Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche před 25 léty postavilo vlastní Dacii, levné auto ale do výroby nešlo
1.6.2019 | Petr Miler
Jakkoli to bude znít neuvěřitelně, firma proslulá svými sportovními a luxusními vozy před čtvrtstoletím stvořila levný vůz schopný konkurovat leda něčemu jako je dnes Dacia Logan. Přes několik chytrých řešení ale do výroby nešel.
Porsche v muzeu ve Stuttgartu vystavuje nejen slavné modely ze své bohaté historie, čas od času ukáže i stroje, které se velké slávy nedočkaly. Jde o vzácné koncepty, zřídka vystavované designové studie či prototypů strojů, které nakonec nedoputovaly do sériové výroby. Právě díky tomu ale kolikrát stojí za pozornost více než celý zbytek expozice.
V minulosti u nás byla řeč třeba o kde čem od devětsetjedenácky s motorem uprostřed, přes stejný model osazený jednotkou Audi V8, až po nápady jako Porsche Cayenne Cabrio. Ne všechny vozy z tohoto ranku jsou ale nápady na převratné sporťáky nebo luxusní vozy, zapadá sem i pozoruhodný model se zvláštním označením, o němž se toho příliš neví. Bavíme se o Porsche C88 z roku 1994, o němž jste dost možná nikdy neslyšeli.
Tento vůz sice na karoserii nevozí emblémy Porsche, ale Porsche to opravdu je. Jedná se přitom o předprodukční podobu postavenou na popud čínské vlády, která téhož roku nabádala automobilové výrobce z celého světa k návrhu kompaktních rodinných vozů v rámci projektu CFCP (China Family Car Project). Cílem bylo přinést tamnímu obyvatelstvu levný a spolehlivý prostředek, který by mohl být posléze vyráběn v čínské továrně v rámci společného podniku se společností FAW (First Auto Works). Nevíme, zda s návrhem Porsche váhalo (zřejmě ano), ale narychlo „upečený“ koncept vytvořilo během pouhých čtyř měsíců.
Zarytí fandové budou tvrdit, že je to také na čtyřmetrovém modelu vidět - my nebudeme oponovat - každopádně písmeno C v názvu odkazuje na počáteční písmena přídavných slov Cheap (levný), Chinese (čínský), Comfort (komfortní) a Clean (čistý). Číslovka 88 zase poukazuje na číslo 8, což je v Číně šťastné číslo, a dále na základní cenu, která měla tehdy startovat na 88 tisících juanech (v době vzniku zhruba 110 tisíc korun, dnes skoro třikrát tolik). Malý sedan zkrátka měl být něčím podobným, čím je dnes pro mnohé Dacia Logan nebo Renault Thalia, popřípadě další modely stejného zaměření.
A zmíněné požadavky podle všeho vůz představený v Pekingu 1994 splňoval do puntíku. Spolu s rozvorem 2 450 milimetrů byl konstruován tak, aby nejen převezl pět lidí (dle tehdejších předpisů s maximálně jednou dětskou sedačkou - pro transport ideální rodiny s jedním dítětem), ale také, aby byl zároveň bezpečný, kvalitní a současně i velmi levný na výrobu. O pohon 980 kilogramů těžkého vozu se zasloužil 1,1litrový benzinový čtyřválec uložený vpředu napříč, jenž roztáčel přední kola silou 67 koní prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky a disponoval točivým momentem 105 Nm.
Ve výsledku zmíněná kombinace stačila na zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost během 16 sekund a také na maximální rychlost 165 km/h. Žádná sláva to není, ale pokud vezmeme v potaz nízkou cenu a ostatní vlastnosti, pak mohl mít vyšší očekávání málokdo. Lákavě na druhou stranu vypadala spotřeba, která měla dosahovat na 5,8 litru benzinu na sto kilometrů. Přesto čínská vláda po jeho odprezentování tehdejším šéfem Wendelinem Wiedekingem nejevila známky velkého nadšení, a tak sériová produkce nikdy nedostala zelenou.
Spekuluje se, že Číňané jen chtěli nahlédnout do tajů západoevropské automobilové kuchyně, protože grant na takový vůz nakonec nezískal nikdo - ani Mercedes či Opel, ani Chrysler a Ford. Dodnes se však dají některé prvky tohoto vozu najít v čínských sedanech podobného zaměření. Kdyby to dopadlo jinak, spekuluje se, že by vítěz tendru mohl tamní trh obdarovat 300 až 500 tisíci novými vozy. Posléze mělo Porsche snahy tento vůz zavést na indický trh, avšak ani tam nebylo úspěšné. Svůj otisk na východě tak Porsche v té dobé zanechalo nakonec jen na Ladě Samara.
Porsche C88 mělo být levným a výrobně nenáročným masovým sedanem pro tehdy „ideální“ čínské rodiny s jedním dítětem. Číňané však tímto tendrem nejspíše pouze chtěli vidět od zaběhnutých evropských a amerických značek, jak by takový vůz mohl vypadat
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel