Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský Hummer je hotov. Říká si Kat a vypadá podle toho
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tento ruský stroj si vážně říká Kat a svým vzhledem jako z války budoucnosti to podporuje. Má dieselový osmiválec o 2 700 Nm.
O novém automobilu pro ruské speciální jednotky a armádu se nezmiňujeme poprvé. Jako „ruský Hummer” jsme vám jej představili už dříve, tehdy se ale jednalo pouze o prototyp. Vůz vypadal, jako by spadl z měsíce a bylo těžké říci, zda působit více děsivě nebo ohavně. Na každý pád bylo z detailů zřejmé, že není hotový a na výsledek práce Rusů si ještě budeme muset počkat.
S ohledem na jeho určení (některými je dokonce označován jako „tajný”, což je trochu přehnané) ale nebylo a není jednoduché další vývoj sledovat. Nyní je zřejmé, že se navzdory zkazkům o zastavení projektu dočkal i produkční specifikace. Stojí za ní firma ZiL, vůz je ale založen na technice Kamazu 4911. Padouchy a nepřátele má očividně děsit už vzhledem; na rozdíl od zmíněného konceptu, který vypadal jako přerostlé lunární vozítko, vypadá produkční verze jako stroj z války budoucnosti. Tomu přispívá i jeho jméno: Kat.
Detailů bylo zveřejněno skutečně málo. Do této chvíle měly vzniknout čtyři kusy, které jezdí mimo jiné i po silnicích, kde byl stroj již párkrát natočen a nafocen. Vidět jej můžete také ještě v předfinální formě na propagačním videu speciálních složek ruské FSB, pro které byl zřejmě stvořen především.
Na stavbě tohoto auta spolupracovala krom ZiLu a Kamaz také firma Fort Technology, a to již od roku 2008. Ostatně níže přiložená dokumentace vzniku vozu se též datuje ke konci minulé dekády. A procec to nebyl jednoduchý - původně měl Kat stát na speciálním podvozku, nakonec ale bylo rozhodnuto pro použití základu ze zmíněného Kamazu 4911. Fanouškům Dakaru tohle označení jistě něco říká - je to ten stroj, který úspěšně jezdí Dakar a další pouštní rallye, nasazen je ovšem také v armádě.
Pohon všech kol je tu samozřejmostí a o dostatek síly se stará osmiválcový turbodiesel o 700 koních a 2 700 Nm převzatý z Kamazu. Maximální hmotnost náklaďáku je 15,6 tuny, Kat se ale s hmotností vejde do 7 tun. To znamená mnohem lepší poměr výkonu ku hmotnosti a o také zajímavější dynamiku, než jakou skýtal relativně čtyřválec Cummins namontovaný do prototypu. Vůz má být navzdory své hmotnosti schopen jezdit rychlostí až 150 km/h.
Pokud se vám zdá na pohled malý, nenechte se mýlit - je to velikostí opravdu spíše náklaďak o délce přes 6 metrů. Kapacita pro 10 lidí, z čehož někteří můžou ovládat kulomety na střeše a na zádi auta, zůstává. S použitím v podstatě závodního šasí nákladního auta ovšem vyvstávají otázky, je-li skutečně potřeba tak drahé auto - na to se ptají zejména ruská média argumentujíc tím, že armáda už přece podobné stroje má.
Na druhou stranu, tahle věc je skutečně výjimečná a pakliže zvládne být rychlá, odolná (to je patrné už ze samotných tvarů pancéřované karoserie), k tomu převézt až 10 lidí a poradit si prakticky s jakýmkoli terénem, může platit v určitých druzích boje za docela pádný argument...












Kat je pro auto takovéhoto vzhledu jméno více než příznačné
...až po jeho prezentaci a uvedení do výroby byl zjevně náročný, trval sedm let
Stroj je v Rusku možné občas spatřit i v běžném provozu
Dříve se ještě ve formě prototypu krátce objevil v propagačním snímku ruských zvláštních jednotek
Zdroje: ZiL, Kamaz, LiveJournal, AutoConsulting
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 2 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 2 hodinamiŠéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před 3 hodinamiNový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včera
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch