Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sériový Volkswagen Brouk slaví 70 let, za svou slávu vděčí Britům
30.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
První a pro některé i poslední skutečně „lidový vůz” byl na světě od roku 1938, jeho skutečně sériová výroba ale začala po mnoha problémech až v roce 1945.
Rok 2015 znamenal 70 let od konce druhé světové války. Také ale právě letos můžeme slavit 70 let od startu výroby skutečného Volks-Wagenu, Lidového auta. Bylo to právě po Vánocích roku 1945, kdy z výrobní linky sjel první skutečně produkční Volkswagen Typ 1. Automobilka Volkswagen, jak ji známe dnes, tehdy ještě pořádně neexistovala. A to auto se nejmenovalo Brouk.
Historie tohoto vozu se psala už delší dobu, design byl schválen v roce 1938, ale fabrika, kde se měla tato auta vyrábět, se pak zaměřila na výrobu armádních vozů. A německé rodiny, které si na Typ 1 spořily ve speciálním programu organizace KdF, nedostaly nic. V dubnu 1945 továrna padla do rukou spojenců a prototyp Typu 1 byl poslán do Británie. „Je příliš ošklivý a hlučný” a „vyrábět ho komerčně by bylo zcela neekonomické,” konstatovala komise, složená ze zástupců britských automobilek.
Jenže vojáci to viděli jinak, chtěli toto auto vyrábět pro civilní potřeby svých mužů. Britský major Ivan Hirst se tak zasadil o sériovou produkci a ještě v létě 1945 mohl počítat s dvaceti tisíci objednávkami. Produkce se tak pod jeho vedením skutečně rozběhla, a to těsně po Vánocích roku 1945, tedy v těchto dnech před sedmdesáti lety. Po válce byl nedostatek materiálů pro výrobu, takže do konce roku 1945 vzniklo jen 55 kusů. A i dále se výroba rozšiřovala jen velmi pomalu - během roku 1946 vzniklo jen 8 tisíc aut, pro roky 1946 a 1947 byla měsíční produkce omezena na 1 000 exemplářů.
Výbava prvních aut byla dost mizerná. Převodovka nebyla synchronizovaná a neměly ani blinkry nebo palivoměr; nahoře na přístrojové desce byl knoflík, kterým se vysouvaly semafory z B-sloupků na levé nebo pravé straně podle toho, kam jste knoflíkem otočili. A když vám došel benzín, táhlem jste přepnuli na rezervu a dojeli do místa, kde se dalo získat další palivo. To všechno s 1,1l motorem o 25 koních a maximálce sotva 100 km/h.
V roce 1947 už vůz dostal aspoň trochu chromu, aby nevypadal tak nuzně, a z 9 tisíc kusů vyrobených ten rok jich byla spousta určena pro civilisty, zatímco dříve byla většina vyráběna pro vojáky. V následujícím roce se produkce více než zdvojnásobila, bylo postaveno asi 19 tisíc aut. Ty ovšem nebylo komu prodávat, protože prvotní britská poptávka byla uspokojena a v Německu si mohla dovolit auto jen hrstka civilistů.
V roce 1948 však bylo Západní Německo spojenci transformováno na tržní ekonomiku a do Volkswagenu se vložil Heinrich Nordhoff, který dříve působil na vysokém postu v Opelu. Mimo jiné znovu navázal vztahy s Ferrym Porschem, synem Ferdinanda, a začal s reklamou, ve které kladl důraz na nízké náklady, kvalitu a spolehlivost Typu 1, a to nejen na domácím trhu, ale také v zahraničí. Vybudoval tedy síť servisů a nabídl pojištění pro motoristy. V roce 1949 byla nově vzniklá společnost Volkswagenwerk GmbH předána do zpět německých rukou.
Přes fakt, že se Typ 1 začal vyrábět ve válkou zničené zemi, kde většina místních obyvatel měla sotva na bicykl, a že ho jak v Británii, tak později i ve Spojených státech odborníci odsoudili, se Typů 1 prodalo přes 21,5 milionu kusů po celém světě; jejich výroba skončila v Jižní Americe teprve v roce 2003. A kde přišel ke jménu Brouk? Začalo se mu tak říkat mezi lidmi, prostě tak vypadal; v němčině to byl Käfer, v angličtině Beetle. Třeba v Británii ale nikdy takové jméno oficiálně neměl...
Základy budoucího prvního a dodnes veleslavného Volkswagenu byly položen už za války - tím se dnešní VW z pochopitelných důvodů příliš nechlubí
Začátek výroby Volkswagenu Typ 1 nebyl jednoduchý
Ještě v roce 1949 byla výbava Typů 1 mizerná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva