Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový
10.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jediný dochovaný homologační vůz je opět jako nový. Na prodej není, firma vám ale na přání vyrobí repliku.
Rok 1997 je do historie vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans zapsán poněkud výrazněji než ostatní ročníky, a to kvůli několika prvenstvím. Vůbec poprvé v kariéře totiž na zlaté vavříny dosáhl Tom Kristensen, který je se současnými devíti výhrami podobnou ikonou vytrvalostních závodů jako třeba Michael Schumacher ve Formuli 1 nebo Sébastien Loeb ve WRC. O dánském jezdci, který se zároveň pyšní také rekordními šesti vítězstvími ve dvanáctihodinovce v Sebringu, ale dnes řeč primárně nebude.
Místo toho si posvítíme na automobilku Panoz, která v daném roce v Le Mans debutovala, a sice s modelem Esperante GTR-1. Do závodu byly tehdy přihlášeny tři exempláře a ani jeden nedojel, jejich odkaz však byl nemalý. Zakladatel značky Don Panoz totiž stál o dva roky později u zrodu zámořské American Le Mans Series. Mimo to pak rovněž nechal vyrobit i dva homologační silniční speciály modelu GTR-1, které jsou jádrem našeho dnešního článku.
Panoz totiž momentálně na autosalonu v Dubaji vystavil jediný dochovaný exemplář z oné dvojice, který prošel šestiměsíční renovační kúrou. Během ní změnil barvu karoserie z fialové na zelenou, zároveň se ovšem dočkal i přečalounění poněkud omšelého šedého interiéru, který nyní krášlí béžová Alcantara. Přebarvena pak byla i 18palcová litá kola OZ Racing s centrální maticí a zadními pneumatikami o rozměru 285/40.
Šestilitrová pohonná jednotka V8 sice zůstala na svém místě, dočkala se ovšem rozložení do posledního šroubku a následného zkompletování. Produkovat by tedy opětovně měla více než 600 koní a 677 Nm točivého momentu, o jejichž přenos se stará šestistupňová manuální převodovka ZF uložená kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti u zadní nápravy. Zastavení pak mají na starosti osmipístkové, resp. čtyřpístkové brzdy Brembo.
Celkově poslední dochovaný kousek váží pouhých 898 kilo, přičemž podle Panozu není na prodej. Firma však dodává, že koupěchtivým zákazníkům vyrobí identickou repliku, neboť k dispozici má původní formy na karoserie. Jistých změn se dočká pouze podvozek, v jehož případě budou zapracovány moderní hliníkové komponenty. Jistotou pak samozřejmě bude i kvalitnější a luxusnější interiér odvislý od přání klientů.
Cena originální repliky startuje na sumě 890 000 USD (cca 22 352 500 Kč), lišit se však bude dle toho, nakolik zákazníci využijí personalizační program. My pak jen dodáme, že poslední dochovaný kousek se v Dubaji ukáže ve společnosti původního závodního speciálu i loňského modelu Esperante Spyder GT 25th Anniversary Edition.











Panoz Esperante GTR-1 se nově chlubí zelenou karoserií a béžovým interiérem...
...který je výsledkem šestiměsíční renovace
Původní homologační speciál zdobil fialový lak...
...závodní provedení pak bylo vyvedeno v bílé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včeraChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Zkrachovalý dealer Maserati rozprodává zbylá skladová auta. Pryč půjdou za téměř jakoukoli cenu
24.1.2025VW letos nepřijde s jediným novým elektromobilem. Ty stávající bude prodávat leda pod cenou, s vidinou 38miliardové pokuty
24.1.2025Nejprodávanější auta Evropy za rok 2024 zpochybňují teze o všeobjímající popularitě SUV, o alternativních pohonech ani nemluvě
24.1.2025Neúspěšný německý kancléř nepochopil vůbec nic. Chce ještě víc popírat realitu celoevropskými dotacemi na elektromobily
24.1.2025Policie objevila les plný ukradených Land Roverů, byla v něm víc než polovina loni odcizených aut
24.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva