Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dědeček prodal za 9 500 dolarů auto, které má dnes cenu skoro 2 miliardy Kč
23.7.2019 | Petr Miler
Možná se budete divit, ale největší chybou v historii rodiny může být i to, že jeden z jejích členů prodá určité auto. Dnes nejhodnotnějšího vozu světa se kdysi zbavil levně.
Nemusíte být až tak velcí automobiloví nadšenci, abyste věděli, co je to Ferrari 250 GTO. Legenda mezi automobilovými legendami byla vyrobena pouze ve 32 nebo 33 kusech (zdroje se různí) a všechny do jednoho jsou dnes vyvažovány zlatem. Jen různá GTO obsazují všechny vrcholné pozice nejdražších kdy vydražených vozů a to úplně nejcennější loni změnilo majitele za 1,8 miliardy Kč. Je to pravý automobilový poklad, jenže nebylo tomu tak vždy.
Nejlépe to připomíná příběh Johna Temeriana, dnes automobilového nadšence, který se zabývá obchodováním s auty, jehož dědeček si Ferrari 250 GTO koupil v roce 1968. Nebyl to žádný boháč, provozoval autoservis a když mu jednou zákazník nabídl své GTO, prostě po něm sáhl. Stačilo mu na to pouhých 6 800 dolarů, což je dnešním pohledem směšná suma. A drobné to s ohledem na aktuální hodnotu těchto aut jsou i se zohledněním inflace, šlo o přibližně 1 milion dnešních korun.
Vypadá to na obchod století, jenže majitel měl syna - otce Johna Temeriana - kterému GTO k srdci nepřirostlo. Nesedělo mu řidičsky a nelíbilo se mu ani vzhledově, maska chladiče mu prý připomínala kuřecí pletivo. Do svého otce tak hustil, aby Ferrari prodal a místo toho koupil tehdy nové Lamborghini Miura. A nakonec uspěl - GTO šlo z domu za 9 500 USD (dnešním pohledem asi 1,6 milionu Kč) a černá Miura se stala narozeninovým dárkem pro syna.
Tehdy to byl šťastný konec, neboť Ferrari bylo prodáno s ne úplně malým ziskem a jeho místo zaujalo novější a vyspělejší auto. Ještě v 70. letech bylo možné GTO koupit za relativně malé peníze, v těch 80. ale byla nastartována jeho cesta ke hvězdám. Nejprve se jeho ceny vyšplhala na statisíce, v 90. letech na miliony dolarů a konečnou stanici znáte - je zřejmě jen otázkou času, než se nějaký kus prodá za více jak 2 miliardy Kč.
Dědeček tohoto dne nedožil, už v 80. letech ale nechtěl slyšel ani slovo o Ferrari 250 GTO, ani jeho cenách. Stačilo, aby si vůz pár dekád nechal a mohl se těšit z více jak tisícinásobného zhodnocení. Nejmladší Temerian dnes tento příběh vypráví s úsměvem, ale zároveň říká, že prodej vozu byl nepochybně největší chybou v historii jeho rodiny a zejména jeho dědeček jej považoval za rodinné prokletí.
Jeho otec z toho ale zase tak zkroušený není - říká, že je rád, že mohl mít místo GTO Miuru, bez ohledu na to, kolik tím vlastně prodělal. Pozoruhodné je, že ji má dodnes, takže tratný na tom také nebyl (ceny Miur též míří raketově vzhůru a dnes se prodávají za desítky milionů korun) a alespoň jezdil vozem, který miloval.
A ono GTO? Vůz s šasí č. 3467GT dnes pochopitelně není těžké vystopovat, změnil majitele jen dvakrát a onoho tisícinásobného zhodnocení si užívá jeho poslední vlastník, který ho koupil jen nedlouho poté, co zmizelo z garáže Temerianů. Z obrázků níže jej možná poznáte - auto, které kdysi řídil John Surtees, je dodnes používáno a je pravidelně k vidění na srazech a okruzích. A to vzhledem k jeho historii (je to jeden z mála nikdy pořádně nebouraných kusů) půjde jistě o jedno z těch vůbec nejcennějších...
Dědeček Johna Temeriana kdysi za drobné koupil toto Ferrari 250 GTO s neobyčejně slavnou historií
Po naléhání syna, který chtěl tehdy nové Lamborghini Miura, ale auto zase prodal, pořád velmi levně
Současný vlastník jej koupil nedlouho poté a vydělal na něm přes miliardu korun, dodnes s ním jezdí
Zdroj: VINWiki@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 5 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 6 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 8 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 9 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva