Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120

Jako by tohle auto nebylo už doteď extrémní každým coulem, stalo se nyní ještě extrémnějším. Motor v něm je skutečně vymontovaný z monopostu F1 a s vyšším výkonem se teď stará o pouhých 920 kilo hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120

11.6.2024 | Petr Prokopec

Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120

/

Foto: Lanzante Limited, tiskové materiály

Jako by tohle auto nebylo už doteď extrémní každým coulem, stalo se nyní ještě extrémnějším. Motor v něm je skutečně vymontovaný z monopostu F1 a s vyšším výkonem se teď stará o pouhých 920 kilo hmotnosti.

Před pěti lety se britská společnost Lanzante opravdu vytáhla, neboť klasické Porsche 911 generace 930 osadila motorem z McLarenu. Již něco takového nutí k pozdvižení obočí, o palcové titulky se však tehdy postaral fakt, že pohonné ústrojí nebylo převzato ze silničních vozů značky, nýbrž ze skutečných monopostů Formule 1. Ty v 80. letech minulého století postavilo pro britskou stáj právě Porsche, které z dvakrát přeplňovaných 1,5litrových šestiválců za pomoci společnosti TAG dostalo až 1 000 koní při takřka 10 000 otáčkách.

Konverze zvaná TAG Turbo 911 až tak daleko nezašla, firma Paula Lanzanteho výkon pohonného ústrojí snížila na 510 koní. Ovšem i to je na velmi lehký vůz nemalý výkon. Není tak divu, že si jeden z exemplářů pořídil i Stefan Johannson, bývalý pilot McLarenu. V jeho případě přitom výjimečnosti bylo učiněno maximálně zadost, neboť švédský závodník dostal dokonce motor, který v roce 1987 jako pilot F1 sám používal. A jak sám vzpomíná, pohonná jednotka byla na monopostu tím nejlepším.

I když se ale může zdát, že Lanzante už dál zajít nemohlo, Britové opětovně dokázali, že nastavené laťky je třeba překonávat. Aktuálně totiž oznámili, že příští měsíc na Festivalu rychlosti v Goodwoodu odhalí provedení zvané TAG Championship. To vznikne pouze ve třech kusech, přičemž každý dostane znovu autentický šestiválec z McLarenu MP4/3. S jednotkou si ale v mezičase pohrál Cosworth, který zvedl výkon na 625 koní a červené pole z 9 000 na 10 200 otáček.

Motor byl přitom spojen s šestistupňovým manuálem z Porsche 911 generace 993, převodovka ale samozřejmě prošla řadou modifikací. Mimo jiné i proto, aby majitelům umožnila dosáhnout nejvyšší rychlosti 322 km/h. Zcela nová je pak karoserie, která je z karbonu, stejně jako sedadla Recaro či brzdy. Rozsáhlé použití odlehčených materiálů přitom vyústilo v hmotnost pouhých 920 kilogramů, a to přesto, že v kabině je možné počítat nejen s ochrannou klecí, ale i klimatizací.

To je - pro srovnání - skoro na kilo přesně hmotnost někdejší Škody 120. Ta ovšem měla výkon 49,2 koně (sic), v této 911 je skoro 13krát silnější motor. Bude tedy zajímavé sledovat, zda se některé ze tří aut objeví na okruhu a jakých výkonů bude schopno. Co se nicméně týče ceny, ta bude enormní i bez toho, neboť původní TAG Turbo 911 bylo k mání od 1,5 milionu dolarů (cca 33,87 mil. Kč). Díky tomu tak i zcela nová 911 Carrera rázem působí jako sporťák pro chudé.


Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 1 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 01Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 2 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 02Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 3 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 03Porsche 911 s motorem ze skutečné Formule 1 nabízí ještě víc výkonu, páruje s hmotností Škody 120 - 4 - Porsche 911 VAG Championship 2024 prvni foto 04
Překonvertované Porsche 911 zvané TAG Championship dostane skutečný motor z F1 naladěný na 625 koní, jenž budou spárovány s hmotností pouhých 920 kg, za čímž stojí rozsáhlé použití karbonu. Foto: Lanzante Limited, tiskové materiály

Zdroj: Lanzante Limited

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.