Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 R oficiálně, detailně. Je to pochoutka pro řidiče, bohužel dojedená
1.3.2016 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Zuffenhausen ukazuje, že brek puristů nad hrobem manuálních převodovek a atmosférických motorů nemusí být vůbec marný.
Fandové značky Porsche, jež už pomalu zanevřeli na produkty, které automobilka ukazuje zejména v posledních měsících, museli mít včera druhé Vánoce. To se mezi ženevskými novinkami objevily první uniklé fotky a detaily k očekávanému Porsche 911 R. Jistě, německý výrobce stále staví dost možná nejlepší sportovní auta, která nemusejí stát desítky milionů korun a zvládají bez ústupků téměř každodenní provoz, ale v poslední době jeho aura u puristů bledne.
Vezměme si jistě skvostnou devětsetjedenáctku GT3 RS 991. Má téměř závodní atmosférický motor - s 500 koňmi ze čtyřlitrového šestiválcového zpěvného boxeru jde dost možná o jeden z nejlepších vůbec, má pohon zadních kol a hmotnost stále neukazující na kategorii GT. Jenomže už má také pouze dvouspojkovou převodovku, která je navzdory zřejmě nejlepšímu nastavení stále jen samočinná. Netvrdím, že by s ní vůz nebyl rychlejší, úspornější nebo bezpečnější, v rukou naprosté většiny rozhodně byl. Na druhou stranu, pokud žádáte sportovní vůz a spolu s ním i maximální řidičskou nirvánu, nic vás s ním nenechá srůst lépe než manuální skříň a třetí pedál. A co, že pak nebudete nejrychlejší?
Nové Porsche 911 R je pro takto smýšlející publikum nalezeným svatým grálem, jelikož vyslyšelo jeho volání. Málokoho bude zajímat, že ono eRko v názvu odkazuje na limitovanou homologační sérii pro závodní program značky v roce 1967. Zejména když je méně závodnické než zmíněná Gé-Té-Tři eR-eS, když má být ještě upovídanější, zábavnější, čistší, tedy řidičtější. Atmosféricky plněná jednotka z RS, co roztáčí zadní kola za fantastického zvukového doprovodu, zůstává zachována včetně všech parametrů. Nechceme předbíhat, ale videa níže jsou v tomto ohledu výmluvnější než kdybychom napsali tisíc slov.
Zpět ale k parametrům. Jen pro připomenutí jde o čtyři litry, 500 koní při 8 000 otáčkách a 460 Nm při 6 250 otáčkách. Omezovač je pak nastaven na 8 500 otáček. Kouzelný je však navíc fakt, že je navzdory stejnému výkonu, šasí, lehkým panelům karoserie (kapota karbonová, střecha hořčíková a boční a čelní okna polykarbonátová) prostá obřího pevného spoileru a navíc ještě o 50 kilogramů lehčí než GT3 RS, váží tedy 1370 kilogramů, z čehož vychází udávaný poměr přesahujíc hodnotu 2,7 kilogramu na jednoho koně za zadní osou. Kromě zmíněného lze objednat také odlehčený setrvačník, který ještě dále urychlí už tak bleskové reakce na povely plynového pedálu.
Zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost proběhne v mžiku i se šestikvaltem, kdy je vůz schopen tuto disciplínu v ideálním případě absolvovat za 3,8 sekundy. A maximální rychlost 323 km/h je v naších očích u vozu primárně k vytváření úsměvu řidičů více než dostatečná. Koho by náhodou u tohoto atmosférického skvostu trápila udávaná hodnota kombinované spotřeby 13,3 l/100 km, ten musí číst tento článek nedopatřením. Tato hodnota navíc bude realitě rozhodně bližší než 9,1 litru v dvojitě přeplňovaném modelu 911 Turbo S.
Ve standardu tohoto speciálního limitovaného a popravdě naprosto omračujícího modelu jsou také karbon-keramické brzdy s kotouči o průměru 410 milimetrů vpředu a 390 milimetrů na hnané ose. Dvacetipalcová kola s lepivými pneumatikami o šíři 245 mm vpředu a 305 mm vzadu jsou na zadní nápravě - stejně jako v motorem trápené GT3 a GT3 RS - obdařeny funkcí natáčení pro dosažení ještě větší agility při všech myslitelných rychlostech, samosvor samozřejmě nemůže chybět. Schopnost zdvihat příď o 30 milimetrů například při přejezdu zpomalovacích prahů také není od věci.
S bílým lakem jsou spojeny červené či zelené kontrastní pruhy vedoucí přes celou délku karoserie, na zádi se nachází obří difuzor a výsuvný spoiler, které společně na rozdíl od samolepek vážně nebudou jen na ozdobu. A uvnitř je pro změnu možné počítat s malým, zcela ideálně kulatým volantem, sportovními karbonovým skořepinami potaženými látkovým čalouněním a černobílým šachovnicovým vzorem, nebo textilními klikami nahrazujícími ve prospěch úspory několika gramů klasické kovové řešení. Paket Sport Chrono se stopkami nás nevzrušuje tolik jako možnost objednat vůz bez navigace a klimatizace, i to už o puristickém zaměření něco vypovídá.
Navzdory cenovce, která se v přepočtu vyšplhala na 5,13 milionu korun (190 tisíc Eur), se ale po každém z 991 kusů jen zaprášilo. Že by mohla mít za pět let dost možná i dvounásobnou hodnotu, o tom asi není třeba dlouho pochybovat. Neubráníme se konstatování, že tohle je zkrátka dílo boží, jde skutečně o stroj hodný touhy, silné touhy, o sporťák k nezaplacení.
Vytoužená „manuální GT3” naživo v Ženevě
Tahle 911 R je zřejmě nejzajímavější Porsche posledních let, oprostila se totiž od naprosté většiny všech prvků a řešení, které jsou devětsetjedenáctce v generaci 991 vyčítány fanoušky
Oficiální videa
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie