Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra

Nenechte se mýlit, Mohammed Ben Sulayem nemusel zpronevěřit peníze Mezinárodní automobilové federace, aby na takové auto měl, bohatým mužem s ohromující sbírkou aut byl už dávno. Teď má ve své kolekci o jeden unikát víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra

9.7.2024 | Petr Prokopec

Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra

/

Foto: Koenigsegg

Nenechte se mýlit, Mohammed Ben Sulayem nemusel zpronevěřit peníze Mezinárodní automobilové federace, aby na takové auto měl, bohatým mužem s ohromující sbírkou aut byl už dávno. Teď má ve své kolekci o jeden unikát víc.

Chiméra je mytické zvíře, které zpředu vypadá jako lev. Tomu ovšem ze zad vystupuje kozí hlava a místo ocasu má hada. Občas je pak také vyobrazen s dračími křídly. I proto se nakonec termín „chiméra“ nepoužívá jen pro jedno stvoření, ale i pro jiná, která kombinují různé části divokých zvířat. Letos přesně takto pojmenoval svůj nový zakázkový model švédský Koenigsegg. A nutno dodat, že osmiválcové kreaci toto označení opravdu sedne.

Základem novinky je Agera RS, která v rozmezí let 2015 a 2018 vznikla v celkem sedmadvaceti kusech. Jeden si ponechala automobilka, neboť šlo o vývojový prototyp, jeden pak byl náhradou za zničený exemplář. K zákazníkům tedy zamířila pětadvacetikusová série. Klientela měla v rámci individualizace volné ruce, byť hovořit pochopitelně mohla pouze do vzhledu. Technika se neměnila, ke každému majiteli tak zamířil pětilitrový osmiválec schopný produkovat až 1 360 koní.

Jednu Ageru RS si v roce 2018, tedy na sklonku její výroby, převzal i Mohammed Ben Sulayem, dnes prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA). Ten byl nicméně o čtyři léta později unesen novou kreací značky, modelem CC850. V jeho případě Koenigsegg nepoužil sedmistupňový dvouspojkový automat, nýbrž unikátní devítistupňovou automatickou převodovku, která se ovšem uvnitř kabiny tváří, jako kdyby šlo o šestistupňový manuál.

Jde o komplikované rozhraní, jehož fungování jsme se už detailně věnovali a které by mělo majitele zvládat lépe propojit s jeho strojem. A přesně po tom Ben Sulayem jakožto bývalý závodník zatoužil. Švédskou automobilku tedy požádal, aby u jeho vozu nevyměnila pouze převodovku, ale rovněž motor. Na místo původního agregátu se tak za sedadla nastěhovala jednotka z modelu Jesko. I ta má pět litrů objemu a osm válců, produkovat však může až 1 622 koní.

Christian von Koenigsegg kolegům z Top Gearu při projížďce vozem vysvětlil, že nešlo o úplně běžnou proceduru, kdy do motorového prostoru spustíte jiný motor a jiný automat. Jak jsme již zmínili, Agera RS se začala vyrábět v roce 2015, její elektronická architektura je dnešní optikou už zastaralá. Švédové tedy museli vyměnit pomalu veškerou kabeláž. Odlišná převodovka si pak vyžádala i úpravy výfukového sytému.

Ben Sulayem navíc požadoval naprostý unikát, devítistupňová skříň tak v jeho případě umožňuje nejen řazení s pomocí „fofrklacku“ v otevřené kulise. Využít tedy lze nejen plně automatický mód (ten má i CC850), ale nově také pádla pod volantem. Označení Chimera (v originálu pochopitelně bez dlouhého é) je v tomto případě plně padnoucí, pročež Koenigsegg může jen doufat, že se prezident FIA nestane novodobým Bellerofontés. Právě ten toto měl toto mytické zvíře kdysi zabít. Na kolik Ben Sulayema tato legrace vyšla, Koenigsegg neuvádí, tušíme ale, že i spolu s původním vozem se budeme bavit o částce vysoce přesahující 100 milionů korun.


Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra - 1 - Koenigsegg Agera RS zive 01Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra - 2 - Koenigsegg Agera RS zive 03Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra - 3 - Koenigsegg Agera RS zive 09Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra - 4 - Koenigsegg Agera RS zive 15Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra - 5 - Koenigsegg Agera RS zive 18Šéf FIA si nechal postavit unikátní Koenigsegg. Musel stát přes 100 milionů, má manuál a říká si Chiméra - 6 - Koenigsegg Agera RS zive 20
Chiméra prezidenta FIA vypadá zvenčí jako „standardní” Agera RS (na fotkách), na dramatické změny došlo hlavně pod povrchem. Tam se měnila převodovka, motor i veškerá kabeláž či výfukový systém. Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Zdroj: Top Gear

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše