Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Poslední mohykáni svého druhu: Auta, která nabídla věci, co už žádná po nich
21.4.2019 | Mirek Mazal
Vývoj kráčí neúprosně vpřed a do důchodu posílá kdysi obvyklá nebo alespoň nadějná řešení. Tady je deset aut, která určité prvky nabídla jako úplně poslední.
Vývoj automobilové techniky má za sebou dlouhou cestu a nespočet pokusů i omylů. Některá řešení používají konstruktéři dodnes, zbylá jsou jen vzpomínkou na doby minulé. Jen málokdy se ale stane, že určité řešení ze scény odkráčí ze dne na den - obvykle jde o dlouhé odcházení trvající někdy i dekády, v jehož rámci není snadné si vzpomenout, který vůz tu či onu věc použil naposledy.
Proto jsme dali dohromady soupis posledních automobilových mohykánů, kteří s vybranými řešeními vydrželi až do konce jeho dnů, třebaže někdy jen na nám blízkých trzích. V určitých případech šlo o kdysi obvyklou, později dožívající techniku, jindy spíše o poslední marné pokusy prosadit se s něčím neobvyklým. Důvody, proč jde právě o tyto vozy, jsou různé - někdy byla na vině neschopnost či neochota výrobce inovovat, jindy spíše snaha vyjít vstříc konzervativní klientele a v dalších případech šlo třeba jen o konec cesty, která od začátku mířila do záhuby. Tady je oněch deset případů.
Poslední sériově vyráběné auto s motorem V4
Model: ZAZ 968M (1994)
Vidlicový čtyřválec je zdánlivě atraktivní, prostorově nenáročné řešení motoru s vyrovnaným chodem a dobrými výkonovými charakteristikami. Konstruktéry aut ale nikdy příliš neuchvátilo a uchýlili se k němu jen zřídka. Mezi krátký seznam společností používající vidlicový čtyřválec pod kapotou se řadí Lancia, Ford, Saab, ZAZ (Zaporožskij Avtomobilnij Zavod) a AMC (American Motors Corporation). Ukrajinský ZAZ udržoval tuto konfiguraci při životě nejdéle, v případě modelu 968M až do roku 1994. Dnes najdeme motory V4 ve světě motocyklů a na závodních tratích. Porsche vyhrálo 24 hodin Le Mans (a později získalo impozantní rekord na Nürburgringu) s hybridním pohonným systémem postaveným na základě V4, ve světě produkčních aut jsou ale tabu.
Poslední karburátorové auto v Evropě
Model: Škoda Favorit (1992)
Karburátor coby řešení pro přípravu směsi paliva se vzduchem posílanou do válců motoru se v detailech neustále zdokonaloval a v automobilovém průmyslu si užil velmi dlouhou kariéru. V některých autech jej najdeme dodnes, v Evropě se ale držel při životě jen do přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století, kdy jej pod tlakem vyšších nároků zákazníků postupně vytlačovaly systémy elektronického vstřikování paliva. Jeho život v Evropě definitivně ukončily emisní předpisy platné od roku 1992. Až do posledního možného okamžiku byl montován do české Škody Favorit, která byla od roku 1993 prodávána též jen se vstřikováním Bosch Mono Motronic.
Poslední vzduchem chlazené Porsche
Model: Porsche 911 993 (1998)
Porsche 911 bývá tajným snem mnoha fanoušků řízení. Hlavně generace 993 nedá spát konzervativcům, kteří si cení zachování přirozeně chlazeného plochého šestiválce. Drobné kulaté světlomety a ladné křivky se svažitou střechou jsou pro mnohé neodolatelnými lákadly skrývajícími techniku schopnou vyrábět úsměv na počkání. Fandové Porsche to milují, kritici mluví o anachronismu z šedesátých let s motorem umístěným na špatné straně. Následná verze 996 s vodou chlazeným boxerem nebyla mezi fandy příliš populární ani technikou, ani vzhledem, 993 se stala ikonou i díky tomu.
Poslední kazetový přehrávač v autě prodávaném v Evropě a USA
Model: Lexus SC 430 (2010)
Dnes už ve spoustě aut nenajdete ani šachtu na „cédéčka”, není tomu ale zase tak dávno, kdy se v nich našly ještě kazetové přehráváče. Úplně posledním automobilem vybaveným továrně instalovaným kazetovým přehrávačem kupodivu nebylo nic jako Dacia, ale drahý Lexus. Stylový model SC 430 z roku 2010 se snažil zavděčit konzervativní klientele, která se zjevně nechtěla vzdát svých kazetových sbírek pro dlouhé cesty. Nakonec ani té nic jiného nezbylo.
Poslední Saab
Model: Saab 9-4X (2010)
Mezi posledními mohykány by neměl scházet odkaz na krach švédského průkopníka přeplňovaných zážehových motorů. Saab bojoval až do konce svých dnů s ubývajícími zdroji. Vedení představilo poslední model 9-4X na autosalonu v Los Angeles před osmi léty. Výroba začala v Mexiku po roce, když už továrna značky ve Švédsku nic nevyráběla. Saab jako takový se zhroutil krátce poté, 9-4X bylo vyrobeno jen něco přes 800 kusů.
Poslední osobní auto s žebřinovým rámem
Model: Ford Crown Victoria (2011)
V současnosti je žebřinový rám raritou i u aut určených do terénu, u osobních vozů vyšel z módy už dávno. Bezpečnější, lehčí a efektivnější samonosné karoserie ale rámy ani ze světa osobních aut nevytlačily tak rychle, jak si někteří myslí. V největší míře se přestaly používat již v polovině devadesátých let, Ford se jich ale odmítal vzdát i v novém miléniu. Vydržela s nimi nejdéle, posledním případem jeho použití se stal model Crown Victoria z roku 2011.
Poslední Volvo s motorem V8
Model: Volvo XC90 (2011)
Volvo a Yamaha společně vyvinuly vidlicový osmiválec určený pro XC90 a S80. Výroba byla zahájena v roce 2005 a motor se stal obzvláště populární v Americe, kde palivo není drahé a velkoobjemové motory se těší obecně vyššímu zájmu zákazníků. Vstup firmy Geely přinesl řadu změn, nové plány zašly tak daleko, že spolu s plnotučným 4,4 V8 z nabídky rychle zmizely i šestiválce a pětiválce a zůstaly jen čtyřválcové agregáty s dvoulitrovým objemem a tříválce 1,5. Smutné.
Poslední manuální převodovka ve Ferrari
Model: Ferrari California (2012)
Ferrari naposledy nabídlo manuální převodovku u vstupního modelu California. Kupující si mohl svobodně objednat ručně řazení šestikvalt jako alternativu k automatickému sedmistupňovému automatu s dvojitou spojkou. Po ručním řazení sáhlo jen pár nadšenců a Ferrari později extrémní nezájem v případě poněkud netypického modelu California dodnes rádo používá jako argument, proč manuál znovu nenabídlo a nenabídne. Poptávka by tu soudě dle dnešního zájmu o podobná ojetá i nová auta v aukcích byla, Italové ale zůstávají pevní ve svém „ne”.
Poslední hydropneumatický podvozek
Model: Citroen C5 (2017)
Etapa jednoho z nejpohodlnějších podvozků vůbec trvající od roku 1954 definitivně skončila po třiašedesáti letech. Pružení využívalo hydraulický olej a dusík, nebyly nutné žádné ocelové pružiny. Největší výhodou bylo pohodlí, Citroeny byly vždy nesmírně plavné a přinášely pocit vznášení. Provedení Hydractive III v C5 první generace umělo samovolně regulovat výšku podle stavu silnice a rychlosti.
Poslední pohon předních kol Alfa Romeo
Model: Alfa Romeo Giulietta (2019)
Přechod Alfy Romeo na pohon předních kol nebyl dobrý nápad a slavnou italskou značkou postupně přivedl až na hranici zkázy. Současní představitelé automobilky vědí, že potřebují pohon zadní nápravy, aby mohli opět konkurovat BMW. Modelová ofenzíva ještě neskončila, zatímco podrobnosti nejsou známé, jisté zprávy naznačují, že i příští generace Giulietty, očekávaná v roce 2020, bude sdílet architekturu s Giulií a Stelviem. Pokud se tak opravdu stane, současný vůz bude poslední automobil Alfy Romeo s předním náhonem. A už podle dnešních prodejních čísel máme pocit, že chybět bude málokomu...
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před hodinou - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. A není to jen ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno se i vyplatí
před 3 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 4 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 6 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 13:52 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 13:51 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova