Ty u nás lidé kupovali hlavně proto, že neměli mnoho na výběr, na západě se pak nezřídka stávaly i terčem posměchu. Přesto se je tam dařilo prodávat, hlavně díky nízkým cenám. O pár dekád dříve ale byla situace o něco růžovější.
V časech modelu Felicia, toho původního z 50. let minulého století, šlo hovořit o ještě konkurenceschopném produktu, který si za našimi hranicemi vydobyl i jisté renomé. O tom se ví, o poznání méně známým faktem ale je, že se jeho export neomezil pouze na Evropu či rozvojové země. Felicie mířily i za oceán a nikoli jen do Kanady, kde se škodovky prodávaly také později. Zcela seriozně byly nabízeny i ve Spojených státech, kde dnes pomalu nerozeznají Škodu od BMW.
Zní to bizarně, v Americe byly normou koráby s osmiválcovými motory a do toho přišla nejen Felicia, ale i Tudor - drobná čtyřválcová autíčka, která měla oproti americkým strojům mnohem menší výkon. Stejně tak mohl být nevýhodou relativní nedostatek prostoru pro posádku i pro náklad. Výhodou ale byla mnohem nižší spotřeba paliva, klidně poloviční oproti „Amerikám”, a také relativně nízká cena. A právě na tato specifika se zaměřily dobové reklamy, z nichž pár můžete vidět níže.
Spotřeba Felicie paliva podle nich činila 5,8 litru na 100 km, ale nikoli na papíře v rukou trénovaného pilota - prý „v běžné losangeleské dopravě”. A Felicia tehdy stála 2 122 dolarů, což bylo zhruba o třetinu méně než Chrysler New Yorker. Že také měl 350 koní, sedminásobek toho, co Felicia, nechme raději stranou.
Na opačném pobřeží USA, v New Yorku, se oba vozy prodávaly jako Škoda America a America Convertible, to snad aby vypadaly více... americky. „Ze Škody 440 America dýchá výkon, krása a úspornost,” říkal dobový leták a dodával, že „dosáhne vysokých cestovních rychlostí” za nízké spotřeby. O 450 America, tedy u nás Felicii, pak říkal, že „poklidně pluje rychlostí 80 mph” (skoro 130 km/h).
Na tyto benefity mohlo lidí neslyšelo, pár zákazníků si ale československé vozy našly - jen Felicie se prodalo prý se jich ve Státech zhruba 100 kusů. Předpokládáme-li, že jich většina shnila na prach nebo byla jinak zničena, dnes to tam jsou vážně raritní auta. Tyrkysový kousek, který si můžeme prohlédnout na snímcích, je jedním z nich a je aktuálně na prodej v Miami ze sbírky muzea Dezer Collection.
Je to modelový rok 1959, což nám říká, že pod kapotou je jedenáctistovka o 50 koních výkonu. Víme také, že vůz má čtyřstupňovou manuální převodovku a že byl kompletně zrenovován. Zda ovšem dílně došla trpělivost a motivace, když se dostala k pravému zadnímu světlu, nevíme, ale zrovna tohle by nemusela být složitá oprava a tahle Felicia by opět vypadala téměř dokonale.
Její cena je 29 995 dolarů, tedy asi 650 tisíc korun. A mohl by to být zajímavý kousek do sbírky, zejména pokud žijete v USA, ale chcete si připomenout dětství v dědečkově kabrioletu na druhé straně železné opony. Importovat ji do ČR asi nemá smysl, i když originální tachometr v mílích na exemplářích s levostranným řízením člověk jen tak neuvidí. Každopádně je to pozoruhodné memento, zajímavý důkaz pokusu malé komunistické země prorazit s autem v „baště imperialismu”. Jak moc naivní byl, posuďte sami...
Tahle krásná tyrkysová Felicia byla jako nová prodána v USA
I dobové letáky dokazují, že se Felicia a Tudor kdysi v USA opravdu prodávaly
A Felicia byla k mání také v Kanadě
Trochu komická reklama na Felicii z roku 1961 staví do popředí její nízkou spotřebu a nehledí na zápory
Zdroj: Green Light Auto Credit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva