Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa

Do té doby obecně ignorovaná značka přivezla zpoza železné opony nový soutěžní stroj jménem 130 RS. A po chvíli ji všichni museli začít brát vážně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa

28.1.2019 | Petr Miler

Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do té doby obecně ignorovaná značka přivezla zpoza železné opony nový soutěžní stroj jménem 130 RS. A po chvíli ji všichni museli začít brát vážně.

Nejen fanoušci rallye budou vědět, že mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná v tradičně lednu v Monte Carlo. Tamní klání se jelo i letos o uplynulém víkendu a fanoušci rallye ho jistě sledovali. Ne každý se ale vzpomene, že na den přesně před 42 léty se stalo něco, co lze připodobnit k tažení českých hokejistů olympijským turnajem v Naganu.

Tehdy se totiž v Monte Carlu ukázalo „Porsche východu”, Škoda 130 RS, a veškeré západní konkurenci dokázalo, že i za železnou oponou může vzniknout stroj, na který bude krátká. Na Rally Monte Carlo 1977 totiž ve třídě do 1 300 ccm zvítězil Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou právě na Škodě 130 RS. A aby toho nebylo málo, stříbrná byla na stejném voze posádka Zapadlo-Motal.

Škoda 130 RS se představila v roce 1975 jako soutěžní verze kupé 110 R. Byla výrazně upravená a odlehčená, panely karoserie byly z hliníku nebo laminátu, plech střechy byl tlustý jen 0,7 milimetru a kola byla hořčíková. Hmotnost soutěžní verze tedy byla pouze 825 kilogramů. Řadový čtyřválec o objemu 1 298 ccm měl suchou klikovou skříň a dával v závislosti na naladění 112 až 142 koní.

Tohle auto bylo v českých rallye velmi úspěšné, takže bylo pro rok 1977 rozhodnuto o účasti na několika zahraničních soutěžích. Rally Monte Carlo, které se jelo 22. - 28. ledna 1977, k nim patřila. Vyrazily na něj tři posádky, kromě dvojic Blahna-Hlávka a Zapadlo-Motal také Kvaizar s Kotkem. Ti se ale kvůli proražené olejové vaně motoru do finálního soupeření nedostali.

Václav Blahna na Monte Carlo před 41 lety dodnes vzpomíná. „Jedním z největších zážitků byla vložka přes průsmyk Col de Turini, která se jezdívá dodnes. Je tam takové esíčko přes horizont a dál už trať padá zase dolů. Je tam nejvíc horských hotelů, takže tam bývá i nejvíc lidí,” uvádí dnes.

„Když jsme se řítili těmi průsmyky, tak tehdá bylo opravdu hodně sněhu, do kterého byla vyfrézována stezka s dvoumetrovými bariérami. Jedu tu vložku a tam stáli lidi, před tou bariérou. (...) Když jsem se přiblížil asi na 50 metrů, lidi udělali krok zpátky a nebyli vidět. Oni totiž měli v těch obřích bariérách vydlabány takové kapličky, do kterých se schovali,” pokračuje Blahna ve vzpomínkách.

Jak stojí i výše, výsledek ve skupině do 1 300 ccm snad nemohl být lepší - Škody obsadily první dvě místa. V celkovém pořadí byla posádka Blahna-Hlávka se startovním číslem 49 na 12. místě, posádka Zapadlo-Motal se startovním číslem 44 skončila patnáctá. Celkové vítězství si odnesl pozdější mistr světa Sandro Munari se spolujezdcem Silviem Maigou na Lancii Stratos - takovým strojům už Čechoslováci pochopitelně konkurovat nemohli.

Ohromující výkon „nějaké Škody z východního bloku” ale nedal spát komisařům, kteří se po konci závodu jali vozy zkoumat, jestli opravdu mají objem do 1,3 litru. Technická prohlídka prý trvala tři hodiny, ale nic v rozporu s pravidly nalezeno nebylo, takže vítězství škodovkám samozřejmě zůstalo.

Něco podobného se stalo ještě o pár let později díky výkonu Škody 130 LR v Turecku, která soutěž vyhrála dokonce absolutně, to ale nebylo klání mistrovství světa a konkurence nebyla na takové úrovni. Dvojité vítězství 130 RS v Monte Carlu tak zůstává zapsáno do dějin jako jeden z největších a nejpřekvapivějších úspěchů českého motoristického sportu.


Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 1 - skoda 130 rs monte carlo 1977 01Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 2 - skoda 130 rs monte carlo 1977 02Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 3 - skoda 130 rs monte carlo 1977 03Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 4 - skoda 130 rs monte carlo 1977 03aPřed 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 5 - skoda 130 rs monte carlo 1977 04Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 6 - skoda 130 rs monte carlo 1977 05Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 7 - skoda 130 rs monte carlo 1977 08Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 8 - Skoda 130 RS Monte Carlo 1977 dalsi 01Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 9 - Skoda 130 RS Monte Carlo 1977 dalsi 02Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 10 - skoda 130 rs monte carlo 1977 06Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 11 - skoda 130 rs monte carlo 1977 07
V roce 1977 zaznamenala Škoda na Rally Monte Carlo velký úspěch, poslední tři fotografie z této sady jsou z návratu na místo činu v roce 2016

Zdroje: Škoda Auto, Rally Life

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.