Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pravda o Porsche, ve kterém zemřel James Dean: skutečně zabíjelo dál?
2.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bylo mu 24 let, když ve svém Porsche 550 Spyder přišel o život. Kolem vozu se pak vyrojil kult hovořící o prokletí a mnoha mrtvých. Jaká je realita?
Na světě je dnes jen málo lidí, kteří umí číst a psát a zároveň neznají jméno Jamese Deana. Tento americký herec a automobilový závodník je světový fenomén, něco jako mužská verze Marilyn Monroe. Je jím přesto, že za jeho života byla na světě jen hrstka z nás. Je jím přesto, že za sebou nemá desítky úspěšných filmů. A jejím přesto, že nezískal ani desítky pohárů v mezinárodních automobilových závodech.
Natočil všehovšudy tři pořádné celovečerní snímky, vyhrál pár menších závodů a pozemský svět opustil v pouhých 24 letech. Přesto je dodnes legendou - byl prvním hercem vůbec, který dostal nominaci na Oscara v kategorii „Nejlepší herec” in memoriam, a dodnes zůstává jediným hercem, který in memoriam získal dvě nominace. V roce 1999 - 44 let po jeho smrti - ho Americký filmový institut zařadil na 18. místo v žebříčku „100 let, 100 hvězd”.
V roce 1955 už byl známou osobou, bylo by ale nepřesné označit jej za slavného. Jeho nejlepší filmy šly teprve do kin - „Rebel bez příčiny” se promítal asi měsíc po jeho smrti a „Gigant” až v roce 1956. Zajímavostí budiž, že natáčení Giganta - během kterého měl prý zakázáno závodit - skončilo údajně jen pár dnů před Deanovou tragickou nehodou a že už v té době byl obsazen do role ve filmu „Někdo tam nahoře mě má rád”, ve kterém se ale pochopitelně neobjevil a jeho místo vzal Paul Newman.
Ona tragická nehoda se stala 30. září 1955 na křižovatce Route 466, dnes State Route 46, a State Route 41. Je na ní zajímavých několik věcí i kromě toho, že se jí dalo relativně snadno předejít. Dean za volantem svého Porsche 550 Spyder jel rychle, údajně okolo 140 km/h, a počítal s tím, že ho řidič Fordu Tudor, který se na křižovatce chystal odbočovat přes Deanovu dráhu, uvidí a dá mu přednost. Neviděl ho...
Přesuňme se ale v čase o něco dříve, do doby natáčení Rebela bez příčiny. Dean si tehdy koupil 550 Spyder místo svého Porsche 356 a chtěl ho nechat upravit. Kontaktoval proto Deana Jeffriese, aby mu na 550 nalepil číslo 130 na dveře, kapotu a víko motoru a na záď napsal „Little Bastard”, „Malý bastard”, snad netřeba překládat. A 23. září 1955 ukázal Dean svůj upravený Spyder herci Alecu Guinnessovi - tomu, který později hrál Obi-Wana Kenobiho v původních Hvězdných válkách. Guinness se tehdy na vůz podíval a řekl, že pokud Dean bude tímhle autem jezdit, do týdne ho v něm najdou mrtvého.
Dean se tomu jen pousmál a 30. září připravoval spolu s mechanikem Rolfem Wütherichem tohle Porsche na závod v kalifornském Salinas. Vůz měl být původně dovezen na přívěsu, ale Wütherich navrhl, aby ho Dean na závod řídil po vlastní ose, aby si ho osahal - koupil ho teprve před pár dny. Tito dva tedy vyrazili v Porsche a Bill Hickman se Sanfordem Rothem jeli za ním ve Fordu Country Squire s přívěsem, na kterém se původně mělo Porsche vézt.
Dean se svým 550 Spyder krátce po koupi a oněch prvních úpravách
Dean obecně jezdil rychle a i na této cestě ho Hickman vícekrát upozorňoval na to, že by měl zpomalit. Jednou nejspíš proto, že ho s Rothem nestíhali, pak ale už hovořil i o Deanově bezpečnosti. Údajně říkal, že na šedé silnici je šedostříbrná placka, pohybující se vysokou rychlostí, velmi špatně vidět. Cestou byly oba dva vozy pokutovány za rychlou jízdu a později Dean potkal dva známé závodníky, kteří také jeli na závod do Salinas. Oba prý také ten den dostali pokutu za rychlou jízdu.
Nehoda přišla o chvíli později na již zmíněné křižovatce se silnicí 41. Donald Turnupseed, tehdy 23letý řidič onoho Fordu Tudor, viděl Deana na poslední chvíli a třebaže brzdil, střetu nemohl zabránit. I Dean se snažil vyhnout, ale nepodařilo se mu to a v rychlosti 137 km/h do Fordu narazil. Porsche vyletělo do vzduchu. Wütherich byl vymrštěn z auta a utrpěl zranění, ale přežil. Dean v autě zůstal, vážně zraněný. Svědkové a posádky přivolané sanitky ho dostali ven a ještě živého ho nakládali do sanitního vozu. Cestou do 45 km vzdálené nemocnice v Paso Robles však přes veškeré snahy zemřel.
Osudná nehoda jej stihla jen nedlouho poté, z auta skutečně mnoho nezbylo. Na prvním snímku vidíme Deana ještě živého
Oficiální příčina nehody je jasná - nedání přednosti v jízdě na straně Turnupseeda a nepřiměřená rychlost na straně Deana. Turnupseed říkal, že stříbrné auto o slunečném dni prostě neviděl a jen potvrdil to, před čím Deana varovali jeho kolegové. Mohlo by se zdát, že tady celý příběh onoho Porsche končí, neboť na silnici se už nikdy nevrátilo. Jenže neskončil a pro jeho pokračování se začalo hovořit o prokletí, které mělo být vozu vlastní už v době, kdy si jej Dean pořídil - prý se o něj postaral Deanova bývalá přítelkyně Maily Nurmi. Slavný herec totiž nemá být jediným člověk, jehož život či zdraví tato 550 Spyder zmařila.
Rozbitý vůz odkoupil George Barris, který se později proslavil stavbou všemožných filmových aut, a prodal z něj motor a převodovku Troyovi McHenrymu a Williamu Eschrichovi. Ti namontovali díly do svých vozů a pak v nich proti sobě závodili. McHenry ztratil nad vozem kontrolu, narazil do stromu a zemřel. Eschrid byl vážně zraněn při převrácení jeho auta na vjezdu do zatáčky.
Barris pak prodal dvě kola z Deanova Spyderu, která, namontovaná na jiném autě, explodovala a poslala vůz do příkopu. Vůz v Barrisově vlastnictví pak „navštívili” zloději; jeden si rozřezal ruce při snaze o odmontování volantu a druhý byl zraněn, když se snažil vyndat sedadlo potřísněné krví.
Po těchto incidentech chtěl Barris vrak schovat, ovšem kalifornská dálniční policie ho přesvědčila, aby ho půjčil na výstavu o silniční bezpečnosti. Auto pak bylo chvíli uloženo v garáži, kterou zachvátil požár. Celá lehla popelem, ale vrak samotný byl ohněm poškozen jen lehce - ďábla prý nelze zabít ohněm, říkalo se. Později bylo auto vystaveno s titulkem „Této nehodě se dalo zabránit” na jedné střední škole. Uvolnilo se ze svého podstavce a zavalilo studenta, kterému zlomilo kyčel.
Vrak vozu koupil George Barris, který jej částečně opravný později zapůjčil kalifornské policii, která jej používala jako odstrašující příklad pro rychle jezdící řidiče. Ani to nemělo dopadnou úplně dobře
Celkem sedmou obětí byl prý řidič náklaďáku George Barhuis, který později vůz převážel. Ztratil nad ním kontrolu a vypadl z kabiny. Vrak Porsche se uvolnil z korby a spadl na řidiče, kterého usmrtil. Než byla tato nehoda odklizena, údajně překážejíc na silnici zavinila ještě jednu smrtelnou nehodu.
Vůz putoval po výstavách po celých Státech až do roku 1960, kdy na Floridě jeho pouť skončila. Byl naložen na vlak, vagón byl zapečetěn a vydal se na cestu zpátky k Barrisovi do Los Angeles. Když tam přijel, na nádraží otevřeli neporušenou pečeť, ale auto zmizelo; vagón byl prázdný. Od té doby se po něm slehla zem. Detektivové po voze samozřejmě pátrali, ovšem nenašli ho a případ odložili. A ono údajně prokleté Porsche už nikdo neviděl.
Před dvěma lety se objevily zprávy o člověku, který říkal, že ví, kde vůz je; že byl jako šestiletý u toho, když ho někdo schovával za falešnou stěnu jistého domu. Neřekl ale nic víc, chtěl za informace vedoucí k objevení vozu peníze, které mu ale nikdo nedal navzdory tomu, že byl schopen popsat obecně neznámé detaily a prošel testem na detektoru lži. Zpráva o nálezu Deanova Porsche by svět jistě oblétla mnohem, mnohem silněji než nedávný nález Bullitova Fordu Mustang, auto ale dodnes zůstává ztracené.
Hovoří se nicméně také o tom, že prokleté nebylo Porsche, ale James Dean sám. Jednak, jeho matka, se kterou si byli velmi blízcí, zemřela ve věku 29 let. Jednak, všichni herci hlavních rolí z Rebela bez příčiny zemřeli tragicky v relativně mladém věku: Sal Mineo, jeden z Deanových nejlepších přátel, byl ubodán ve věku 37 let. Natalie Wood, další z Deanových přátel, se utopila při nehodě lodi ve věku 43 let. A Nick Adams, který ve filmu také hrál, třebaže menší roli, se ve 36 letech předávkoval drogami.
To zní vážně děsivě, ale je to všechno pravda? Něco ano, z nešťastných událostí spojených přímo s vozem je toho ale věrohodně zdokumentováno naprosté minimum.
Z pohledu dnešních badatelů se zdá, že z oněch legend si valnou část vymyslel sám George Barris, aby více zviditelnil své jméno. Nezapomeňme, že to byl vždy především skvělý obchodník a někde musel začít. Zveličil své přátelství s Deanem; údajně přišel Dean za ním, že chce auto polepit, a tak to Barris zařídil. Dean Jeffries nicméně říká, že tak to nebylo - Barris sice už tehdy měl konexe v Hollywoodu, ale údajně ani neviděl Deanovo Porsche zblízka, dokud byl James ještě naživu.
Byl to právě Barris, kdo přišel s teorií prokletí po nehodách Eschriche a McHenryho; Eschrich ve své době ničemu takovému nevěřil a nehody připsal pouze smůle a běžným závadám techniky. Se smrtí onoho řidiče náklaďáku přišel také Barris, stejně jako se zlomenou kyčlí studenta, se zloději, kteří byli zraněni při snaze ukrást z Deanova Porsche díly a s explodujícími pneumatikami. Barris dokonce říkal, že mu volal Deanův fanoušek, kterému Barris kdysi prodal kousek plechu z onoho Porsche. Fanoušek pak prý přišel o ženu, dítě, dům i zdraví a chtěl po Barrisovi, aby si ten kousek plechu vzal zpátky.
Po pravdě, kdyby se stala jen jediná z věcí zmíněných výše, bylo by to skutečně zajímavé, ale všechny najednou? Téměř o ničem z toho neexistují záznamy.
Podle historiků Porsche jsou skutečně potvrzené jen nehody McHenryho a Eschriche. Zbytek jsou buď lži, nebo výrazně upravené pravdivé zprávy. Barris nepodložil svá tvrzení žádnými důkazy a dnes už se ho na to nikdo nezeptá, předloni sám zemřel. Je tedy dost pravděpodobné, že vlastnictví Deanova vozu od začátku využíval hlavně ke svému vlastními zviditelnění a když už došly staré historky, vytáhl nějakou novou. A ostatní s gustem naslouchali, však se tvářil jako někdo, kdo měl k Deanovi a jeho autu blízko jako málokdo. A minimálně v druhém případě to byla pravda.
Kult kolem Jamese Deana i jeho Porsche to jistě dále přiživovalo, realita jeho smrti i dalších nešťastných událostí ale bude zřejmě veskrze pozemská - Dean byl ve špatné chvíli na špatném místě a připletl se do nehody, kterou s ohledem na bezpečnost tehdejších aut zkrátka nemohl přežít. Žádné prokletí v tom netřeba hledat, byla to jen shoda nepříznivých okolností. Je to pochopitelně smutné, ale pokud žil pro slávu, lze se na tuto i údajně související nepříjemné události dívat pozitivně - James Dean by se zřejmě nestal takovou ikonou, kdyby tento svět neopustil tak mlád a tak tragicky...
Kompletní fotogalerie
James Dean a jeho vozy Porsche. 550 Spyder vlastnil před onou nehodou jen pár dnů
Po nehodě bylo Porsche opravdu totálně zdemolované
Dnes je ona křižovatka označená značkou připomínající nehodu. Na ilustraci níže vidíme rekonstrukci nehody
Zdroj: [https://www.youtube.com/channel/UCo1pShh6dtg-T_ZZkgi_JDQ RegularCars@YouTube]
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva