Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že auto musí mít kola? A proč? U ZiLu 29061 otáčely dva motory bubny se šroubovicemi. A tento stroj mohl díky tomu jezdit úplně po všem.
Ruské „všudychody” nejsou žádnou novinkou, třebaže jich vzniká docela dost hlavně v posledních letech - zmiňme například Makar 6x6 nebo Avtoros Šaman, který má kol dokonce osm. Tyto stroje mají projet náročným terénem, ale přitom jej co nejméně poškodit - proto mají například nízkotlaké pneumatiky, které podklad poškozují nesrovnatelně méně než tankové pásy.
V minulém století ještě za dob Sovětského svazu ale vznikl jiný nápad, jak nahradit kola nebo pásy - byly to plechové bubny, které se otáčely a vůz posunovaly pomocí šroubovice, a to do různých směrů. Mělo to řadu výhod - stroj se nebořil do sněhu, mohl se pohybovat do stran tzv. krabím chodem a protože jsou bubny naplněné vzduchem, mohl plavat na vodě. Právě jeden takový máme dnes před sebou - ZiL-29061.
Jeho bubny se šroubovicemi jsou vyrobeny z hliníkové slitiny a nazývají se Archimedes, ale spíš připomínají vrtáky. Princip je ten, že se šroubovice zakousne do podkladu, po kterém se pohybuje, ať to je bažina, písek či sníh - nesmí však jezdit po příliš tvrdém podkladu jako je asfalt či beton, neboť by se šroubovice zničila - a otáčením bubnů se vůz hýbe dopředu nebo dozadu. O pohon se starají dva motory VAZ, každý o výkonu 70 koní. Karoserie je vyrobena z hliníku a laminátu a hmotnost činí okolo 3,5 tuny.
ZIL-29061 je jen jedním z několika strojů různé velikosti a různého určení, fungujících na podobném principu a vyvíjených v rámci Projektu 490. Sovětští inženýři na takovýchto strojích pracovali v 70. a 80. letech minulého století a nebyli první - už dříve s něčím podobným experimentovali Američané a patent na tzv. šnekový pohon, jak se tomuto systému říká, byl zaregistrován údajně už v roce 1900.
Sověti ale nápad se šnekovým pohonem dotáhli nejdále, až do plně funkční podoby a sériové výroby. Jenže ani v jejich případě ale nebylo dosaženo velkého komerčního úspěchu. Poslední varianty ZILu se vyráběly do roku 1991 a ještě dodnes jsou některé v činnosti, podobně jako jiná technická řešení má i šnekový pohon lepší a všestrannější alternativy v kolech či pásech. Off-roadová scéna se tak v základech neotřásla, na fotky a videa s auty vybavenými tímto pozoruhodným systémem se ale nedívá špatně...
ZIL-29061 a jeho následníci chtěli nahradit kola šnekovým pohonem
Zbytky kdysi hrdých průkopnických strojů dnes vesměs chátrají v nedůstojných podmínkách
Jen několika málo se dostalo péče muzejních restaurátorů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 2 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 5 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva