Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR

V Ženevě 2011 se představil elegantní kombík Saab 9-5. Zhruba ve stejnou dobu se zastavily výrobní linky Saabu. Přesto pár kusů vzniklo a dnes jezdí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR

31.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V Ženevě 2011 se představil elegantní kombík Saab 9-5. Zhruba ve stejnou dobu se zastavily výrobní linky Saabu. Přesto pár kusů vzniklo a dnes jezdí.

Fanoušků švédské značky Saab je stále hodně. Spousta z nich Saaby jezdí a pokud na silnici potkají jiné auto téže značky, zdraví se. Ostřejší fanoušky poznáte podle nálepek se slovy „Born from jets, killed by assholes”, tedy „Zrozena ze stíhaček, zabita kretény” s logy General Motors, posledního vlastníka značky Saab před jejím bankrotem v roce 2011.

Saab měl v té době v nabídce druhou generaci modelu 9-5, označenou YS3G a postavenou na platformě GM Epsilon, kterou vůz sdílel např. s Opelem Insignia. Sedan se představil ve Frankfurtu v září 2009 a nejednomu petrolheadovi se z designu Simona Padiana a Anderse Gustaffsona dodnes podlamují kolena. Stihli jsme ho ještě otestovat, někteří ale čekali až na kombík, který se odhalil pod názvem SportCombi těsně před březnovou Ženevou roku 2011.

Jenže v podstatě ve stejné době se výrobní linky Saabu 9-5 v Trollhättanu zastavily. Sedanu stihlo být vyrobeno něco přes 11 tisíc kusů, takže i když jsou relativně vzácné, zejména lákavé čtyřkolky s motorem 2,8 V6 se koupit dají. Kombíků vzniklo pouhých 27 a byly to v podstatě jen předprodukční prototypy. Fanoušci, lační po jednom z nejkrásnějších kombíků světa, museli sklapnout šekové knížky a odejít ke konkurenci.

Velké technické rozdíly oproti sedanu nečekejte, pod kapotu šly stejné motory, které jsou umístěny napříč pohánějí přední nebo všechna kola. Saab ale měl pro 9-5 modelového roku 2012 připraveno několik drobných novinek, např. klasický symbol letadla mezi budíky.

Z oněch sedmadvaceti vyrobených kusů vstoupilo 22 v prosinci roku 2012 do aukce u švédského domu KVD. Rozprodaly se do celé Evropy, jenže to nebyla sériová auta a nebyla homologovaná pro běžný silniční provoz, třebaže to byla jen jiná varianta existujícího vozu. Už vůbec neměla tzv. Certifikát konformity, který by zaručoval, že individuální schválení pro provoz v jednom státě EU bude platné i ve všech ostatních členských státech.

V Německu bylo individuální schválení otázkou nanejvýš několika týdnů. Ve Švédsku, domovské zemi Saabu, to ale v případě vlastníka bílého kousku na snímcích níže bylo martyrium na deset měsíců. I přes fakt, že rychle a řádně získal německé posvěcení, švédské firmy zabývající se individuální homologací aut od tohoto Saabu dávaly ruce pryč údajně zejména kvůli ohromné negativní publicitě, která aukce těchto aut provázela.

Podle médií je nikdy nemělo být možné přihlásit do provozu. Možná i proto mu nejen ony firmy, ale i byrokraté neustále házeli klacky pod nohy. Jak ale vidíme z regulérních švédských značek, svůj boj dotáhl do úspěšného konce a nyní jezdí jedním z nejvzácnějších kombíků světa.

Na Mobile.de, Autoscout24.de ani na TipCars.cz není nyní k prodeji inzerován ani jeden jediný. Podle adresáře webu 9-5sc2012.com jsou ovšem dva kusy v České republice a oba můžete vidět níže. Jeden je i na českých značkách, což dokládá, že také u nás se podařilo toto auto registrovat.

Kombíky 9-5 budou už na vždy extrémně vzácné a mezi fanoušky - a asi nejen mezi nimi - extrémně ceněné. Tím spíš, že někteří z nich museli podstoupit opravdu hodně, aby své SportCombi dostali na značky. Nás může těšit, že i přes neveselý osud Saabu jako takového zůstalo alespoň pár kusů tohoto atraktivního stroje v rukou těch, pro které tato značka znamenala a znamená tolik...


Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 1 - saab 9-5 sc silene prihlaseni 01Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 2 - saab 9-5 sc silene prihlaseni 02Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 3 - saab 9-5 sc silene prihlaseni 03Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 4 - saab 9-5 sc silene prihlaseni 04Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 5 - saab 9-5 sc silene prihlaseni 05
Registrace tohoto SportCombi trvala deset měsíců, i když posvěcení z Německa bylo hotové během chvíle

Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 6 - Saab 9-5 SportCombi 2012 CR 01Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 7 - Saab 9-5 SportCombi 2012 CR 02Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 8 - Saab 9-5 SportCombi 2012 CR 03Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 9 - Saab 9-5 SportCombi 2012 CR 04Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 10 - Saab 9-5 SportCombi 2012 CR 05
Oba kusy, které by se podle dostupných informací měly vyskytovat v České republice. Pokud víte více o jejich osudu, podělte se, prosím

Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 11 - saab 9-5 sc ofic 01Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 12 - saab 9-5 sc ofic 02Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 13 - saab 9-5 sc ofic 03Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 14 - saab 9-5 sc ofic 04Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 15 - saab 9-5 sc ofic 05Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 16 - saab 9-5 sc ofic 06Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 17 - saab 9-5 sc ofic 07Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 18 - saab 9-5 sc ofic 08Rarita, jež zabil krach Saabu, se nakonec dostala na silnice. 9-5 SportCombi je i v ČR - 19 - saab 9-5 sc ofic 09
Oficiální fotky Saabu 9-5 SportCombi

Zdroje: Jalopnik, 9-5sc2012.com

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.