Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 200 RS: vrchol československých soutěžáků měl i techniku Porsche
2.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda 200 RS byla vrcholem po technické stránce, právě proto měla porážet všechny. Nestalo se to, dnes jde o neprávem opomíjenou raritu.
Sedmdesátá léta minulého století se v Československu nesla ve znamení zuřící normalizace. Jenže motorsportu, zejména v tom, co po našich tratích jezdilo, to kupodivu nebylo moc vidět. V domácích rallye tedy mohl dominovat Hubáček s Renaultem Alpine A110. Právě jemu chtěla automobilka Škoda, tehdy zvaná AZNP, zatnout tipec, jenže Škoda 120 S postavená na bázi tehdejších modelů 100 a 110 na to nebyla dost dobrá. Také na mezinárodní scéně uměla vyhrávat svou třídu, jenže na první příčky v celkovém pořadí pomýšlet nemohla právě kvůli objemovému omezení. V roce 1973 tedy začal vývoj stroje, který by toto měl zvrátit. Stroje, který později vstoupil do povědomí automobilových nadšenců jako Škoda 200 RS.
Existovaly tři základní požadavky na tento stroj. Měl být dost schopný na to, aby škodovku dost dobře reprezentoval i v absolutní klasifikaci, měl vycházet ze sériových aut a součástky měly být v co největší míře z domácí produkce. Konstruktéři se tak pustili do vývoje vozu, který by designově vycházel z povedeného kupé 110 R.
V průběhu relativně krátkého vývoje - netrval ani rok - byla vyzkoušena řada prototypů. Jeden z nich měl motor před zadní nápravou, tj. uprostřed, uložený podélně, jenže byl zoufale nedotáčivý a přicházel o trakci velmi brzy. Tato koncepce tedy byla opuštěna. Další měl převodovku Tatra, jenže ta také nebyla dostatečná. Nejlépe na tom byl pětikvalt Porsche 915, který umožňoval také změny převodových poměrů a měl brzděný diferenciál. Právě na ten padla volba.
Nicméně, převodovkou toto auto živo nebylo. Nejdůležitější komponentou, která vozu dala také jméno, byl motor. Vznikl z třináctistovek změnou vrtání na 87 mm, maximum, co tento blok dovoloval. Zdvihu byly dvě verze, 74,5 mm pro objem 1 771 ccm a model 180 RS, nebo 84 mm pro objem 1 997 ccm a model 200 RS. Kompresní poměr byl v obou případech 11:1. Dvoulitr byl samozřejmě silnější, nabízel 163 koní a 206 Nm; osmnáctistovka dala 154 koní a 179 Nm. Škoda 200 RS tak byla podle zpřevodování schopna dosahovat až 210 km/h maximální rychlosti - v té době na československé auto ohromné číslo.
Motor má pochopitelně mazání se suchou olejovou vanou a olejový systém je vybaven chladičem. Směs připravují dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2 a palivo z nádrže umístěné vpředu dopravují dvě elektrická čerpadla. Spojku dodala firma Fichtel & Sachs a z testů různých alternativ podvozku vyšlo nejlépe nezávislé zavěšení zadních kol pomocí kyvných ramen se šikmou osou kývání.
Pro zlepšení jednak rozložení hmotnosti a jednak jízdních vlastností je také osa rozvodovky posunuta o 10 cm dopředu oproti ose zadních kol, takže poloosy mají homokinetické klouby na obou koncích. Přední náprava pochází ze Škody 100, byla však samozřejmě upravena - jsou tu zesílená a prodloužená ramena a tlumiče Koni. Také brzdy nejsou sériové - hlavní válec, potlakový posilovač a celé přední brzdy jsou značky Girling, vzadu pracují sériové bubnové brzdy, jen s jinými válečky a lepším obložením.
Zvenčí jsou nicméně nejvíc vidět úpravy karoserie. Základ je ve Škodě 110 R, jak stojí i výše, ale dovnitř byl vevařen trubkový rám, jednak pro posílení tuhosti karoserie a jednak pro ochranu posádky při případné nehodě. Také zmizely sériové nárazníky, takže je vůz o 155 mm kratší. Je také nižší o podstatných 150 mm, ale na šířku narostl o 60 mm rozšířením blatníků. To je potřeba zejména proto, že rozchod kol se zvětšil o 138 mm vpředu a 119 mm vzadu a kola jsou mnohem širší, mají rozměr 7 x 13 palců. Rozvor je přesně 2,4 metru a auto na pohled vypadá jako malé monstrum, obr to ale vážně nebyl - hmotnost auta činila jen 800 kilogramů.
První start Škody 200 RS se uskutečnil v roce 1974 na Rallye Škoda, předchůdkyni dnešní Rallye Bohemia a jejím hlavním cílem na domácí půdě stále bylo porážet Hubáčka s jeho Renaultem Alpine A110. Jenže to se nedařilo, 200 RS prostě nebyla dost rychlá. Dokázala se Alpine vyrovnat, ale neuměla být vytrvale rychlejší - vyhrávala obvykle jen tehdy, měl když Hubáček nějaké vážné problémy, ať už technického rázu či havaroval nebo aspoň výrazně chyboval. 200 RS tak jezdila jen v sezónách 1974 a 1975. Pak na jeho místo nastoupil model 130 RS - sice ne tak silný ani extrémní, ale sofistikovanější a také úspěšnější, však vyhrál i Rallye Monte Carlo 1977.
Škoda 200 RS tak nenaplnila očekávání, která její konstruktéři měli. Vznikly pouhé dva kusy, třetí vůz se stejnou karoserií byl verze 180 RS, měl tedy slabší motor. Dnes je skutečná vzácnost spatřit jeden z těchto třech strojů jinde než v muzeu, ale občas se to přeci jen podaří, jak naznačují některé fotografie níže. Ta poslední pochází ze závodu do vrchu historických vozidel na Slovensku, na takových akcích bývá 200 RS v posledních letech k vidění...



























Do 200 RS vkládali tvůrci velké naděje, které se však nenaplnily zcela
Škoda 200 RS v posledních letech závodila i na Pezinské Babě na Slovensku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejčtenější články
Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
3.3.2025Smutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
3.3.2025Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
3.3.2025EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva