Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pravda o Clarksonově testu Tesly v Top Gearu. Co se opravdu stalo? A co jsou pověry?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Asi víte, že Jeremy Clarkson byl kdysi žalován Teslou za recenzi jejího prvního auta, spousta faktů ale byla od té doby překroucena. Tady je realita i s novými pohledy na věc.
Druhá sezóna The Grand Tour je za námi. V desáté epizodě z jedenácti Jeremy Clarkson usedl za volant Tesly Model X, v podstatných chvílích v ní ale neseděl sám, byl obklopen týmem právníků. Byla to dramatizace, pochopitelně, nicméně ne samoúčelná - důvodem pro tuto formu prezentace byl předchozí spor mezi moderátorem, respektive jeho někdejším zaměstnavatelem, a kalifornskou automobilkou. Jezza v roce 2008 otestoval tehdy nový Roadster a dle svých nejlepších zvyků jej nešetřil. Tuto skutečnost ale Elon Musk nerozdýchal a poslal BBC a Top Gear k soudu.
Jelikož pře se natáhla na několik let a zcela logicky se dotkla i samotného Clarksona, ten se zařekl, že Teslu již nikdy testovat nebude. Nakonec ale udělal výjimku, dost možná i proto, že Amazon stejně jako samotná automobilka pochází z Ameriky. Kromě toho si ani Jezza nemůže dovolit ignorovat přetrvávající existenci Tesly a její stále rostoucí význam. Model X tedy do The Grand Tour zamířil a Clarkson jej tentokrát pomalu ani nekritizoval.
Konec dobrý, všechno dobré? Až tak daleko to nezašlo, mezi Muskem a Jezzou nadále panuje nevraživost, ze strany Clarksona jde přímo o odpor. Proč tomu tak je? Hlavním důvodem je onen vleklý soudní spor, který Tesla dotáhla kam jen to šlo, přesto prohrála. Tomu se nyní podíváme na zoubek, přičemž náš příběh odstartuje v neděli 14. prosince 2008. Právě tehdy byla odvysílána sedmá epizoda dvanácté série Top Gearu, během které 7,5 milionu diváků sledovalo Clarksonův test Tesly Roadster.
Zhruba desetiminutový segment začíná Jeremy porovnáním akcelerace elektromobilu a Lotusu Elise, na jehož bázi je založen. Zrychlení vozu jej evidentně ohromilo, neboť vůz popsal doslova jako „elektrizující“. Zároveň byl okouzlen skutečností, že za danou jízdní dynamikou „stojí motor o velikosti melounu, který má jen jednu pohyblivou součástí“.
Na stranu pozitiv se přiklonila také efektivita a nízké provozní náklady. V roce 2008 vyšla plná „nádrž“ Roadsteru na nějaké tři libry padesát, tedy na necelé dvě stovky korun, za což by bylo možné natankovat plně Lotus Elise někdy v počátcích automobilismu. Pravda, také jste na tuhle „nádrž” nikam nedojeli, ale rozdíly v daňovém zatížení elektřiny a benzinu činily a pořád činí provoz elektromobilu výhodným. S ohledem na rychlost a úspornost pak byl Clarkson ochoten přimhouřit oči i nad zvýšenou úrovní hluku.
Prozatím jsme tedy nezmínili jediný důvod, proč by Musk měl povolat proti Jezzovi své právnické oddělení. A důvodem k tomu nejspíše nebude ani další část recenze, ve které Clarkson vysvětluje, že vůz má k dispozici tytéž baterie jako notebook - jen jich je 6 831. Díky tomu by Roadster měl zvládnout 320 km na jedno nabití, a to dle Tesly „i při rychlém tempu“.
Právě tuto skutečnost se Jeremy rozhodl prověřit, a to samozřejmě svým způsobem. Roadster tedy začal „týrat“ na okruhu, kde dokonce předjel i Elise. Po slovech o sněžení v pekle ale radovánky končí, neboť vozu došla po pouhých 88 kilometrů energie. Její dočerpání z běžné zásuvky pak mělo zabrat dlouhých 16 hodin.
To ovšem dle Jezzy není jediný problém, další je skutečnost, kde odkud ona elektřina přichází. Z větrných elektráren to není, malému větrníku by totiž dobití baterií zabralo skoro měsíc. Zapotřebí je tedy spalování fosilních paliv, což rozhodně není způsob, kterak ochránit lední medvědy. A právě proto přichází Jezza s geniální myšlenkou koupě dvou vozů.
Tato možnost je ovšem poněkud drahá, Roadster totiž v té době vycházel na zhruba tři miliony korun. Navíc jak Clarkson dále naznačil, ani v tomto případě nemáte zajištěnou úplnou mobilitu. Druhý vůz se na trati „přehřál“, což způsobilo výrazný úbytek výkonu. Nastal tak čas vrátit se k tomu prvnímu, nicméně tomu se během dobíjení rozbily brzdy.
Jak přitom následně uvedl producent pořadu Andy Wilman, podle tvrzení Tesly došlo pouze k poruše na pojistce vakuové pumpy, takže brzdy fungovaly nadále. V podstatě tak jediné, co měl Clarkson dělat, aby dosáhl stejného brzdného účinku jako dříve, bylo silněji šlapat na brzdy. Dobrá rada, které se Wilman dodnes směje: „Když jsou věci rozbité, tak jsou rozbité. A kdyby se tohle stalo vašemu autu, vzali byste ho do servisu,” říká.
Ač tedy Clarkson v závěru testu odchází z okruhu po svých, Teslu Roadster bere jako velký technologický milník. Či jako první elektromobil, který může oslovit i nadšené řidiče. „Jen je škoda, že v reálném světě nefunguje,“ uzavírá Jezza svůj výstup, který se nám zdá být (zvlášť na jeho poměry) docela férový - vyzdvižena byla jak pozitiva, tak negativa testovaného vozu.
Nemusíme nejspíše ani dodávat, že obě stránky věci byly kvůli většímu dramatickému efektu na televizních obrazovkách trochu zveličeny. Ostatně Top Gear již v roce 2008 dávno nebyl klasickou automobilovou show, která by tím pádem byla poněkud nudná, ale spíše produktem showbyznysu. Věděl to každý divák, a tak k tomu i přistupoval.
Musk si ale nejspíše vše bral velmi osobně, načež se během následujících měsíců ozval televizi BBC tým právníků. Mluvčí automobilky pak navíc uvedl, že ani jednomu z vozů během testu reálne neselhaly brzdy a ani jeden neměl baterie zcela vybité, stále se v nich mělo nacházet alespoň 20 % energie. Zdálo se tedy, že Clarkson si na Teslu zasedl.
Nicméně Wilman posléze uvedl, že zmínka o 88 kilometrech nepochází z jeho či Jezzovy hlavy, místo toho s ní měla přijít samotná automobilka na základě propočtů. Podle našeho dobového testu je i oněch 88 kilometrů optimistický údaj a i kdyby ne, pak 88 km v kombinaci s 20procentní zásobou znamená, že Roadster zvládl a nabízí 120 km. To je lepší, údajům značky o dojezdu 320 km při „rychlém tempu” se to ale pořád zdaleka neblíží.
Obě strany, respektive týmy jejich právníků, si tedy začaly vyměňovat argumenty, přičemž Jezza následně ještě přilil oleje do ohně tím, že si vylil srdce ve svém pravidelném sloupku v The Sunday Times. Následovalo tedy nevyhnutelné, a sice soud, který naplno odstartoval v roce 2011. Tesla ve sporu dokonce tvrdila, že zavádějící recenze snížila její prodeje.
Soud dal ale zapravdu BBC a Clarksonovi. A nikoliv jen soud první instance, ale všechny, ke kterým se Tesla odvolala. Vše skončilo v roce 2013 až u toho nejvyššího, který taktéž Muskovy argumentu odmítl. Automobilka navíc musela žalované straně zaplatit 100 tisíc liber jako kompenzaci za veškeré soudní výlohy, což je ale obvyklá praxe.
Jezzovi asi nikdo nemůže divit, že po pětiletých tahanicích již nechtěl mít s Teslou nic společného. Jak jsme přitom zmínili v úvodu, ve druhé sezóně The Grand Tour změnil názor a vyzkoušel Model X. A můžeme se ptát, do jaké míry patálie způsobené první recenzí ovlivnila to, co řekl. Na své poměry totiž neřekl prakticky nic a když něco pronést chtěl, nechal se zastavit oním týmem právníků. Možná vtipné, ale... Že by nakonec ona žaloba Tesly přinesla nějaké ovoce?
Jeremy Clarkson během testu Tesly Roadster pěl chválu na její rychlost, technologický pokrok či efektivitu. Zároveň však zmínil i negativa, což se Elona Muska dotklo. Následovala tak pětiletá právní bitva, jejíchž dozvuků jsme svědky dodnes
Zdroj: DriveTribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 25 minutami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 3 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB