Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95
24.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Prvním terénním sedanem byl vůz Sovětů. Zůstalo u prototypů, jedním ale jezdil i Leonid Brežněv.
Všemožné crossovery jsou dnes u zákazníků velmi populární, a to i navzdory tomu, že někdy nemají pohon všech kol ani v příplatkové výbavě. I proto švédské Volvo nedávno představilo sedan S60 Cross Country, který dostal oproti obyčejné S60 vyšší podvozek, oplastování a pohon všech kol mezi příplatky.
Se „zvednutým kombíkem” Volvo první na scéně nebylo, i když se tak může snažit působit. „Zvednutý sedan” ale už premiéru u Volva má, alespoň podle Švédů. Jenže pravdou to je jen, bavíme-li se o sériové produkci a prodeji zákazníkům. První sedan s vysokým podvozkem a pohonem všech kol totiž vznikl už před čtyřiceti lety v Sovětském svazu, a to na základě Volhy 24 (či též GAZ 24), auta oblíbeného v celém východním bloku.
Inženýři vzali Volhu 24, obyčejný sedan se zadním pohonem, dopředu nainstalovali otočenou zadní nápravu ze stejného auta, součástky řízení a pohonu z džípů UAZ, pořádně zvedli světlou výšku, nasadili terénní kola a pneumatiky a stroji dali označení 24-95. Postavili celkem pět prototypů a začali s jejich testováním.
Zadní náprava Volhy 24 však byla tuhá s listovými pery, což by zas takový problém nebyl, ale také nebyla vůbec příčně stabilizovaná. Se zvednutím světlé výšky se také odpovídajícím způsobem posunulo nahoru těžiště. Sedan sám o sobě nebyl na terénní použití vůbec stavěn, takže jízdní vlastnosti výsledku byly skutečně tristní. Nakonec tak zůstalo jen u oněch pěti prototypů, které dnes údajně existují v soukromých sbírkách. Jedním z nich však údajně jezdil i Leonid Brežněv.
Volvu tak Sověti sebrali prvenství v nápadu zvýšeného sedanu, v čem ale Švédsko první bude, je sériová výroba takovéhoto auta. Dá se také očekávat, že bude tento nový „sedan-crossover” mít jízdní vlastnosti takové, aby s ním člověk mohl reálně jezdit i do zatáček rychleji než krokem.










Volha 24-95 byla sedanem s terénním podvozkem, žádné extra plasty jako dnes tu nehledejte
Zdroj: Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včeraNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva