Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rekordy Stefana Bellofa z Nordschleife Nürburgringu jsou nepokořené už třicet let
2.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Je to k nevíře, ale svět dodnes nepoznal jediného dalšího člověka, který by obkroužil Severní smyčku průměrnou rychlostí přes 200 km/h.
Před týdnem zaplavily média spekulace o tom, v jakém čase zvládl objet Nordschleife McLaren P1. Jde o nejnovější stroj těch nejvyšších ambicí, který pracuje se špičkovou aerodynamikou vyvinutou lidmi stojícími za několika vítěznými monoposty Formule 1. Váží pod 1 400 kg, na kola posílá až 916 koní a na třístovku akceleruje za méně než 17 sekund. Používá ty nejnovější pneumatiky, řízení podvozku, brzdy... jde zkrátka o jedno z nejvypiplanějších aut celé historie.
McLaren hovoří o tom, že jeho cílem je zdolat Severní smyčku německého Nürburgringu v čase pod 7 minut. Byl by to jistě výjimečný výkon, žádné silniční auto jej zatím nedosáhlo, zmíněné spekulace ale hovořily o ještě úžasnějśím výsledku 6:33,26. Pravdivé nebyly, i kdyby však byly, pořád by se tento výsledek musel s úctou klanět před 30 let starým zápisem soutěžního auta skupiny C - Porsche 956 řízeném Stefanem Bellofem.
Stalo se to konkrétně 28. května 1983 při kvalifikaci na závody 1 000 kilometrů Nürburgringu. Tehdy byly časy pod 6:30 něčím docela běžným a Bellof se musel snažit, aby překonal do té chvíle nejlepší zápis 6:16,85 znamenající pole-position pro nadcházející závod. Okolnosti mu příliš nepřály, když se na trati musel potýkat s pomalejšími závodníky - není bez zajímavosti, že nejvíce jej tehdy zdržel úřadující mistr světa F1 Keke Rosberg, otec dnešního pilota Nica Rosberga, s nímž se musel potýkat hlavně v okolí slavného Adenauer Forst. Mluví se o tom, že jej jen toto předjetí stálo dalších 5-10 sekund času...
Bellof ale navzdory okolnostem zvládl do té chvíle nejlepší výkon překonat a připsal si výsledek 6:11,13 znamenající start z prvního místa startovního roštu. Něco tak rychlého už nikdy později Nordschleife nezažila a toto kolo zůstává dodnes jediným, při němž závodník dosáhl průměrné rychlosti přesahující 200 km/h - konkrétně 202,073 km/h.
Není to ale jediný Bellofův rekord ze Severní smyčky. V pozdějším závodě, který se odehrál 29. května (německý závodník jej pro nehodu nedokončil), dokázal slavný okruh pokořit za 6 minut a 25,91 sekundy. I v tomto případě platí, že neexistuje nikdo jiný, kdo by dokázal v závodě jakéhokoli typu zaznamenat na tomto okruhu takový výsledek.
Je na místě se ptát, jak je to vůbec možné. Je sice pravdou, že špičkové závody „nemoderní” Severní smyčku postupem času opouštěly, 30 let je ale sakra dlouhá doba. Považte, že závodní rekord Formule 1 na Nordschleife z roku 1975 má hodnotu 7:06,4, tomu jsou dnes schopna se přiblížit i silniční auta za pár milionů korun. Jak se tedy mohlo stát, že v roce 1983 došlo na rekordní zápis, který dosud nejenže nebyl překonán, ale nikdo se mu ani zdaleka neblíží? Však aerodynamika, pneumatiky, brzdy, podvozky, motory, to všechno zažilo tak ohromný posun, že s tuctovým kompaktem za pár set tisíc dnes můžete trhat na hadry silniční ikony typu BMW M3 E30, které jsou podobně staré jako Bellofův speciál.
Odpovědí budiž prosté „za vším hledej kila”. Porsche 956 ve své době disponovalo výkonem okolo 630 koní, což z dnešního pohledu není zase tak extrémní cifra, vážilo ale pouhých 800 kilogramů. S tímto poměrem a dalším laděním od vždy schopného Porsche bylo zkrátka schopno dosahovat na specifické Nordschleife rychlosti, které se ani dnes nikdo nedokáže přiblížit.
Pro navození té správné atmosféry přikládáme dvě videa, která tuto éru dokumentují. Bohužel, z kola Stefana Bellofa není na internetu k nalezení kompletní záznam, ačkoli kameru ve svém voze umístěnou očividné měl - o tom svědčí první snímek, krátká reportáž o jeho nejrychlejším kole. Na Youtube se dá ale najít kolo jeho stájového kolegy Dereka Bella, který dosáhl o stejném víkendu času 6:37. Oproti Bellofovým 6:11 je to trochu odvar, navíc jej ještě rozdílem třídy předjede Jacky Ickx, tento záznam vám ale docela slušně naznačí, jak nechutně rychlé auto musí být, aby takového času dosáhlo. To je jak dívat se na zrychlený film...
Snímek navíc zachycuje i několik dalších okolností. Krom pro znalého člověka zajímavé podívané na Nordschleife v tehdejším stavu a komentáře Bella k jednotlivým zatáčkám je vidět i to, jak moc nerovná Severní smyčka tehdy byla. Hlaďounký okruh to zdaleka není ani dnes, tohle je ale „hopsa hejsa do Brandejsa” ve zrychleném podání. O to více je nepochopitelné, že tak skvělý čas byl zajet právě tehdy a s takovým náskokem proti jakýmkoli pozdějším.
Smutným stínem nad celou událostí zůstává, že pro Bellofa se právě ježdění v Porsche 956 a soupeření s Jackym Ickxem (ve svém nejrychlejším kole na NS jej v závěru předjel, i to je na videu ke spatření) stalo osudným. O dva roky později při podobném závodě ve Spa Fancorchamps v souboji s ním havaroval v zatáčce Eau Rouge a na následky masivních vnitřních zranění krátce poté zemřel. Bylo mu tehdy 27 let. Jeho úžasný výkon z 1 000 km Nürburgringu půl roku po jeho pětadvacátých narozeninách ale bude žít navěky...
Porsche 956 na dobových snímcích - ne všechny nafocené exempláře sloužily Stefanu Bellofovi. Poslední fotka jej ale zachycuje v nájezdu do jednoho z posledních kol svého života ve Spa v roce 1985...
Dobová reportáž dokumentující Bellofovo superkolo
Kompletní kolo Dereka Bella ze stejného ročníku 1 000 km Nürburgringu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva