Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou
8.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.
V případě okruhových závodů je jen málo značek, které by se mohly z historického hlediska měřit se značkou Porsche. Zuffenhausen však nezůstával na asfaltu, experimentoval například i se soutěžemi, jak ukazují i vozy 953 a 959, které v 80. letech dokonce zvítězily v Rallye Paříž-Dakar.
Archiv muzea Porsche odhaluje po devětsetjedenáctce s motorem V8 a prvním 911 Turbo další ze svých klenotů: rallye verzi Porsche 911 SC „Safari” z roku 1978, které bylo jedním z předchůdců zmíněných strojů.
Název Safari není samoúčelný - dva vozy 911 SC se v roce 1978 účastnily East African Safari Rally, nejnáročnější soutěže v tehdejším kalendáři. Jeden z nich dokonce dlouho vedl, ale před koncem trefil velký kámen, který nebyl přes bláto vidět, a vedení ztratil. Přesto po opravě dohnal většinu ztráty a umístil se druhý, za o mnoho pomalejším Peugeotem 504.
Změny pro použití na náročných erzetách jsou na první pohled patrné - vůz má světlou výšku 28 centimetrů a má obuty šotolinové pneumatiky. K tomu přibyly závodní tlumiče a tlustý hliníkový plech jako ochrana podvozku. Dopředu se nastěhoval ochranný rám a tři přídavné světlomety, do interiéru zase přibyla ochranná klec. Všechno ostatní se ale stěhovalo pryč v rámci co největších úspor hmotnosti - jako v každém rallye voze tam byla jen dvě sedadla, pásy, volant a nutné ovládací prvky. Přes 110litrovou kapacitu palivových nádrží auto na váze ukázalo jen 1 200 kg.
V 70. letech byl v rallye ještě běžný pohon zadních kol a Porsche 911 SC nebylo výjimkou. Mezi nimi pracoval mechanický samosvor, kterému plochý šestiválec o třech litrech objemu dodával 250 koní přes manuální převodovku. Těžký motor nad zadní částí auta byl v tomto případě výhodou - zajišťoval zadním kolům mnohem lepší trakci. Maximální rychlost se pohybovala okolo dvou set kilometrů v hodině na šotolinových cestách.
Přesně ten vůz, který trefil onen kámen ve zmíněné Safari Rallye a v důsledku toho ztratil vedení, stojí v archivu Porsche a můžete jej vidět na přiloženém videu. A právě na něj také nejspíš má navázat už dříve probíraná nová 911 Safari...












Jen malý kousek chyběl vozu Porsche 911 SC "Safari", aby v roce 1978 vyhrál East African Safari Rally
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
23.2.2025Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025Nejdražší ojetá Tesla Model 3 v prodeji jako jediná dává skutečný smysl, bez 3 milionů v kapse na ni ale nemyslete
25.1.2025Stellantis dál otáčí, motory na benzin a možná i naftu dostanou také nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio
25.1.2025Můžeme jen závidět, za kolik si v Austrálii mohou koupit novou Škodu Octavia RS, o něčem takovém se nám ani nezdá
26.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva