Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 42 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa
28.1.2019 | Petr Miler
Do té doby obecně ignorovaná značka přivezla zpoza železné opony nový soutěžní stroj jménem 130 RS. A po chvíli ji všichni museli začít brát vážně.
Nejen fanoušci rallye budou vědět, že mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná v tradičně lednu v Monte Carlo. Tamní klání se jelo i letos o uplynulém víkendu a fanoušci rallye ho jistě sledovali. Ne každý se ale vzpomene, že na den přesně před 42 léty se stalo něco, co lze připodobnit k tažení českých hokejistů olympijským turnajem v Naganu.
Tehdy se totiž v Monte Carlu ukázalo „Porsche východu”, Škoda 130 RS, a veškeré západní konkurenci dokázalo, že i za železnou oponou může vzniknout stroj, na který bude krátká. Na Rally Monte Carlo 1977 totiž ve třídě do 1 300 ccm zvítězil Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou právě na Škodě 130 RS. A aby toho nebylo málo, stříbrná byla na stejném voze posádka Zapadlo-Motal.
Škoda 130 RS se představila v roce 1975 jako soutěžní verze kupé 110 R. Byla výrazně upravená a odlehčená, panely karoserie byly z hliníku nebo laminátu, plech střechy byl tlustý jen 0,7 milimetru a kola byla hořčíková. Hmotnost soutěžní verze tedy byla pouze 825 kilogramů. Řadový čtyřválec o objemu 1 298 ccm měl suchou klikovou skříň a dával v závislosti na naladění 112 až 142 koní.
Tohle auto bylo v českých rallye velmi úspěšné, takže bylo pro rok 1977 rozhodnuto o účasti na několika zahraničních soutěžích. Rally Monte Carlo, které se jelo 22. - 28. ledna 1977, k nim patřila. Vyrazily na něj tři posádky, kromě dvojic Blahna-Hlávka a Zapadlo-Motal také Kvaizar s Kotkem. Ti se ale kvůli proražené olejové vaně motoru do finálního soupeření nedostali.
Václav Blahna na Monte Carlo před 41 lety dodnes vzpomíná. „Jedním z největších zážitků byla vložka přes průsmyk Col de Turini, která se jezdívá dodnes. Je tam takové esíčko přes horizont a dál už trať padá zase dolů. Je tam nejvíc horských hotelů, takže tam bývá i nejvíc lidí,” uvádí dnes.
„Když jsme se řítili těmi průsmyky, tak tehdá bylo opravdu hodně sněhu, do kterého byla vyfrézována stezka s dvoumetrovými bariérami. Jedu tu vložku a tam stáli lidi, před tou bariérou. (...) Když jsem se přiblížil asi na 50 metrů, lidi udělali krok zpátky a nebyli vidět. Oni totiž měli v těch obřích bariérách vydlabány takové kapličky, do kterých se schovali,” pokračuje Blahna ve vzpomínkách.
Jak stojí i výše, výsledek ve skupině do 1 300 ccm snad nemohl být lepší - Škody obsadily první dvě místa. V celkovém pořadí byla posádka Blahna-Hlávka se startovním číslem 49 na 12. místě, posádka Zapadlo-Motal se startovním číslem 44 skončila patnáctá. Celkové vítězství si odnesl pozdější mistr světa Sandro Munari se spolujezdcem Silviem Maigou na Lancii Stratos - takovým strojům už Čechoslováci pochopitelně konkurovat nemohli.
Ohromující výkon „nějaké Škody z východního bloku” ale nedal spát komisařům, kteří se po konci závodu jali vozy zkoumat, jestli opravdu mají objem do 1,3 litru. Technická prohlídka prý trvala tři hodiny, ale nic v rozporu s pravidly nalezeno nebylo, takže vítězství škodovkám samozřejmě zůstalo.
Něco podobného se stalo ještě o pár let později díky výkonu Škody 130 LR v Turecku, která soutěž vyhrála dokonce absolutně, to ale nebylo klání mistrovství světa a konkurence nebyla na takové úrovni. Dvojité vítězství 130 RS v Monte Carlu tak zůstává zapsáno do dějin jako jeden z největších a nejpřekvapivějších úspěchů českého motoristického sportu.











V roce 1977 zaznamenala Škoda na Rally Monte Carlo velký úspěch, poslední tři fotografie z této sady jsou z návratu na místo činu v roce 2016
Zdroje: Škoda Auto, Rally Life
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
dnesŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejčtenější články
Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
3.3.2025Smutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
3.3.2025Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
3.3.2025EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 21:32 - Stepan
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB