Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Neznámí hrdinové: bizarní obrněná auta, o kterých jste nejspíše neslyšeli
8.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Obrněná auta nemají za cíl konflikty podněcovat, mají hlavně chránit životy těch, kteří se jich účastní. Tahle to dělají potichu, bez nároku na metály.
Nedávno jsme vám představili obrněný vůz, který dokáže zaujmout svým vzhledem i schopnostmi, přesto je pro širší veřejnost prakticky neznámý. Továrna firmy Plasan v poušti severního Izraele je autorem taktického obrněného vozu SandCat, mazané pouštní kočky schopné nepozorovaně se pohybovat okolím a vystrčit drápky jen když je to nezbytně nutné. Tohle zvíře vás zaujalo, a tak jsme dali dohromady seznam dalších, často ještě bizarněji vyhlížejících strojů, které podobně jako SandCat nejspíše nebudete znát.
Právě proto je na našich stránkách chceme vzpomenout - jsou to tiší hrdinové nejedné bitvy, kteří nasazují spolu se svou posádkou krk v místech rozličných konfliktů, aniž by si vydobyli slávu. A nenechte se mýlit jejich vzhledem - některé stroje vypadají smrtelně nebezpečně, ale jejich primární úkol je ochrana životů, nikoliv jejich ztráta.
Tyto vozy jsou totiž primárně navrženy tak, aby odolaly výbuchům a tím ochránily posádku. Nazývají se „Mine Resistant Ambush Protected“ alias „MRAP“, čili vozidla odolná proti minám a útokům ze zálohy. Program MRAP začal v Americe v roce 2007 jako reakce na americké oběti během irácké a afghánské války. V jeho rámci byly posuzovány návrhy aut od řady dodavatelů a většinou se jednalo o konstrukce s trupy vozu ve tvaru „V“. Ten nejlépe odklání energii uvolněnou při výbuchu miny či improvizovaného výbušného systému, což dnes patří největší rizika při pobytu v bojových zónách.
Zároveň musí obrněný vůz odolat balistickým útokům ze zálohy, proto některé kusy vypadají jako příšery. I to ale patří k jejich bizarní kráse, nabízíme vám podrobnější pohled na šest takových.
Universal Engineering Ranger
Ranger je kolové vozidlo s vysokou mobilitou, které společnost Universal Engineering konstruovala za účelem maximální ochrany posádky přesně podle předpisů MRAP. Vývoj začal v roce 2008 a má za výsledek vůz dosahující vysoké ochrany STANAG 4569 úrovně 4. Ochranné prvky jsou navrženy tak, aby udržely rovnováhu mezi ochranou před protivníkem a dobrými schopnostmi v terénu. Auto je postaveno na obloukově tvarovaném ocelovém pouzdře ve tvaru V. Volba mezi 4x4, 6x6 a 8x8 má zachovat maximální pohyblivost, což je základní obrana Rangeru. Filozofie směřuje hlavně k přežití lidí na palubě, ti se mohou bránit řadou zbraní, které poskytují ochranu před nečekaným útokem. Modulární systém, který zajišťuje možnou improvizaci, usnadňuje rychlou změnu role automobilu.
Ranger může být vybaven dálkově ovládanou zbraňovou stanicí vyzbrojenou zbraněmi do ráže 30 mm. Na střechu lze namontovat malou věž, která se nachází na zadní straně pozice velitele. Tato věž může být vyzbrojena automatickým kulometem ráže 7,62 mm, či 12,7 mm nebo granátometem. Na každé straně přední části vozidla jsou namontovány čtyři maskovací dýmové patrony. Příslušenství jde libovolně rozšířit podle zaměření vozidla. Do útrob prostřední verze se vejde deset vojáků (uspořádání 2 + 8). Hmotnost vozu 6x6 je 19 tun, délka 7,2 m, šířka 2,5 m a výška činí 3,30 m. Stroj spadá pod armádu Spojeného království a je poháněn motorem MAN 540 Diesel, který je namontován v přední části vozidla a je připojen k automatické dvanáctistupňové převodovce ZF. Těžký kolos díky němu akceleruje na 50 km/h za 7 sekund a dokáže vyvinout rychlost 118 km/h.
Universal Engineering Ranger
Streit Typhoon 4x4
Kanadská Společnost Streit je jedním z předních světových výrobců obrněných vozidel a do víru konfliktů a mírových operací posílá model Typhoon. Hbitý off-road s vysokou světlou výškou až 920 mm sjede 60stupňové klesání, poradí si s 30stupňovým náklonem a přebrodí 1,5m hlubokou řeku. S kapacitou až 10 pasažérů (2 + 8) může být konfigurován pro širokou škálu misí včetně velitelských. Monokokový trup do V je obrněný ze svařovaných ocelových konstrukcí, aby opevnění vyhovovalo STANAG 4569 úrovně 2. Vnitřní rám, vyrobený z balistické oceli, zajišťuje překrytí a zálohování hlavních nárazových oblastí s velkým povrchem, jako jsou dveře a okna. Rovněž posiluje strukturální integritu podpěrných pilířů a dalších oblastí, které jsou rozhodující pro udržení bezpečnosti vozidel za všech okolností, včetně situací s převrácením a stlačením.
Pro svou vlastní ochranu může být vozidlo Streit Typhoon vyzbrojeno kulometem 7,62 mm nebo 12,7 mm namontovaným na otočné plošině na střeše vozidla s ochrannými pláty okolo střelce. Pohon slabší verze zajišťuje šestiválcový turbodiesel o objemu 6,7litru o výkonu 224 kW (304 koní) spolu s automatickou převodovkou se čtyřmi stupni dopředu a jedním dozadu dokáže jet 12,5tunový rytíř 100 km/h. Maximální dojezd činí 1 000 km, stejně jako výše zmíněného britského kolegy. Je možné zvolit také silnější turbodiesel o objemu 8,8 litru s výkonem 294 kW (400 koní).
Textron Commando Elite
Textron Commando Elite pochází z Los Angeles jako potomek vozidel používaných během vietnamské války. Umí vystoupat až 60stupňový kopec a projet 1,5 metru hluboký brod. Čtyřkolové vozidlo s monokokem do tvaru V je navrženo a vybaveno, aby poskytlo nejlepší ochranu všech členů uvnitř. Vozidla je možné přizpůsobit pro hlídky, monitoring, ochranu konvojů, ambulanci nebo osobní misi. Posádku tvoří 2 členové a k nim se vejdou 4 vojáci, které chrání druhý stupeň MRAP ochrany proti výbuchům.
Doménou Commanda od Textronu je elektronická páteř vozu, která nejenže monitoruje bezprostřední okolí pro lepší orientaci, ale dokáže obsluhovat mnoho zbraní, které jsou užitečné i na dlouhou vzdálenost. Tím vynahrazuje nižší dojezd (644 km). Výhled ven jen omezen, ale displeje TFT přenáší obraz venkovních kamer s nočním viděním. Senzory okolí jsou napojeny na jednoduché nebo dvojité zbraně či obranná zařízení. Moduly jsou flexibilní, aby vyhovovaly téměř všem zbraňovým systémům. Motor dosahuje výkonu 272 kW (370 koní) a točivého momentu nejvýše 1 509 Nm, řidič má k dispozici 6rychlostní automatickou převodovku. Vůz váží 18,5 tuny a zvládne se rozjet na 106 km/h.
Force Protection Foxhound
Podle názvu jde odvodit, že je před námi další mrštný obrněný stroj. Foxhound je pes, kterého používají myslivci při honu na lišky, který se vyznačuje rychlostí, vytrvalostí i obratnost. To platí také o jeho obrněném jmenovci, jehož menší rozměry přinášejí nové schopnosti pro velitelské a ochranné role při misích.
Jako ostatní konkurenti bylo toto bojové vozidlo vyvinuto v reakci na růst počtu útoků pomocí výbušných systémů. Pokročilá kompozitní ochrana a ocelový pancíř okolo modulárního trupu do V (kde najdeme pohonnou jednotku, palivovou nádrž a baterie) s nízkým těžištěm zvyšuje flexibilitu v terénu a ochranu před poškozením. Podvozek je oddělen od posádky, aby se omezila její zranitelnost. V případě ohrožení se posádka spoléhá na motor Steyr 3,2 litru. Celkem 160 kW (218 koní) z dieselového šestiválce s turbem a šestistupňovou automatickou převodovkou se stává důležitou zbraní k přežití. V kombinaci s relativně nízkou hmotností 7,5 tuny a kompaktními rozměry 5,32 m x 2,1 m x 2,35 m (délka x šířka x výška) se snaží včas zmizet rychlostí až 132 km/h.
Ovik Crossway
Ovik Crossway je další dílo z Britských ostrovů. Vzhledově se od všech dalších zmíněných strojů nejvíce liší a k dispozici je hned v několika variantách. Ovik staví vlastní podvozky, na které dodá nástavby upravené podle přání. K dispozici je pohon zadní nápravy nebo klasická 4x4, ochrana může vzrůst až na STANAG úrovně 3. Vozy používá spíše britská policie na plnění vnitrostátních úkolů, jako například ochranu jaderných elektráren. Najdou se i vojenské varianty, ale je jich méně.
Ovik Crossway stojí na svařovaném ocelovém rámu se čtvercovým průřezem, s pevnými nápravami se spirálovým odpružením. Pohon má na starost 3,2litrový pětiválcový turbodiesel s výkonem 147 kW (200 koní). Stádo koní a šestistupňová automatická skříň pohání všechna čtyři kola a musí uvézt celkovou hmotnost 5,4 tuny.
Force Protection Mastiff
Stačí se podívat níže na fotky a máte jasno, proč se jedno z největších kolových vozidel světa jmenuje opět po zvířeti. Mastiff je šestikolový těžce obrněný hlídkový vůz, který je vhodný pro silniční dohled. Aktuálně existuje již třetí generace obrněného stroje. Zlepšila se vojenská výbava a zvýšila se vnitřní prostornost. Poslední generace jsou vybaveny přídavným pancířem, připomínající ochrannou klec, která slouží k dřívější detonaci střel. Kamerové vybavení s tepelným snímáním a inovovaná radiostanice snižuje zranitelnost maximálně 10 lidí na palubě, kteří se vejdou v uspořádání 2 + 8.
Vůz je vybaven nejnovějšími zbraňovými systémy, včetně celoplošného kulometu 7,62 mm, těžkého kulometu 12,7 mm nebo 40 mm automatického granátometu. Psí bojovník není z kategorie těch, co spoléhají na svoji hbité reakce, maximální rychlost je 90 km/h a rozměry 7,94 m x 3,2 m x 3,2 m (délka x šířka x výška) nedávají šanci nečekaným akcím.
Obrněná vozidla se stále vylepšují podle situace na bojištích. Dnes popsaná kolová monstra jsou hlavně reakcí na nesymetrické konflikty moderní doby, kdy je potřeba čekat podomácku vyrobenou bombu pod každým kamenem. Současně ale nestačí mít jen auto schopné přečkat výbuch a pak rychle zmizet z bojiště. Občas je potřeba zůstat, pak se hodí pokročilé systémy a elektronika, která osádce pomůže nejen přežít, ale také splnit úkol. Tyhle stroje už dokázaly, že to zvládají na výbornou - třebaže se o nich píše opravdu málo...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel