Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Pekelný Wankel s šesti rotory má 800 koní, v autě jiný takový není
9.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(videa) Sériové Mazdy s Wankelem si vystačily s dvojicí rotorů, závodní se čtyřmi. Této Mazdě RX-4 to bylo málo, dostala ještě dva navíc.
Celý automobilový svět už řádku let čeká na to, kdy se objeví alespoň jeden z pokračovatelů Mazd z řady RX, kterým v útrobách vyly motory s rotačními písty. Sama automobilka nám ale řekla, že nic takového nechystá, protože jejich vývoj je příliš drahý a za stejné peníze vyvine pro ni důležitější věci. Wankel ale v našich srdcích bude žít dál už pro svou výjimečnost, charakter, zvukový projev i nutnost o něj stále pečovat.
Nic nám zkrátka nebrání v tom, abychom si ho neustále připomínali a vzpomínali na něj jen v nejlepším. Historicky měla většina sériových motorů Wankel japonské automobilky konstrukci založenou na dvojici rotačních pístů. Vyráběly se také třírotorové jednotky, i když pro ně se našlo využití především na závodní dráze, například v placce 757 určené pro Le Mans a další vytrvalostní závody, mezi lety 1990 a 1995 se obdobná konstrukce objevila také v produkčním model Eunos Cosmo pod označením 20B-REW. To byla ale spíše výjimka.
Totéž bychom mohli prohlásit také o čtyřrotorových wankelech 13J-M a R26B, které Japonci montovali do speciálu 767 a ještě famóznějšího 787B, přičemž druhý zmíněný stroj roku 1991 v Le Mans zvítězil jako vůbec první auto s jiným než klasickým pístovým motorem. Zřejmě si vzpomenete na daleko extrémnější Wankely, přičemž jeden z nich tu byl nedávno. Ovšem právě ten poslední s dvanácti rotory byl určen závodnímu člunu, u něhož nebývají tisíce koní až tak ojedinělým úkazem.
To, co nám však předvedli lidé od novozélandské společnosti Pulse Performance Engineering, nemá obdoby, alespoň ve světě čtyř kol. Podle jejich slov by se mělo jednat o vůbec první šestirotorový wankel na světě, který je namontován do Mazdy RX-4 (známé v zemi vycházejícího slunce pod názvem Luce). A to tenhle vůz ze sedmdesátých let míval jen dvourotorový agregát o výkonu 130 koní. Teď po zásahu garážových nadšenců dostala napodobenina amerických musclecarů velikosti VW Brouka pod přední kapotu skutečnou bestii, která opravdu není jen pro parádu a humbuk na testovací stolici.
Šestirotorové monstrum prosté turbodmychadel na válcové brzdě ukázalo, že opravdu nemá žádné potíže s chodem a že je schopné ukázat maximum ze svého potenciálu. Důkazem toho budiž přiložený videosnímek, na němž bylo na zadních kolech naměřeno přes 800 koní při devíti tisících otáčkách a 760 Nm. Je vidět, že na trati by se z malé a lehké Mazdy asi jen těžko někdo pokoušel dostat z tohoto Wankelu maximum, avšak pozoruhodné je už to, že evidentně nejde jen o statickou záležitost, nýbrž ďábla s neustále se protáčejícími zadními koly, který by se nemusel stydět ani na závodech dragsterů. Na následujících videích si vůz i motor můžete prohlédnout v plné parádě.
Mazda RX-4 (na japonském trhu Luce) se dvěma rotory pod kapotou byla v roce 1978 nahrazena modelem RX-7. Tahle se šesti rotory však udělá více humbuku než deset RX-7 pohromadě…
Test na válcové brzdě
Takhle funguje v praxi na okruhu
Z výfuku šlehají plameny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před hodinou - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 4 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva