Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej

Jaká auta byste čekali na vrakovišti? Asi vraky, ne? Nutno říci, že svým stavem k nim některé z objevených vozů nemají zase tak daleko, ale jsou spíš zanedbané a špinavé než zničené. A pod nánosy prachu skrývají sportovní ikony typu Miura nebo hliníkový Gullwing.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej

26.8.2024 | Petr Prokopec

Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej

/

Foto: RM Sothebys, tiskové materiály

Jaká auta byste čekali na vrakovišti? Asi vraky, ne? Nutno říci, že svým stavem k nim některé z objevených vozů nemají zase tak daleko, ale jsou spíš zanedbané a špinavé než zničené. A pod nánosy prachu skrývají sportovní ikony typu Miura nebo hliníkový Gullwing.

Jako dítě jsem miloval prázdniny u babičky na vesnici, neboť jsem mohl prolézat staré stodoly. V nich se skrývala mnohá tajemství spojená hlavně se zemědělskou technikou. Občas jsem však narazil i na větší cennosti, které odkazovaly třeba na druhou světovou válku. A pak tu pochopitelně byla ještě tuna pokladů, u nichž jsem ani nevěděl, oč vlastně běží a tak jim má dětská fantazie přisoudila zcela jiný než originální účel. Na auto či cokoli z tohoto ranku jsem ale bohužel nenarazil.

Na tyto časy vždy s jistou dávkou nostalgie vzpomínám ve chvílích, kdy se světem začnou šířit zmínky o nějakém působivém nálezu starších aut. Nejinak je tomu nyní, kdy společnost RM Sotheby's láká na dražbu kolekce Rudiho Kleina. Tento Němec v 50. letech minulého století zamířil za Velkou louži a usadil se ve Spojených státech. Zpočátku pracoval jako řezník, ovšem následně se začal soustředit na evropská auta, která prodával, opravoval i likvidoval na svém vrakovišti.

V roce 1967 založil Klein společnost Porsche Foreign Auto, stejně jako položil základy své budoucí sbírky, kterou - pozoruhodně - skladoval pořád na svém šrotišti v Los Angeles. A jakkoli nešlo vyloženě o tajemství, zůstávala veřejnosti skryta a jen pár lidí se mohlo pochlubit tím, že Kleinova auta viděli na vlastní oči. Každého přitom ohromila hlavně velikost kolekce, neboť Klein měl ve svém podnikání nemalý úspěch a proto nakupoval prakticky vše, co mu přišlo pod ruku - od aut ve špičkovém stavu až po úplné vraky či náhradní díly.

V jeho misi se rozhodli pokračovat i jeho synové, kteří sbírku zdědili poté, co Rudi v roce 2001 zemřel. Nicméně po třiadvaceti letech se nejspíše rozhodli, že je již nebaví dívat se na chátrající auta. A tak bude celá kolekce průběžně rozprodána skrze zmiňovanou společnost RM Sotheby's, a to ve stavu, v jakém byla skladována. U některých vozů to znamená, že půjdou použít maximálně na náhradní díly, jiné ale vypadají jen jako zanedbané klenoty.

Jedním z z nich je i Mercedes-Benz 300SL „Alloy“ Gullwing, tedy jeden z pouhých 29 kusů ikonického sporťáku, jejichž karoserie byla vyrobena z hliníku. Původně jej v roce 1955 koupil Luigi Chinetti, závodní jezdec Ferrari, přičemž vůz byl nalakován černě. V průběhu let ale měnil jak majitele, tak barvu. Zrovna v tomto případě nebude problém dát auto do kupy a renovace bude stát za každý vydaný haléř - hodnota vozu bude už v tomto stavu enormní.

Dalším klenotem je Mercedes-Benz 500 K „Caracciola“ Special Coupe by Sindelfingen z roku 1935, které kdysi vlastnil závodní jezdec německé automobilky Rudolf Caracciola, jemuž bylo přizpůsobeno na míru. Zmínit pak ale lze i 300SL Roadster z roku 1957, Horch 855 Special Roadster z roku 1939 či třeba Porsche 356 B 1600 „Twin-Grille“ Roadster z roku 1961. Snímky ale odhalují i Lamborghini Miura, řadu dalších Porsche nebo ohromné množství motorů a dalších komponentů.

Kompletní seznam dražených věcí má dorazit v září, na samotnou aukci pak dojde v říjnu. Dá se přitom předpokládat, že řada aut bude nabídnuta bez rezervní ceny, hlavně v případě oněch unikátů však navzdory zbědovanému stavu bude třeba vysázet desítky milionů korun. Tohle je ale na druhou stranu příležitost, jaká již nemusí nikdy nastat - ostatně zmiňovaný hliníkový Gullwing byl dlouho považován za ztracený. Ve skutečnosti stál u Rudyho Kleina na vrakovišti...


Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 1 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 01Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 2 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 02Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 3 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 03Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 4 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 04Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 5 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 05Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 6 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 06Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 7 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 07Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 8 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 08Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 9 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 09Neuvěřitelná sbírka superaut z vrakoviště dekády skrývala nejvzácnější sporťáky všech dob, teď je na prodej - 10 - Rudi Klein Collection 2024 prvni foto 10
Sbírka z vrakoviště, tak je titulována kolekce zesnulého Rudiho Kleina, zjevně podivínského amerického sběratele německého původu. V říjnu jeho auta půjdou do prodeje ve stavu, v jakém stojí a leží. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály

Zdroj: Sotheby's

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše