Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal

Škodu Fabia si asi přirozeně spojíte s lecčím, jen ne s lámáním rychlostních rekordů. Přesto jich už od roku 2010 drží hned několik, překonány dodnes nebyly a automobilka se jimi přesto nechlubí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal

24.8.2019 | Petr Prokopec

Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Škodu Fabia si asi přirozeně spojíte s lecčím, jen ne s lámáním rychlostních rekordů. Přesto jich už od roku 2010 drží hned několik, překonány dodnes nebyly a automobilka se jimi přesto nechlubí.

Loni v květnu se Škoda vypravila na Nürburgring. Krátce poté oznámila, že tehdy ještě chystaný Kodiaq RS má na kontě nový rekord, neboť se Sabine Schmitz za volantem zvládl obkroužit Severní smyčku nejrychleji ze všech sedmimístných SUV. Menším problémem ovšem byla skutečnost, že se moc nebylo čím chlubit.

Vůz osazený dvakrát přeplňovaným turbodieselem s 240 koňmi a 500 Nm točivého momentu totiž dal jedno kolo za 9 minut a 29,84 sekund, a to vážně není světoborný počin. Se Škodou Rapid 1,2 TSI jsme tam v provozu zajeli lepší čas, sice v neúplném kole BTG, ale zase v provozu, s omezeními kvůli nehodám a s amatérem za volantem. Kodiaq RS by asi v úplném kole byl přece rychlejší, ale jen velmi nevýznamně.

Zajímavé přitom je, že Škoda má na svém kontě řadu rychlostních rekordů, nicméně žádný nepropagovala takovou měrou jako onen květnový počin, v jehož rámci moderní SUV překonalo tak maximálně přes deset let starou dodávku. V září roku 2010 totiž Fifth Gear vyrazil na testovací dráhu Milbrook Proving Ground, kde se jeden z moderátorů Jonny Smith posadil za volant tehdejší Fabie RS. Cílem přitom bylo zlomit některé národní rekordy, které nebyly překonány po 20 let.

Než se přitom k souboji se stopkami dostaneme, jen v rychlosti připomeneme techniku, jíž měl Smith k dispozici. Fabia RS byla totiž vybavena 1,4litrovým čtyřválcem, o jehož lepší „dýchání“ se staralo turbo i kompresor. Výkon tak vyšplhal na 180 koní, jeho přenos na přední kola přitom měla na starosti dvouspojková automatická převodovka. S ní přitom hatchback dosahoval maximálky 224 km/h, kombík byl ještě o dva kilometry rychlejší. Stovku pak obě verze zvládly za 7,6 sekundy.

Fifth Gear se na testovací dráhu vypravil ve společnosti hatchbacku, přičemž cílem bylo zajet co nejrychleji vzdálenost 5, 10, 50, 100 a 200 mil. Stát se tak mělo v kategorii aut osazených motorem o objemu jednoho až 1,5 litru, do které benzinová Fabia RS plně zapadala. Technici proto zkontrolovali vůz, připravili měřící zařízení... a Smith zašlápl plynový pedál až pod kobereček. Jak ovšem zjistil po pár minutách, příliš hluku v kabině jej odřízlo od komunikace s „boxovou uličkou“.

Daleko větším problémem však byly rány, které se začaly ozývat poté, co Jonny překonal vzdálenost 50 mil. Jelikož bouchání bylo stále častější, rozhodl se zastavit u techniků, kde zjistil, že díky jízdě po rychlostním oválu jsou pneumatiky na pravé straně sjeté až na dráty - Milbrook má velmi hrubý povrch a auto jelo vysokou rychlostí přes 80 km prakticky v nekonečné zatáčce. K dispozici pak sice měl obutí z jiné Škody Fabia, nicméně to se nakonec rozhodl z bezpečnostních důvodů nevyužít. A to přesto, že mladoboleslavský hatchback popsal jako „vůz, kterému bych svěřil vlastní život“.

Jakkoliv ovšem nakonec nedošlo na pokoření rekordů na vzdálenost 100 a 200 mil, Fifth Gear nakonec testovací areál opustil s větším množstvím „zářezů“, než bylo původně plánováno. Fabia RS se totiž stala držitelem rekordu za nejrychlejší překonání vzdálenosti 5 km, 5 mil, 10 km, 10 mil, 50 km, 50 mil a 100 km ve své objemové třídě. A dodnes nebyly překonány.

Pravda, do značné míry to bude tím, že se o ně nikdo jiný nepokouší, oficiálně uznané rekordy ale jsou a jsou možná zajímavější než vpravdě nepřesvědčivý čas Kodiaqu RS z Nürburgringu.


Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 1 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 01Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 2 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 02Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 3 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 03Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 4 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 04Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 5 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 05Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 6 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 06Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 7 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 07Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 8 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 08Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 9 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 09Škoda Fabia už léta drží sedm rychlostních rekordů, dodnes je nikdo nepřekonal - 10 - Skoda Fabia RS Fifth Gear rekordy 2010 videoscreen 10
Fabia RS získala v roce 2010 na britském Milbrooku hned sedm rychlostních rekordů. Škoda se jimi ale pochlubila méně než letošním počinem Kodiaqu RS, který byl snad ještě méně zajímavý

Zdroj: Fifth Gear@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.