Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda CitiGo-Go je bláznivý sleeper, má 1,8 TSI a 4x4
28.1.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ 120 foto) Citigo není zrovna auto pro nadšené řidiče, ale co když do něj napěchujete laděnou techniku Audi TT quattro? To už je jiná.
Škoda Citigo je svým jménem tak trochu falešný stroj. Do „city” tedy je, ale to se správně píše s ypsilon a mnoho „go” s ním vážně neužijete - jediným a tedy i vrcholným motorem je litrový tříválec s maximálně 75 koňmi a ani celkový charakter auta aktivní jízdě příliš nefandí. Přidáme-li si k tomu, že jde o supermini, tedy jedno z aut prakticky jen do města, která ve Střední Evropě nenacházejí velkého zastání, nelze se divit, že u nás jen tento model Škody nejméně populární. Citigo, které vám ukážeme dnes, si ale popularitu zaslouží, a to pořádnou.
Říká si CitiGo-Go a dvojité zdůraznění „go” v alternativním jméně vozu není náhodou. Jeho smyslem je zabalit do hávu zřejmě nejnudnější škodovky techniku, která překvapí i ty největší optimisty. Za její stavbou stojí zřejmě nejúchylnější - v dobrém slova smyslu - škodovácký fanatik na světě. Ne, nemyslíme teď onoho slovenského fandu, který si koupil dvě nejdražší Škody za miliony, ale Brita Richarda Foxe, který si koupil dvě Audi TT za ještě víc. Ale s cílem rozebrat je a použít jejich techniku v autech značky Škoda.
Ano, mluvíme o autorovi Škody Yeti RS, 500koňového SUV, které na okruhu povodí kde co. Je to bláznivá stavba, není ale jediná, do které se Richard s podobnou vervou pustil. Už v roce 2012 začal pracovat na jiném skrytém monstru, po které by s chutí dal své razítko i doktor Frankenstein, právě nadupaném Citigo.
Z tohoto auta se Richard rozhodl udělat krutého karatele příliš sebevědomých majitelů aut renomovanějších strojů
Že Richard na tomto autě pracuje, jsme věděli už v době, kdy jsme psali o Yeti RS, ale auto tehdy ještě nebylo zdaleka hotové. Chtěli jsme si s jeho představením počkat na finální produkt, jenže i blázni občas mají racionální chvilky. Richard tak chvíli váhal, jestli má smysl s tímto už značně rozpracovaným projektem pokračovat. Jestli potřebuje k úchylnému Yeti ještě úchylné Citigo (zvlášť když má další auta, jako Skyline GT-R), jestli ho vůbec bude zajímat jízda se CitiGo-Go 1,8 TSI 4x4, když v garáží má Yeti RS 2,5 TFSI, jestli... Byla tu zkrátka spousta rozumných otázek.
Rozumná odpověď na všechny z nich by jistě zněla „ne”, ale některé věci nelze rozhodovat rozumem, do podobných bláznivin se lze pustit jen srdcem. Richard snad už definitivně dospěl k závěru, že CitiGo-Go dodělá, přesto o něm chceme napsat, zvlášť v této fázi, kdy je auto skoro hotové. Chceme autorovi ukázat, že i v České republice je spousta lidí, kteří by chtěli tohle šílené Citigo vidět řádit a překvapovat řidiče schopných sporťáků tím, co tahle krabička od sirek také může svést. Má nepochybně potenciál stát se jedním z nejúchvatnějších sleeperů, něčím, jako je VW Lupo V8. A něco takového by byla škoda nedodělat.
My Richardovi fandíme a určitě mu dodá odhodlání, když mu svou podporu jakkoli projevíte též - Autoforum.cz sleduje. Abychom ale jen nemlátili prázdnou slámu, pojďme se ve stručnosti podívat na to, což tohle Citigo všechno potkalo. Z přestavby je totiž hotová valná většina, auto také podle toho vypadá a celý jeho zrod provází zajímavý příběh.
Někdo by si čerstvě koupené auto hýčkal, autor této přestavby ho rozebral
Vše začalo v roce 2012, když si Richard od dealera půjčil Citigo na pár dnů. Normální člověk si auto projede, vyzkouší a popřemýšlí, jestli by se mu s ním dobře žilo. Richard? Ten vzal vůz ke svému známému mechanikovi, do detailu změřil jeho útroby a přemýšlel, co by se do něj také mohlo vejít. A zjistil, že je v něm spousta místa na větší motor, převodovku, kardan, výfuk, že by se z něj zkrátka dalo postavit něco mnohem víc... Go. A nápad byl na světě.
Pak už to šlo ráz na ráz - nejprve byl pořízen u dealera předváděcí exemplář Citigo, k němuž byl o měsíc později dokoupeno... Audi TT 1,8 TSI quattro jako „dárce orgánů”. Ještě stále v roce 2012 tak mohly začít práce na voze - Citigo bylo zbaveno svého motoru a všech navazujících částí a do prostoru byl v tu chvíli jen zkusmo namontován agregát 1,8 TSI. Opravdu se vešel, a tak nebyl důvod nepokračovat.
V motorovém prostoru tedy byly přepracovány úchyty agregátu pro umístění větší jednotky a současně se začalo pracovat na implementaci pohonu 4x4. Zadní náprava musela být, třebaže s použitím části koncernových dílů, vyrobena prakticky od nuly, zadní část byla zbavena rezervního kola a do stejných míst se začalo stěhovat uchycení nové zadní nápravy a diferenciálu.
Začalo se úpravou motorového prostoru a přípravou zadní části pro poháněnou nápravu
Vytvořit bylo třeba prostor i pro kardan vedoucí od přední nápravy k zadní. Samotnou techniku dodalo již zmíněné TT, hřídel ale musela být zkrácena a dále upravena, aby vše zapadlo do sebe. Vůz pochopitelně nepočítá ani s použitím sériových pružin a tlumičů, takže i to bylo nutné připravit. Po skoro půl roce práce bylo tedy možné prohlásit, že podvozek je alespoň po technické stránce připraven.
Byl to ale jen začátek cesty, v takto modifikovaném voze nepoužijete krom karoserie sériové skoro nic. Vyrobit tak bylo třeba například palivovou nádrž, motoru bylo nutné vytvořit chladící okruh a... ano, máme tu turbomotor s ambicemi dávat podstatně více výkonu než v sériové podobě (300 koní a víc, jako kdysi u Yeti), takže nezbytné bylo připravit i funkční umístění mezichladiče stlačeného vzduchu a dalších „drobností”.
Motor 1,8 TSI nezůstane sériový, očekávejme naladění na 300 a více koní
To už se pohybujeme v půli roku 2013, kdy začaly přibývat další části. Richard pro tento vůz zvolil sekvenční převodovku od české firmy KAPS a připraven byl prostor pro její umístění k stále jen zkusmo uchyceného motoru. Ten následně musel ven, aby se podrobil tuningové kůře a dalším nezbytným přípravám. Byl tedy kompletně rozebrán a jeho vybrané části byly posíleny, nutné bylo také vyrobit zcela specifické svody a další prvky, aby se motor jednak správě vešel do vozu a jednak také co nejlépe fungoval.
Karoserie se všemi předělávkami pak byla nalakována a koncem roku 2013 se začalo pracovat také na interiéru a dalších „vnitřnostech”. Základem byl bezpečností rám a skořepinová sedadla, pochopitelně ale bylo nutné také pracovat elektronickém propojení přední části vozu se zadní, neboť normálně toho u Citigo vzadu zase tak moc není a teď je tu pohon zadních kol. Richard navíc nikdy není troškař, ale spoust věcí ještě v průběhu stavby vylepšuje - proč použít sériový zadní diferenciál, když tu může být samosvor, že? A tak tento britský doktor F. začal shánět právě takový.
Začít skládat opět odstrojené auto po lakování musí být radost...
Trvalo další rok, než se podařilo dokončit úpravy motoru, připravit nový zadní diferenciál a zapracovat na některých dalších částech interiéru jako jsou pedály nebo přístrojová deska. Až v prosinci 2014 tedy byl do Citigo zpět namontován motor, převodovka a diferák a v lednu 2015 zbytky zavěšení s koly. Tento malý pekelník tak rázem začal připomínat auto.
Chyběla ale pořád spousta věcí, které bylo nutné vyrobit, třeba hnací hřídele všech kol. Některé technické věci se podařilo dokončit, právě poté ale začal Richard s dalším postupem váhat a během zbytku roku 2015 se na autě nezměnilo prakticky nic. Fotografie „výsledku”, které uvidíte na konci přiložené galerie, tedy zachycují stav ke konci roku 2015 - zvenčí prakticky hotové auto, kterému ale uvnitř k dokonalosti ještě leccos chybí.
Na poslední fázi zásadních technických příprav už je radost pohledět
Krom pohonu zadních kol tu není žádná elektrika. Na autě jsou sice brzdy, ale nejsou funkční, není hotové jejich vedení. Motor je na svém místě, i v jeho případě ale chybí dost práce - nejsou tu svody, výfuk. A pochopitelně, v interiéru je možná volant, pedály, řadička nebo sedadlo, ale k hotovému má též daleko.
Richard říká, že vůz během letošního roku dokončí, ale určitě se mu tu bude dělat snáz, pokud uvidí, že na výsledek jeho práce je kde kdo zvědavý. My tedy rozhodně jsme, vy? Podívejte se zatím, co bylo provedeno dosud - byl to jistě ten největší kus práce a je to také to nejlepší upoutávka na to, co má teprve přijít...
P.S. A co Yeti RS?
Malou aktualizaci si zaslouží také informace o Yeti RS. Jeho motoru 2,5 TFSI na podzim praskl jeden z pístů, což není s ohledem na provedené navýšení výkonu a velmi náročné využití nic až tak překvapivého. A Richard této nemilé příhody využije k tomu, aby vůz učinil ještě lepší - jednak právě aplikuje už avizovaná odlehčení s pomocí karbonových částí karoserie (viz níže, už jsou „v laku”), motor má pak s novým kitem od Iroz Motorsport dosahovat výkonu až neskutečných 700 koní. Jinými slovy, bude tu ještě lehčí a ještě výkonnější Yeti RS - už na jaře na silnicích. Máme se na co těšit...
Z vpravdě úchylné Škody Yeti RS se právě stává něco ještě úchylnějšího...
Kompletní galerie dokumentující dosavadní stavbu Škody CitiGo-Go
Kariéra CitiGo-Go začala nákupem předváděčky obyčejného Citigo
Z vozu bylo hned odstrojeno vše nepotřebné, tedy skoro vše
A mohlo se začít s přestavbou. Nejprve bylo třeba připravit pohostinné prostředí pro nový motor...
...a také pohon zadních kol a přepracovaný podvozek
První fáze úprav tím byla uzavřena a mohlo se pracovat na dalších
Bylo třeba dořešit chlazení motoru a turba...
...dopřát vozu palivovou nádrž o asi 40 litrech...
...a novou sekvenčí převodovku české výroby
Motor se rozhodně nespokojí se sériovým výkonem, a tak musel být rozebrán a na vyšší výkon připraven. Další periferie bylo vesměs nutné vyrobit od nuly
Karoserie byla zesílena ochranným rámem a vše bylo nově nalakováno
Zásadní technické části jsou už vozu vlastní
Prozatím konečný stav přestavby - leccos tu ještě chybí, to nejhorší je ale nepochybně hotové
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Mechanik ukázal, co se stane legendárnímu motoru 2,0 TDI od VW, pokud jednou špatně přeřadíte
včera - Sprint Tesly Cybertruck proti nadupaným SUV Rolls-Roycu a Mercedesu je mnohem vyrovnanější, než by vás napadlo
27.1.2025 - Jeremy Clarkson si utahuje z tak oblíbené fotky Lewise Hamiltona u Ferrari, dál nevěří v jeho úspěch
26.1.2025
Nejčtenější články
- Rusové poradili, jak se v zimě zbavit vrzajících stěračů, vzhledem k tamním podmínkám o tom vědí své
29.12.2024 - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024 - Číňané chtějí do roku 2035 mít pět z největších automobilek světa, těm evropským věští zánik
30.12.2024 - První pohled do nitra znovuzrozeného monstra Mercedesu ukazuje, proč je tak extrémně drahé
30.12.2024 - Vrcholná silniční verze monstra rallyové skupiny B je k mání po 1. majiteli, na světě existují jen čtyři taková auta
30.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva