Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda Favorit pro náročné vznikla, luxusní verzi s dřevem u nás ale koupit nešlo
6.6.2019 | Mirek Mazal
Škoda Favorit byla relativně prostým přibližovadlem pro každého a platilo to tím spíše, čím více na západ jste zamířili. Přinejmenším jedna verze ale po náročné klientele šla, říkala si Decatop.
Škoda Favorit posunula tehdy ještě československou automobilku více na západ. Jednalo se o konkurenceschopný vůz s předním pohonem, tedy druhý takový ve východním bloku. Čechoslováci jej vyvinuli jen s omezeným množstvím zahraničních licencí a zájem o něj byl tak velký, že výrazně překonával výrobní kapacity mladoboleslavského závodu. Během jeho sedmileté výroby vznikla řada akčních verzí se speciálními prvky výbavy, o žádné ale nebylo možné říci, že by šla po náročné klientele.
Jistě, některé varianty byly slušně vybavené, nic mimořádného se ale v jejich konstrukci ani provedení neskrývalo. Jedna, u nás prakticky neznámá edice, ale přesně tímto směrem zamířila. Vznikla pod taktovkou Škody daleko od našich hranic, konkrétně v Nizozemsku a svou premiéru si odbyla na amsterdamské Motor Show.
Vůz dostal jméno Decatop a jak už jeho jméno naznačuje, vyznačoval se plátěnou stahovací střechou. Realizace odvážného projektu proběhla ve spolupráci s holandskou společností De Bickhorst, kde vůz pozbyl střechu od čelního skla až po zadní okno, které též zmizelo. Místo vyřezané karoserie úpravci nasadili plátěnou střechu. Ve složeném stavu se sroluje dozadu nad hranu zavazadlového prostoru, dveře do kufru nahradilo menší výklopné víko.
To ale nebylo vše. Toto provedení se dále vyznačovalo plastovými lemy blatníků, litými koly, sadou aerodynamických spoilerů či větší koncovkou výfuku. Nejzajímavější byl ale luxusně pojatý interiér, nebo alespoň pokusem o něco takového. Rádio Grundig luxusem nebylo ani tehdy, ale vnitřek vyparáděný dřevěným volantem i hlavicí řadicí páky a totožným dekorem na palubní desce je v autě této třídy nevídaný. A u některých exemplářů došlo dokonce na čalounění hnědou kůží.
Čtyřdveřový pětimístný vůz mnoha změn vynechal zásahy do motorového prostoru, kde zůstal standardní motor. Tím není nic jiného než řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objemem 1,3 litru, vrtáním a zdvihem 75,5 mm x 72 mm, kompresí 9,7 a s karburátorem Jikov. Maximální výkon 46 kW (63 koní) nastupoval při 5 000 ot./min, točivý moment 100 Nm gradoval při 3 000 ot./min. Na pohonnou jednotku navazovala pětistupňová manuální převodovka. Díky nízké hmotnosti 895 kilogramů skalpovaný Favorit mohl jet až 150 km/h, zrychlení na stovku uměl za 14 sekund. Jakýsi polokabriolet dodržel tovární rozvor 2 450 milimetrů, vnější rozměry zůstaly 3 815 x 1 620 x 1 415 milimetrů.
Podobné dílo v dlouhém zástupu škodováckého portfolia chybí. Další externí firma Metalex se postarala o jiné otevřené varianty jako MTX Roadster, ale originální produkt nabízející nebe nad hlavou v nabídce značky nenajdeme už dekády. Pohledem na teploměr by stylový kabriolet rychle našel uplatnění, nebo by si aspoň získal pozornost. Přímo automobilka ale od dob původní Felicie poctivý sériový kabriolet nenabídla a tušíme, že se tímto směrem hned tak ani nevydá.
Favorit s přídomkem Decatop vznikl v Nizozemsku luxusní stylová verze tuzemského hatchbacku. Prodalo se jej jako šafránu, přesnější čísla ale chybí
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva