Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche postavilo MX-5 dříve než Mazda, typ 984 je důkazem
19.9.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v osmdesátých letech pracovalo na lehkém a zábavném roadsteru. Sériovou výrobu nepoznal, vznikl ale dříve než Miata.
Jak už jsme napsali před nedávnem. Porsche se nyní rozhodlo udělat radost všem svým fanouškům a otevřelo ve svém muzeu časově omezenou expozici „Project: Secret!“, na níž bude od tohoto týdne až do poloviny ledna příštího roku vystavovat vzácné koncepty, nikdy nevystavené designové studie, stejně tak i zamaskované prototypy. Každý ze čtrnácti exponátů bude rozhodně něčím zajímavý a rozhodně odlišný od současné produkce.
My jsme však bereme na mušku jednu konkrétní studii, na níž stuttgartská automobilka v tajnosti pracovala mezi léty 1984 až 1987. Výsledek nám totiž dost okatě připomíná jeden z nejpopulárnějších vozů na zábavu - legendární Mazdu MX-5, jejíž novou generaci jsme přivítali před pár dny. Stejně jako hirošimský příspěvek měl být stuttgartský prototyp 984 předzvěstí levného kompaktního dvoumístného roadsteru z něhož nakonec o několik let později vzešel dobře známý Boxster, jenomže nelze odhodit fakt, že se ukázal veřejnosti pět let před uvedením první Miaty.
Podle Porsche vznikla studie 984 z projektu Seatu. Automobilka ho hodlala prodávat ve velkém za 40 tisíc německých marek, tedy za podobné sumy, na které přijdou zákazníka dnešní Boxstery v základní motorizaci a výbavě, za něž si bylo možné koupit tehdejší model 924. Samozřejmě, že Miata od Mazdy byla levnější, ale s Porsche měla společnou nízkou hmotnost a zacílení na mladší klientelu. Zuffenhausen zkrátka hledalo model pro ty, kteří si nemohli dovolit 991 otevřenou devětsetjedenáctku, jako nejlevnější model ale zamýšlen nebyl.
O pohon jen 3,8 metru dlouhé a pouhých 934 kilogramů těžké 984 se staral dvoulitrový čtyřválcový vzduchem chlazený boxer uložený za sedadly, který disponoval skromným výkonem 135 koní, což údajně stačilo na dosažení maximální rychlosti 230 km/h, ale také k dosažení vysoké provozní efektivity - tedy nízké spotřeby paliva. Později ho v rámci experimentů nahradila také větší 2,4litrová jednotka chlazená tentokrát už vodou, kterou však Porsche poprvé použilo až s modelem 911 generace 996. Zajímavostí byly také pokusy se celou pohonnou soustavou, neboť zpočátku byla poháněna na studii zadní a později dokonce všechna kola. Na parádní jízdní vlastnosti si můžete vsadit, třebaže se jízda v něm poštěstila maximálně lidem z automobilky a to jen těm vyvoleným.
Automobilce se s tímto konceptem podařilo předčít nejen MX-5, ale také Mercedes a jeho SLK, protože již v osmdesátých letech byla 984 vybavena pevnou skládací střechou, která dokázala zmizet po jednoduché manuální operaci za zadní sedadla. Interiér v mnohém připomínal 944, zatímco design karoserie zase evokoval vzpomínky na větší 928. Na šasí byl přidělán rámový ocelový monokok a plastové panely karoserie zpevňovala skelná vlákna.
Bohužel, vůz se nakonec do sériové výroby nedostal, protože mu v roce 1987 vystavila automobilka z důvodů vysoké finanční náročnosti stopku. Červenou barvu ve stejném roce uzřela také čtyřdveřová 911 - projekt 989 - o níž se zmíníme zase někdy jindy. Technologická nadvláda Porsche nad ostatními automobilkami nabízejícími vozy za podobné peníze však každopádně byla patrná už tehdy - však model 959 z roku 1986 toho byl jasným důkazem.












Porsche 984 je zapomenutou studií, která v mnohém předběhla dobu. Podobně, jako například pozdější model 959
Zdokumentovaný transport v muzeu
Zdroj: Motor-Klassik.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 5 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 6 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 8 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 9 hodinamiNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva