Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Polák staví věrné kopie jednoho z nejcennějších a nejvzácnějších aut historie, nabízí i víc než originál
9.12.2022 | Petr Prokopec
Říká si Jacek Mazur a s autorem originálu ho spojuje leda první písmen příjmení. Jeho stroje jsou ale skutečně velmi věrnými napodobeninami, mají dokonce i motor V12 od BMW. A navíc se mohou pochlubit i tzv. Hammondovým sedadlem.
McLaren F1 zůstává objektem snů spousty automobilových nadšenců. Vlastně je jím stále víc, neboť stále patrněji nabízí vlastnosti, které modernější nástupci neumí napodobit. Problémem geniálního stroje geniálního Gordona Murrayho je však jeho dostupnost, a to ve všech smyslech tohoto slova. Britská automobilka totiž vyrobila pouze 106 exemplářů, v což jsou započítány i prototypy a závodní verze. Není tedy divu, že každý kousek, jenž se objeví v prodeji, je pomalu vyvažován zlatem.
Toto tvrzení může ostatně brzy platit doslova, neboť 1 kg žlutého kovu se prodává za 1,38 milionu Kč. McLaren váží 1 138 kg, a tak by dle oné rovnice vyšel na 1,57 miliardy Kč. Loni se přitom v Pebble Beach prodal jeden exemplář za 20,5 milionu dolarů (cca 474 milionů korun). Je tak docela možné, že za pár let již bude měnit majitele za zlato v poměru 1:1. Příliš drahým se tak vlastně stane i pro řadu miliardářům. A to ani nemluvíme o běžném Čechovi, který by na něj musel při průměrné 40tisícikorunové mzdě musel šetřit 39 250 měsíců, neboli 3 270 let. Opravdu tedy není divu, že 99,999 procenta lidí na naší planetě musí zůstat u snění.
Jak se nicméně říká, všechno jde, když se chce. Zvláště pokud jste ochotni udělat pár ústupků. Ten asi nejzásadnější koresponduje s tím, že vám vysněný hypersport nedodá britská automobilka či některý ze stávajících majitelů. Oslovit místo toho musíte Jacka Mazura, polského mechanika, který se už 8 let zabývá výrobou replik McLarenu F1. Ty jsou skoro k nerozeznání od originálu nejen zvenčí, ale rovněž uvnitř či v motorovém prostoru. Kabina je totiž třímístná, zatímco o motor V12 se postaralo BMW.
Je nicméně třeba dodat, že tato konfigurace nemusí být jedinou, po které byste mohli sáhnout. V závislosti na vašem rozpočtu vám totiž Jacek se svým týmem postaví i šestiválcovou, osmiválcovou či desetiválcovou verzi. Volit pak můžete mezi přeplňovanými či atmosférickými motory. Loni přitom polský mechanik přišel s dosavadním vrcholem, tedy s dvanáctiválcem M70 z produkce BMW, který doplnilo velké turbo Garrett. Pomalá ale nebyla ani verze s atmosférickým V12, která zvládala jet až 322 km/h - šlo o vůbec první stroj tohoto ražení, který Jacek postavil.
Co se týče cen, pohybujeme se logicky na mnohem nižší úrovni než u skutečného McLarenu. Stavba onoho prvního vozu vyšla Jacka na zhruba 600 tisíc korun, i díky tomu, že pohonnou jednotku od BMW koupil jako nefunkční a musel ji teprve rozchodit. Samotné kity bez agregátu pak nabízí za podobnou částku, v kombinaci s přeplňovaným dvanáctiválcem se ovšem můžete dostat i na 1,7 milionu korun. To již není málo, na druhou stranu se však i taková suma za jeden život dá uspořit docela dobře.
Lze už jen dodat, že jakkoli sice budete postrádat autentické logo britské značky a čtyřstovka vám nejspíše bude zapovězena i při využití sebevýkonnějšího motoru, v jednom ohledu budete originál překonávat. Jackovi se totiž povedlo přímo za sedadlo řidiče vmáčknout ještě jedno, tzv. Hammondovo. Jeho replika je tedy čtyřmístná, i když pobyt uprostřed ve druhé řadě bude asi pro dospělé utrpením. Jelikož ale nechybí ani zavazadelníky, rázem tu vlastně máme rodinné auto. No nekupte to...
Skutečného McLarenu F1 vzniklo celkově jen 106 kusů, přičemž loni se jeden vydražil za necelou půlmiliardu korun. Polák Jacek Mazur vám ovšem postaví repliku daleko levněji, a dokonce i s jedním sedadlem navíc. Ilustrační foto: McLaren
Zdroje: ArtiPlast Zabrze, Barcroft Cars
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva