Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster
22.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Stuttgartský výrobce se nikdy nevzdal koncepce s motorem za zadní nápravou, jedna testovací 911 ale motor za sedadly měla.
Ostrá diskuze na téma nejvhodnější koncepce probíhá mezi pravověrnými fandy modelů Porsche od pradávna. Ať už mají pravdu jedni nebo druzí, nikdy nepřesvědčí protistranu. Motor za zadní nápravou si však nejklasičtější zástupce (911) zachoval dodnes a nevypadá to, že by se ho hodlal zbavit ani do budoucna. Snad ho k tomu nepřinutí ani poslední „žhavá” kauza GT3.
Příznivci tohoto řešení si ho nemohou vynachválit výtečnou trakci, odpůrci zase tvrdí, že nejlepší z hlediska ovladatelnosti je koncepce s pohonem zadních kol a motorem uprostřed. Občas se do toho vloží ještě někdo s Panamerou a Cayenne, i když ti jsou u fandů klasik docela ignorováni. Pravou zůstává, že 911 se zadním pohonem bývala kladivem vyžadujícím pevnou a zkušenou ruku. Dnešní generace jsou daleko neutrálnější a méně zákeřné, přesto patří k tomu nejrychlejšímu a nejagilnějšímu, co se dá za podobné peníze koupit. Na druhé straně je tu brilantní Cayman, kvůli kterému někteří už po 911 déle neprahnou.
Myslíte si, že Porsche nikdy nemyslelo na 911 s motorem uprostřed? Myslelo a dokonce i jednu takovou udělalo. Po osmiválcové verzi z roku 1984, označované jako Typ 965, která měla nahradit technologicky skvostnou 959, nám teď přímo z muzea ukazuje celkem běžně vypadající 911 (typ 964). Zkušenější pozorovatele a znalce této generace z let 1988-1994 však zarazí prvky modelu Targa s odjímatelným střešním panelem v kombinaci s vytaženými zadními blatníky a masivním spoilerem verze Turbo. Zbytku ale přijde normální.
Jakmile nahlédnete pod tónované zadní sklo, zjistíte, že motor je uložen přímo za sedadly. Že by se u Porsche tehdy připravovali umlčet kritiku odpůrců? Nikoliv. Tento prototyp sloužil jako testovací mula pro tehdy vznikající Boxster. Produkce jeho první generace se ostatně rozběhla už v roce 1996. Nebylo snad geniálnějšího nápadu, než ukrýt připravovanou techniku a veškeré mechanické komponenty do takové skořápky. Nejrůznějších špionů tehdy sice nebylo ani zdaleka tolik jako dnes, ovšem Porsche tak mohlo testovat bez strachu z předčasného odhalení. Veřejnost nemohla mít ponětí, co se chystá.
Pozdější Boxster měl úspěch a to nejen kvůli ceně, ale i pro jeho parádní jízdní vlastnosti. Nakonec z něj Porsche udělalo ještě výtečného Caymana, puristický supersport Carrera GT, který prý zabíjí, a nakonec se s motorem uprostřed ukázal i poslední hypersport 918 Spyder, byť v jeho případě je škoda, že s sebou musí tahat stovky kilogramů akumulátorů, elektromotorů a drátů s sebou. Pravdou zůstává, že jediná a dost možná i poslední 911 s motorem uprostřed je dodnes právě tato konkrétní...
Porsche 911 s motorem uprostřed se stalo testovací mulou pro techniku Boxteru. Jednotka přímo za sedadly byla zamaskována tónovanými skly a karosérií Targa
Video z muzea Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva