Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX

(+ video) Škodu 130 RS zná každý, 200 RS leckdo. Ale 160 RS ve stylu Quattra? Známá je méně, 130 RS ale porážela a myslela na skupinu B.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX

11.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Škodu 130 RS zná každý, 200 RS leckdo. Ale 160 RS ve stylu Quattra? Známá je méně, 130 RS ale porážela a myslela na skupinu B.

Když v první půlce 80. let skončila homologace v rallye velmi úspěšné Škodě 130 RS, tak nějak nebylo s čím závodit. V Mladé Boleslavi se sice pracovalo na vývoji nástupce a obecně se to vědělo, ale některé týmy se přesto rozhodly pokusit se o stavbu auta vlastními silami. Patřil k nim i slušovický Agroteam, který disponoval velkými finančními zdroji díky podpoře JZD Slušovice. Ve spolupráci s Metalexem tedy vznikla MTX Škoda 160 RS.

Tenhle stroj může tvarem přídě a barvami trochu připomínat pokus o naklonování soutěžního Audi Quattro, ale nebylo tomu tak. Nenajdete tu pětiválec vpředu a pohon všech kol, nýbrž zadokolku a čtyřválcový motor, uložený podélně za zadní nápravou. Co nicméně 160 RS na českých rallye předvádělo, srovnatelné s Quattrem téměř je. Ostatně, měl to být vůz pro proslulou skupinu B.

Základem, jak napoví vzhled, je Škoda Garde. Její karoserie byla odlehčena a vyztužena masivním ochranným rámem, který byl přivařen ke kotevním místům náprav. Přibyl tu unikátní zadní pomocný rám, který držel motor. Šestnáctistovka totiž nepocházela z Mladé Boleslavi, nýbrž z Ruska, konkrétně z vozu Lada 1600. Byla o 25 kg těžší a tak muselo být uchycení upraveno.

Spolu se zadním pomocným rámem je nová také zadní náprava, je vlastní konstrukce Metalexu. Vpředu je jen lehce upravená náprava ze Škody 130 RS. Tyto úpravy ale nebyly moc vidět, vizuálně dominantní byla už zmíněná příď s gigantickým spoilerem, kapota s obrovskými výdechy horkého vzduchu - chladič motoru byl vpředu - a zadní křídlo ve tvaru kachního ocasu, dovybavené nasávacími otvory.

Jeden z těchto otvorů přiváděl vzduch k obrovskému filtru, na který navazovaly dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE, připravující směs zmíněnému čtyřválci. Ten byl od sériového hodně daleko, měl totiž bez přeplňování výkon 160 koní a točivý moment mezi 170 a 180 Nm. Spojku dodal také sovětský VAZ, převodovka byla použita ze Škody 130 RS a poloosy pocházely z východoněmecké dodávky Robur. Bylo to levné, jednoduché a trvanlivé řešení, se kterým údajně přišli konstruktéři rallyecrossových aut.

K zajímavostem přidejme také zmenšení objemu palivové nádrže na 30 litrů, což tehdy stačilo, protože se mohlo tankovat před každou RZ. Kotoučové brzdy měly čtyřpístkové třmeny na všech čtyřech kolech a nabídlo manuální seřizování rozdělení brzdného účinku na přední a zadní nápravu z místa řidiče. A konečně, řízení mělo údajně převod 1:14 a pocházelo ze závodních „placek” Metalexu.

Toto byly specifikace prvních prototypů, v dalším vývoji se počítalo i s převrtáním motoru na objem 1,8 litru, což by znamenalo výkon okolo 177 koní. Také mělo být auto dále odlehčeno, a to z rovné tuny na nějakých 850 kilogramů, a prý mělo být schopno konkurovat dvoulitrovým strojům.

První pokusy v českých rallye tomu víc než napovídaly. Už před prvním startem byla 160 RS Václavem Blahnou označena za lepší než 130 RS. Ostrá premiéra 160 RS proběhla koncem ledna 1984 na rallye Valašská zima, kde tenhle vůz vedl od první erzety a po deváté měl na druhého náskok přes tři minuty. Bohužel, v jedenácté havaroval, zapíchl se do závěje, a to údajně zrovna v místě, kde nebyla ani noha, takže sehnat pomoc a vyprostit auto trvalo dlouhých 11 minut. Tuto ztrátu se už dohnat nepodařilo.

V březnové rallye Šumava MTX Škoda 160 RS dokonce vyhrála, nebo by tomu tak aspoň bylo, pokud by nestartovala mimo oficiální klasifikaci. Třetí a poslední ostrý start v severních Čechách nicméně tak úspěšný nebyl, jediná na 160 RS startující posádka Kašpárek - Kounovský musela odstoupit po první rychlostní zkoušce. Následovala zlínská Barum rallye, nicméně ještě před ní byl Agroteam rozpuštěn a vývoj vozu ukončen. Blahna přesedlal na Ladu 2105 VFTS a Kašpárek dělal jen předjezdce.

Všechno ale nebylo růžové, MTX Škoda 160 RS měla problémů víc a dřív než „jen” násilné ukončení vývoje. K těm hlavním patřilo, že pro homologaci do skupiny B bylo potřeba vyrobit 200 aut za rok - proto například vzniklo jen 200 kusů Fordu RS200 - což Metalex ve svých výrobních kapacitách nebyl schopen zvládnout. Spolupráce s AZNP byla vyloučena, protože Slušovice tohle auto vyvinuly škodovce a komunistům tak trochu na truc. Vývoj začal, když už se vědělo, že AZNP připravuje nástupce, jak už padlo dříve, takže to nebylo z nouze o schopné soutěžní auto.

A také se představení neodehrálo někde na venkově při rallye, ale 1. prosince 1983 před budovou vedení Svazarmu v pražské Opletalově ulici. Byl to také dar VII. sjezdu Svazarmu, kterého se účastnili nejvyšší představitelé KSČ, přitom auto bylo vyvinuto nejen bez souhlasu, ale dokonce zcela bez vědomí Škody. Rozpuštění Agroteamu tak mohlo být zčásti odvetou a stálo za tím, že tahle schopná šestnáctistovka, někdy přezdívaná „bastard”, někdy „GardeLáďa”, nedosáhla většího věhlasu. Dnes existují jen tři kusy, z toho dva mají šestnáctistovku a jeden údajně motor ze Škody 130 RS s turbodmychadlem.


Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 1 - mtx skoda 160 rs 01Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 2 - mtx skoda 160 rs 02Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 3 - mtx skoda 160 rs 03Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 4 - mtx skoda 160 rs 04Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 5 - mtx skoda 160 rs 05Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 6 - mtx skoda 160 rs 06Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 7 - mtx skoda 160 rs 07Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 8 - mtx skoda 160 rs 08Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 9 - mtx skoda 160 rs 09Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 10 - mtx skoda 160 rs 10Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 11 - mtx skoda 160 rs 11Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 12 - mtx skoda 160 rs 12Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 13 - mtx skoda 160 rs 13Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 14 - mtx skoda 160 rs 14Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 15 - mtx skoda 160 rs 15Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 16 - mtx skoda 160 rs 16Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 17 - mtx skoda 160 rs 17Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 18 - mtx skoda 160 rs 18Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 19 - mtx skoda 160 rs 19Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 20 - mtx skoda 160 rs 20Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 21 - mtx skoda 160 rs 21Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 22 - mtx skoda 160 rs 22Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 23 - mtx skoda 160 rs 23Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 24 - mtx skoda 160 rs 24Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 25 - mtx skoda 160 rs 25Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 26 - mtx skoda 160 rs 26Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 27 - mtx skoda 160 rs 27Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 28 - mtx skoda 160 rs 27aŠkoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 29 - mtx skoda 160 rs 28Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 30 - mtx skoda 160 rs 29Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 31 - mtx skoda 160 rs 30Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 32 - mtx skoda 160 rs 31Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 33 - mtx skoda 160 rs 32Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 34 - mtx skoda 160 rs 33Škoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 35 - mtx skoda 160 rs 33aŠkoda 160 RS: stroj pro skupinu B vznikl na truc Škodě u MTX - 36 - mtx skoda 160 rs 34
MTX Škoda 160 RS byla slibným strojem, ale vývoj bohužel záhy skončil

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše