Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový

Jediný dochovaný homologační vůz je opět jako nový. Na prodej není, firma vám ale na přání vyrobí repliku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový

10.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jediný dochovaný homologační vůz je opět jako nový. Na prodej není, firma vám ale na přání vyrobí repliku.

Rok 1997 je do historie vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans zapsán poněkud výrazněji než ostatní ročníky, a to kvůli několika prvenstvím. Vůbec poprvé v kariéře totiž na zlaté vavříny dosáhl Tom Kristensen, který je se současnými devíti výhrami podobnou ikonou vytrvalostních závodů jako třeba Michael Schumacher ve Formuli 1 nebo Sébastien Loeb ve WRC. O dánském jezdci, který se zároveň pyšní také rekordními šesti vítězstvími ve dvanáctihodinovce v Sebringu, ale dnes řeč primárně nebude.

Místo toho si posvítíme na automobilku Panoz, která v daném roce v Le Mans debutovala, a sice s modelem Esperante GTR-1. Do závodu byly tehdy přihlášeny tři exempláře a ani jeden nedojel, jejich odkaz však byl nemalý. Zakladatel značky Don Panoz totiž stál o dva roky později u zrodu zámořské American Le Mans Series. Mimo to pak rovněž nechal vyrobit i dva homologační silniční speciály modelu GTR-1, které jsou jádrem našeho dnešního článku.

Panoz totiž momentálně na autosalonu v Dubaji vystavil jediný dochovaný exemplář z oné dvojice, který prošel šestiměsíční renovační kúrou. Během ní změnil barvu karoserie z fialové na zelenou, zároveň se ovšem dočkal i přečalounění poněkud omšelého šedého interiéru, který nyní krášlí béžová Alcantara. Přebarvena pak byla i 18palcová litá kola OZ Racing s centrální maticí a zadními pneumatikami o rozměru 285/40.

Šestilitrová pohonná jednotka V8 sice zůstala na svém místě, dočkala se ovšem rozložení do posledního šroubku a následného zkompletování. Produkovat by tedy opětovně měla více než 600 koní a 677 Nm točivého momentu, o jejichž přenos se stará šestistupňová manuální převodovka ZF uložená kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti u zadní nápravy. Zastavení pak mají na starosti osmipístkové, resp. čtyřpístkové brzdy Brembo.

Celkově poslední dochovaný kousek váží pouhých 898 kilo, přičemž podle Panozu není na prodej. Firma však dodává, že koupěchtivým zákazníkům vyrobí identickou repliku, neboť k dispozici má původní formy na karoserie. Jistých změn se dočká pouze podvozek, v jehož případě budou zapracovány moderní hliníkové komponenty. Jistotou pak samozřejmě bude i kvalitnější a luxusnější interiér odvislý od přání klientů.

Cena originální repliky startuje na sumě 890 000 USD (cca 22 352 500 Kč), lišit se však bude dle toho, nakolik zákazníci využijí personalizační program. My pak jen dodáme, že poslední dochovaný kousek se v Dubaji ukáže ve společnosti původního závodního speciálu i loňského modelu Esperante Spyder GT 25th Anniversary Edition.


Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 1 - Panoz Esperante GTR-1 01Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 2 - Panoz Esperante GTR-1 02Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 3 - Panoz Esperante GTR-1 03Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 4 - Panoz Esperante GTR-1 04Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 5 - Panoz Esperante GTR-1 05Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 6 - Panoz Esperante GTR-1 06Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 7 - Panoz Esperante GTR-1 07Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 8 - Panoz Esperante GTR-1 08Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 9 - Panoz Esperante GTR-1 09Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 10 - Panoz Esperante GTR-1 10Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 11 - Panoz Esperante GTR-1 11
Panoz Esperante GTR-1 se nově chlubí zelenou karoserií a béžovým interiérem...

Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 12 - Panoz Esperante GTR-1 12Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 13 - Panoz Esperante GTR-1 13Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 14 - Panoz Esperante GTR-1 14Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 15 - Panoz Esperante GTR-1 15Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 16 - Panoz Esperante GTR-1 16Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 17 - Panoz Esperante GTR-1 17Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 18 - Panoz Esperante GTR-1 18Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 19 - Panoz Esperante GTR-1 19Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 20 - Panoz Esperante GTR-1 20Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 21 - Panoz Esperante GTR-1 21Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 22 - Panoz Esperante GTR-1 22
...který je výsledkem šestiměsíční renovace

Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 23 - Panoz Esperante GTR-1 23Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 24 - Panoz Esperante GTR-1 24Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 25 - Panoz Esperante GTR-1 25Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 26 - Panoz Esperante GTR-1 26Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 27 - Panoz Esperante GTR-1 27Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 28 - Panoz Esperante GTR-1 28Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 29 - Panoz Esperante GTR-1 29Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 30 - Panoz Esperante GTR-1 30Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 31 - Panoz Esperante GTR-1 31Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 32 - Panoz Esperante GTR-1 32Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 33 - Panoz Esperante GTR-1 33Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 34 - Panoz Esperante GTR-1 34Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 35 - Panoz Esperante GTR-1 35Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 36 - Panoz Esperante GTR-1 36
Původní homologační speciál zdobil fialový lak...

Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 37 - Panoz Esperante GTR-1 37Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 38 - Panoz Esperante GTR-1 38Panoz Esperante GTR-1: toto je jediný dochovaný silniční stroj, je zas jako nový - 39 - Panoz Esperante GTR-1 39
...závodní provedení pak bylo vyvedeno v bílé

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.