Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou

(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou

8.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.

V případě okruhových závodů je jen málo značek, které by se mohly z historického hlediska měřit se značkou Porsche. Zuffenhausen však nezůstával na asfaltu, experimentoval například i se soutěžemi, jak ukazují i vozy 953 a 959, které v 80. letech dokonce zvítězily v Rallye Paříž-Dakar.

Archiv muzea Porsche odhaluje po devětsetjedenáctce s motorem V8 a prvním 911 Turbo další ze svých klenotů: rallye verzi Porsche 911 SC „Safari” z roku 1978, které bylo jedním z předchůdců zmíněných strojů.

Název Safari není samoúčelný - dva vozy 911 SC se v roce 1978 účastnily East African Safari Rally, nejnáročnější soutěže v tehdejším kalendáři. Jeden z nich dokonce dlouho vedl, ale před koncem trefil velký kámen, který nebyl přes bláto vidět, a vedení ztratil. Přesto po opravě dohnal většinu ztráty a umístil se druhý, za o mnoho pomalejším Peugeotem 504.

Změny pro použití na náročných erzetách jsou na první pohled patrné - vůz má světlou výšku 28 centimetrů a má obuty šotolinové pneumatiky. K tomu přibyly závodní tlumiče a tlustý hliníkový plech jako ochrana podvozku. Dopředu se nastěhoval ochranný rám a tři přídavné světlomety, do interiéru zase přibyla ochranná klec. Všechno ostatní se ale stěhovalo pryč v rámci co největších úspor hmotnosti - jako v každém rallye voze tam byla jen dvě sedadla, pásy, volant a nutné ovládací prvky. Přes 110litrovou kapacitu palivových nádrží auto na váze ukázalo jen 1 200 kg.

V 70. letech byl v rallye ještě běžný pohon zadních kol a Porsche 911 SC nebylo výjimkou. Mezi nimi pracoval mechanický samosvor, kterému plochý šestiválec o třech litrech objemu dodával 250 koní přes manuální převodovku. Těžký motor nad zadní částí auta byl v tomto případě výhodou - zajišťoval zadním kolům mnohem lepší trakci. Maximální rychlost se pohybovala okolo dvou set kilometrů v hodině na šotolinových cestách.

Přesně ten vůz, který trefil onen kámen ve zmíněné Safari Rallye a v důsledku toho ztratil vedení, stojí v archivu Porsche a můžete jej vidět na přiloženém videu. A právě na něj také nejspíš má navázat už dříve probíraná nová 911 Safari...


Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 1 - Porsche 911 Safari Rally 1978 01Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 2 - Porsche 911 Safari Rally 1978 02Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 3 - Porsche 911 Safari Rally 1978 03Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 4 - Porsche 911 Safari Rally 1978 04Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 5 - Porsche 911 Safari Rally 1978 05
Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 6 - porsche archiv 1978 911 sc 01Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 7 - porsche archiv 1978 911 sc 02Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 8 - porsche archiv 1978 911 sc 03Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 9 - porsche archiv 1978 911 sc 03aPorsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 10 - porsche archiv 1978 911 sc 03bPorsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 11 - porsche archiv 1978 911 sc 04Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou - 12 - porsche archiv 1978 911 sc 05
Jen malý kousek chyběl vozu Porsche 911 SC "Safari", aby v roce 1978 vyhrál East African Safari Rally

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.