Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Peugeot 205 Rallye: oholené GTI vážilo jen 794 kilogramů
25.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) GTi nebylo jedinou ostrou verzí 205. Spartánštějším strojem byla verze Rallye s karburátorovou 1,3, která nesměla do Německa.
Není tomu tak dávno, co Peugeot světu ukázal výroční edici 208 GTi. Ono výročí patří jeho dědečku, modelu 205 GTi, který je letos na světě třicet let. Nebyla to však jediná ostrá verze Peugeotu 205, která v 80. letech vznikla - ke konci oné dekády přišla ještě oholená varianta „dvěstěpětky”, která vznikla podle soutěžních vozů a snad nepřímo i pro amatérské soutěže. Myšlenka byla nabídnout spartánštější, takže také levnější variantu GTi. Dostala název 205 Rallye.
Pod kapotou tohoto stroje nebyla šestnáctistovka či snad devatenáctistovka z 205 GTi, nýbrž menší motor o objemu 1,3 litru. Tento motor vznikal pod taktovkou divize Peugeot Talbot Sport a dostal označení TU24. Je to v podstatě standardní jedenáctistovka, která se montovala do 205, jen se zvětšeným objemem, ostřejší vačkou a dvěma karburátory Weber. Výsledek byl 103 koní výkonu - tedy nijak moc - ale 205 Rallye vážila pouze 794 kilogramů.
Podle zpráv dobových médií byla třináctistovka líná a surová pod dvěma tisíci otáček, pak se postupně probouzela k životu. Nejvíce se jí líbilo mezi čtyřmi až zhruba sedmi tisíci otáčkami, maximum výkonu leželo v 6 800 ot/min. Díky nízké hmotnosti a také dobré aerodynamice se dalo docela svižně dosáhnout maximální rychlosti až 190 km/h. Též podvozkově byl tento vůz velmi schopný, přední náprava sem přešla prakticky beze změn z 205 GTi včetně větraných kotoučových brzd. Zadní náprava byla také z GTi, jen brzdy byly bubnové.
Nízké hmotnosti bylo dosaženo vymontováním úplně všeho, co nebylo pro jízdu nezbytné. Zmizela pochopitelně kůže ze sedaček, veškeré komfortní prvky a také drtivá většina zvukové izolace. Uvnitř tedy byla za jízdy spousta hluku, zejména pokud jste jeli rychle a drželi motor v otáčkách. Ale výsledek této snahy je vidět i výše - hmotnost činila necelých osm metráků.
Zvenčí je 205 Rallye poznat celkem snadno. Vyráběla se jen ve žluté nebo bílé barvě a na několika místech karoserie byly barvy Peugeot Talbot Sport, zejména na masce chladiče a na třetích dveřích. Po stranách také nebyly lišty jako u 205 GTi, vůz měl jednoduchá plechová kola a také přední mlhovky byste tu hledali marně. Uvnitř byla také hlavní jednoduchost a lehkost, sedadla však měla verze Rallye z GTi.
Pro roky 1990 - 1992 se pod kapotu Rallye podívala devatenáctistovka z GTi, avšak podávající výkon 105 koní. Této verze údajně vzniklo jen asi tisíc kusů, takže je velmi vzácná. Prodávala se jen v Německu, kde se naopak původní Rallye nenabízelo, protože třináctistovka nesplňovala některé legislativní požadavky. Vůbec tento stroj nebyl k mání všude, nýbrž jen na některých evropských trzích.
Peugeot původně plánoval vyrobit 5 000 kusů 205 Rallye, tento počet však zmizel velmi rychle. Celkem z továrny vyjelo 30 111 kusů Peugeotu 205 Rallye, což je sice podstatně méně, než vzniklo verzí GTi, ale také šestkrát víc, než Peugeot plánoval. Dnes jsou tyto vozy pochopitelně poměrně vzácné, i proto, že už ani zdaleka nejsou na světě všechny.











Peugeot 205 Rallye jde poznat podle bílé či žluté barvy a trikolory Peugeot Talbot Sport
"Dvěstěpětky" byly velmi úspěšné v soutěžích všech kategorií včetně slavné skupiny B
Dobová reklama na 205 Rallye
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouŠéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před 2 hodinamiNový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva