Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster

(+video) Stuttgartský výrobce se nikdy nevzdal koncepce s motorem za zadní nápravou, jedna testovací 911 ale motor za sedadly měla.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster

22.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Stuttgartský výrobce se nikdy nevzdal koncepce s motorem za zadní nápravou, jedna testovací 911 ale motor za sedadly měla.

Ostrá diskuze na téma nejvhodnější koncepce probíhá mezi pravověrnými fandy modelů Porsche od pradávna. Ať už mají pravdu jedni nebo druzí, nikdy nepřesvědčí protistranu. Motor za zadní nápravou si však nejklasičtější zástupce (911) zachoval dodnes a nevypadá to, že by se ho hodlal zbavit ani do budoucna. Snad ho k tomu nepřinutí ani poslední „žhavá” kauza GT3.

Příznivci tohoto řešení si ho nemohou vynachválit výtečnou trakci, odpůrci zase tvrdí, že nejlepší z hlediska ovladatelnosti je koncepce s pohonem zadních kol a motorem uprostřed. Občas se do toho vloží ještě někdo s Panamerou a Cayenne, i když ti jsou u fandů klasik docela ignorováni. Pravou zůstává, že 911 se zadním pohonem bývala kladivem vyžadujícím pevnou a zkušenou ruku. Dnešní generace jsou daleko neutrálnější a méně zákeřné, přesto patří k tomu nejrychlejšímu a nejagilnějšímu, co se dá za podobné peníze koupit. Na druhé straně je tu brilantní Cayman, kvůli kterému někteří už po 911 déle neprahnou.

Myslíte si, že Porsche nikdy nemyslelo na 911 s motorem uprostřed? Myslelo a dokonce i jednu takovou udělalo. Po osmiválcové verzi z roku 1984, označované jako Typ 965, která měla nahradit technologicky skvostnou 959, nám teď přímo z muzea ukazuje celkem běžně vypadající 911 (typ 964). Zkušenější pozorovatele a znalce této generace z let 1988-1994 však zarazí prvky modelu Targa s odjímatelným střešním panelem v kombinaci s vytaženými zadními blatníky a masivním spoilerem verze Turbo. Zbytku ale přijde normální.

Jakmile nahlédnete pod tónované zadní sklo, zjistíte, že motor je uložen přímo za sedadly. Že by se u Porsche tehdy připravovali umlčet kritiku odpůrců? Nikoliv. Tento prototyp sloužil jako testovací mula pro tehdy vznikající Boxster. Produkce jeho první generace se ostatně rozběhla už v roce 1996. Nebylo snad geniálnějšího nápadu, než ukrýt připravovanou techniku a veškeré mechanické komponenty do takové skořápky. Nejrůznějších špionů tehdy sice nebylo ani zdaleka tolik jako dnes, ovšem Porsche tak mohlo testovat bez strachu z předčasného odhalení. Veřejnost nemohla mít ponětí, co se chystá.

Pozdější Boxster měl úspěch a to nejen kvůli ceně, ale i pro jeho parádní jízdní vlastnosti. Nakonec z něj Porsche udělalo ještě výtečného Caymana, puristický supersport Carrera GT, který prý zabíjí, a nakonec se s motorem uprostřed ukázal i poslední hypersport 918 Spyder, byť v jeho případě je škoda, že s sebou musí tahat stovky kilogramů akumulátorů, elektromotorů a drátů s sebou. Pravdou zůstává, že jediná a dost možná i poslední 911 s motorem uprostřed je dodnes právě tato konkrétní...


Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 1 - Porsche 911 mid engine concept 01Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 2 - Porsche 911 mid engine concept 02Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 3 - Porsche 911 mid engine concept 03Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 4 - Porsche 911 mid engine concept 04Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 5 - Porsche 911 mid engine concept 05Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 6 - Porsche 911 mid engine concept 06Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 7 - Porsche 911 mid engine concept 07Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 8 - Porsche 911 mid engine concept 08Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 9 - Porsche 911 mid engine concept 09Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 10 - Porsche 911 mid engine concept 10Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 11 - Porsche 911 mid engine concept 11Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 12 - Porsche 911 mid engine concept 12Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 13 - Porsche 911 mid engine concept 13Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 14 - Porsche 911 mid engine concept 14Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 15 - Porsche 911 mid engine concept 15Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 16 - Porsche 911 mid engine concept 16Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 17 - Porsche 911 mid engine concept 17Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 18 - Porsche 911 mid engine concept 18Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 19 - Porsche 911 mid engine concept 19Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 20 - Porsche 911 mid engine concept 20Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 21 - Porsche 911 mid engine concept 21Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 22 - Porsche 911 mid engine concept 22Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 23 - Porsche 911 mid engine concept 23Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 24 - Porsche 911 mid engine concept 24Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 25 - Porsche 911 mid engine concept 25Porsche odhalilo tajnou 911 s motorem uprostřed, nakonec z ní byl Boxster - 26 - Porsche 911 mid engine concept 26
Porsche 911 s motorem uprostřed se stalo testovací mulou pro techniku Boxteru. Jednotka přímo za sedadly byla zamaskována tónovanými skly a karosérií Targa

Video z muzea Porsche

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.