Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX
11.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Škodu 130 RS zná každý, 200 RS leckdo. Ale 160 RS ve stylu Quattra? Známá je méně, 130 RS ale porážela a myslela na skupinu B.
Když v první půlce 80. let skončila homologace v rallye velmi úspěšné Škodě 130 RS, tak nějak nebylo s čím závodit. V Mladé Boleslavi se sice pracovalo na vývoji nástupce a obecně se to vědělo, ale některé týmy se přesto rozhodly pokusit se o stavbu auta vlastními silami. Patřil k nim i slušovický Agroteam, který disponoval velkými finančními zdroji díky podpoře JZD Slušovice. Ve spolupráci s Metalexem tedy vznikla MTX Škoda 160 RS.
Tenhle stroj může tvarem přídě a barvami trochu připomínat pokus o naklonování soutěžního Audi Quattro, ale nebylo tomu tak. Nenajdete tu pětiválec vpředu a pohon všech kol, nýbrž zadokolku a čtyřválcový motor, uložený podélně za zadní nápravou. Co nicméně 160 RS na českých rallye předvádělo, srovnatelné s Quattrem téměř je. Ostatně, měl to být vůz pro proslulou skupinu B.
Základem, jak napoví vzhled, je Škoda Garde. Její karoserie byla odlehčena a vyztužena masivním ochranným rámem, který byl přivařen ke kotevním místům náprav. Přibyl tu unikátní zadní pomocný rám, který držel motor. Šestnáctistovka totiž nepocházela z Mladé Boleslavi, nýbrž z Ruska, konkrétně z vozu Lada 1600. Byla o 25 kg těžší a tak muselo být uchycení upraveno.
Spolu se zadním pomocným rámem je nová také zadní náprava, je vlastní konstrukce Metalexu. Vpředu je jen lehce upravená náprava ze Škody 130 RS. Tyto úpravy ale nebyly moc vidět, vizuálně dominantní byla už zmíněná příď s gigantickým spoilerem, kapota s obrovskými výdechy horkého vzduchu - chladič motoru byl vpředu - a zadní křídlo ve tvaru kachního ocasu, dovybavené nasávacími otvory.
Jeden z těchto otvorů přiváděl vzduch k obrovskému filtru, na který navazovaly dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE, připravující směs zmíněnému čtyřválci. Ten byl od sériového hodně daleko, měl totiž bez přeplňování výkon 160 koní a točivý moment mezi 170 a 180 Nm. Spojku dodal také sovětský VAZ, převodovka byla použita ze Škody 130 RS a poloosy pocházely z východoněmecké dodávky Robur. Bylo to levné, jednoduché a trvanlivé řešení, se kterým údajně přišli konstruktéři rallyecrossových aut.
K zajímavostem přidejme také zmenšení objemu palivové nádrže na 30 litrů, což tehdy stačilo, protože se mohlo tankovat před každou RZ. Kotoučové brzdy měly čtyřpístkové třmeny na všech čtyřech kolech a nabídlo manuální seřizování rozdělení brzdného účinku na přední a zadní nápravu z místa řidiče. A konečně, řízení mělo údajně převod 1:14 a pocházelo ze závodních „placek” Metalexu.
Toto byly specifikace prvních prototypů, v dalším vývoji se počítalo i s převrtáním motoru na objem 1,8 litru, což by znamenalo výkon okolo 177 koní. Také mělo být auto dále odlehčeno, a to z rovné tuny na nějakých 850 kilogramů, a prý mělo být schopno konkurovat dvoulitrovým strojům.
První pokusy v českých rallye tomu víc než napovídaly. Už před prvním startem byla 160 RS Václavem Blahnou označena za lepší než 130 RS. Ostrá premiéra 160 RS proběhla koncem ledna 1984 na rallye Valašská zima, kde tenhle vůz vedl od první erzety a po deváté měl na druhého náskok přes tři minuty. Bohužel, v jedenácté havaroval, zapíchl se do závěje, a to údajně zrovna v místě, kde nebyla ani noha, takže sehnat pomoc a vyprostit auto trvalo dlouhých 11 minut. Tuto ztrátu se už dohnat nepodařilo.
V březnové rallye Šumava MTX Škoda 160 RS dokonce vyhrála, nebo by tomu tak aspoň bylo, pokud by nestartovala mimo oficiální klasifikaci. Třetí a poslední ostrý start v severních Čechách nicméně tak úspěšný nebyl, jediná na 160 RS startující posádka Kašpárek - Kounovský musela odstoupit po první rychlostní zkoušce. Následovala zlínská Barum rallye, nicméně ještě před ní byl Agroteam rozpuštěn a vývoj vozu ukončen. Blahna přesedlal na Ladu 2105 VFTS a Kašpárek dělal jen předjezdce.
Všechno ale nebylo růžové, MTX Škoda 160 RS měla problémů víc a dřív než „jen” násilné ukončení vývoje. K těm hlavním patřilo, že pro homologaci do skupiny B bylo potřeba vyrobit 200 aut za rok - proto například vzniklo jen 200 kusů Fordu RS200 - což Metalex ve svých výrobních kapacitách nebyl schopen zvládnout. Spolupráce s AZNP byla vyloučena, protože Slušovice tohle auto vyvinuly škodovce a komunistům tak trochu na truc. Vývoj začal, když už se vědělo, že AZNP připravuje nástupce, jak už padlo dříve, takže to nebylo z nouze o schopné soutěžní auto.
A také se představení neodehrálo někde na venkově při rallye, ale 1. prosince 1983 před budovou vedení Svazarmu v pražské Opletalově ulici. Byl to také dar VII. sjezdu Svazarmu, kterého se účastnili nejvyšší představitelé KSČ, přitom auto bylo vyvinuto nejen bez souhlasu, ale dokonce zcela bez vědomí Škody. Rozpuštění Agroteamu tak mohlo být zčásti odvetou a stálo za tím, že tahle schopná šestnáctistovka, někdy přezdívaná „bastard”, někdy „GardeLáďa”, nedosáhla většího věhlasu. Dnes existují jen tři kusy, z toho dva mají šestnáctistovku a jeden údajně motor ze Škody 130 RS s turbodmychadlem.
MTX Škoda 160 RS byla slibným strojem, ale vývoj bohužel záhy skončil
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 5 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 7 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 8 hodinami - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 10 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva