Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984

(+ video) Stuttgartský výrobce odhalil další unikát. Tentokrát se jedná o speciální 911 G-Model z poloviny 80. let, fascinuje aerodynamikou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984

30.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Stuttgartský výrobce odhalil další unikát. Tentokrát se jedná o speciální 911 G-Model z poloviny 80. let, fascinuje aerodynamikou.

Automobilky se stále předhánějí ve způsobech, jakými hodlají dosáhnou co možná nejnižší spotřeby resp. nejmenšího množství emisí CO2, aby byly schopné vyhovět normám, které jim diktuje Brusel a nemusely následně platit za každý gram „přes čáru“. Z tohoto důvodu vznikají veškeré vynálezy typu systém start-stop, který sice už všichni mají, ale nikdo je nechce, mezi další „parádičky“ podobného ražení řadíme pneumatiky s nižším valivým odporem, brutálně dlouhé převody a podobné vesměs nepříjemné novinky. Nesporně uživatelsky přívětivějším způsobem je snižování hmotnosti a také pilování aerodynamiky.

Porsche teď ukázalo, že v roce 1984 vidělo příležitost ve vylepšení právě v aerodynamice (i když tehdy jistě ne prvoplánově kvůli emisím). Ze svého muzea po 911 s motorem uprostřed a stejném modelu osazeném jednotkou Audi V8 vytáhlo studii, která se v roce 1984 mohla pochlubit takovou aerodynamickou účinností, jakou by jí mohla závidět i řada současných automobilů.

Základem pro stavbu tohoto vozu se stala devětsetjedenáctka model G - vyráběný v letech 1973 do 1989. Bystré oko rychle odhalí, že tohle není zcela obyčejná verze, jelikož nese několik prvků z modelu 964 a také mladší 911 (generace 993). Výsledného součinitele aerodynamického odporu s hodnotou 0,27 (z původních 0,40) bylo v tomto voze dosaženo odlišně tvarovaným předním nárazníkem s bočními otvory, dále pomocí speciálních hladkých kol a zadního spoileru, který zdánlivě připomíná například pozdější verze GT2.

Řeknete si, že to možná není žádný zázrak, ale uvažme, že v dnešní době mají citelně lepší aerodynamiku jen taková auta, jako je třeba Tesla Model S (0,24), nebo Mercedes CLA (0,23). Na podobnou úroveň, na níž se Porsche vyšvihlo těmi několika detaily, se dostala například Toyota s Priusem (0,26) a uznejte, že k tomu potřebovala podstatně více triků. Nakonec vypadá jako ze sci-fi filmů a musí k tomu ještě vozit proklatě úzké pneumatiky.

Ve Stuttgartu si tímhle dílem zkoušeli, jak by se jednoduše dal vůz ještě urychlit při použití standardního motoru, bez použití nějakých drahých technologií, které ve finále velkou radost řidiči neudělají. Dnes už i Porsche používá podstatně propracovanější záležitosti, které tak smysluplně nepůsobí, ostatně vzpomeňte na poslední hypersport 918 Spyder...


Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 1 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 01Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 2 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 02Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 3 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 03Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 4 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 04Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 5 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 05Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 6 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 06Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 7 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 07Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 8 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 08Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 9 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 09Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 10 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 10Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 11 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 11Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 12 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 12Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 13 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 13Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 14 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 14Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 15 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 15Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 16 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 16Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 17 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 17Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984 - 18 - Porsche 911 Aerodynamic study 1984 18
Porsche 911 G-Model z roku 1984 vynikal aerodynamikou, kterou se dnes nemůže pochlubit každý

Video z muzea Porsche

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.