Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo poslal do prodeje celou sbírku 13 úžasných Ferrari. Stát může i půl miliardy
15.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Již v srpnu si budete moci pořídit skvosty jako Ferrari 250 GT SWB, Dino, F40, 430 Scuderia či 599 GTO a k tomu ještě osm dalších. Najednou.
Pomalu den co den se někde na světě koná aukce, do které zamířil jeden nebo více supersportovních či luxusních vozů. I zajímavým jednotlivostem věnujeme pozornost, čas od času se ale naskytne příležitost pořídit ne jeden výjimečný vůz, ale hned celou sbírku. A přesně takovou možnost nabídne 19. srpna v Monterey společnosti RM Sotheby's při své tamní aukci. Do té totiž zamíří hned 13 vesměs vzácných Ferrari, jenž pokrývají období mezi roky 1961 až 2011.
Během automobilového týdne v Pebble Beach se samozřejmě uskuteční více aukcí, stejně jako lze očekávat prodej většího množství aut s logem vzpínajícího se koníka. Nicméně v takovém případě půjde o ojedinělé exempláře, třináctičlenná sbírka je na prodej pouze jedna. My si jí přitom nyní představíme kousek po kousku, a to podle data výroby. V případě zájmu vás ale musíme varovat, jejich odhadovaná hodnota není nízká - až 18 895 000 USD (cca 431 157 000 Kč). A nikde není psáno, že se konečné ceny nemohou vyšplhat ještě výše.
1. Ferrari 250 GT SWB Berlinetta by Scaglietti 1961
Ferrari 250 GT s rozvorem zkráceným na 2 400 milimetrů kvůli vylepšení ovladatelnosti bylo vyrobeno pouze 176 exemplářů. Všechny byly osazeny třílitrovým dvanáctiválcem, jehož výkon se pohyboval mezi 240 a 280 koňmi a který mířil na zadní kola. O zkrocení tohoto potenciálu se staraly kotoučové brzdy, mimo to se italské kupé vyznačovalo nízkou hmotností, zvláště u verzí s hliníkovou karoserií. RM Sotheby's proto odhaduje, že se vůz prodá za 8,5 až 10 milionů dolarů (193,96 až 228,19 mil. Kč).
2. Ferrari 275 GTB/4 Berlinetta by Scaglietti 1967
Vůbec první model Ferrari s koncepcí transaxle dostal 3,3litrový dvanáctiválec, jehož výkon narostl na 280 až 300 koní. Celkově bylo vyrobeno 970 exemplářů, mnohem žádanější jsou ty, do jejichž názvu se nastěhovala čtyřka - ta odkazuje na užití čtveřice hřídelí, vozy bez ní mají pouze dva. Mimo to má 275 GTB/4 ve vínku i šest karburátorů, manuální převodovka se pak pyšní synchrony od Porsche. Cena se přitom odhaduje na 2,75 až 3,25 mil. USD (62,75 až 74,16 mil. Kč).
3. Ferrari Dino 206 GT 1969
Tak jako mnohé mainstreamové značky aktuálně představují své nové luxusní značky, Ferrari pro změnu v 60. letech pustilo do světa separátní Dino, které poháněl jiný než dvanáctiválcový motor. Zákazníci zprvu měli k dispozici pouze šestiválec, posléze však dorazilo také osmiválcové provedení. S rokem 1976 se pak na kapotu nastěhoval i znak Ferrari. Nabízený exemplář je přitom naprostý originál, který se navíc chlubí slabším šestiválcovým dvoulitrem o výkonu 180. Odhadovaná cena 650 000 až 750 000 USD (14,83 až 17,11 mil. Kč) tak může překvapit. Je to také poslední vůz z této kolekce nabízený s rezervní, tedy minimální požadovanou cenou. Ostatní se prodají prostě za to, kolik kdo nabídne.
4. Ferrari 308 GTB „Vetroresina“ 1976
Ferrari 308 se vyrábělo od roku 1975, již pouhé dva roky po představení originálu však značka přišla se zásadní změnou, jenž se týká ocelové karoserie. Ta nahradila předchozí sklolaminátovou, což hmotnost zvedlo o 150 kilo. O to více jsou žádány vozy z prvních dvou let výroby, které na vahách vykázaly pouhých 1 050 kg. Spárován s nimi přitom byl osmiválec s 255 koňmi. Nabízený vůz by se měl vydražit za 175 až 225 tisíc dolarů (3,99 až 5,13 mil. Kč), přičemž přezdívka „Vetroresina“ odkazuje na onen sklolaminát.
5. Ferrari 512 BBi 1983
Za zkratkou BB se skrývá označení Berlinetta Boxer, což by mohlo vést k domněnkám o použití motoru s protiběžnými písty. Tím ovšem Ferrari 512 BBi vybaveno nebylo. Ve skutečnosti jde ale o vidlicovou jednotku, řady válců však svírají úhel 180 stupňů - tedy jinými slovy, jsou v jedné rovině. Pořídit si ji v Monterey můžete hned dvakrát, přičemž v prvním případě je vyšší odhadní cena 375-450 000 USD (8,55-10,27 mil. Kč), a to navzdory vyššímu nájezdu.
6. Ferrari 512 BBi 1984
Druhé nabízené provedení Ferrari 512 BBi má na tachometru pouze 911 kilometrů, je však o rok mladší. V obou případech však již dvanáctiválci, usazenému vůbec poprvé v historii silničních vozů značky uprostřed, asistuje elektrické vstřikování Bosch K-Jetronic CIS. Výkon tak činil 340 koní, což vedlo ke zrychlení z klidu na stovku za 5,4 sekundy a nejvyšší rychlosti 257 km/h. Celkově vzniklo 1 007 exemplářů, tento by měl změnit majitele za 275 až 325 tisíc dolarů (6,27-7,42 milionu korun).
7. Ferrari 328 GTS 1989
Do Monterey nemusí vyrážet jen boháči, ale i ti, kteří si chtějí pořídit třeba vůbec první Ferrari v životě. Model 328 GTS je pro ně jako dělaný, prodat by se totiž měl za „pouhých“ 90 až 120 tis. USD (2,05-2,74 mil. Kč). To není závratná suma, na poměry této aukce ani trochu, přičemž počítat za ní můžete s 3,2litrovým osmiválcem. S výkonem přitom verze GTS (neboli Gran Turismo Spider) zvládlo stovku za 5,9 sekundy a maximálku 262 km/h, kupé GTB (Gran Turismo Berlinetta) bylo o čtyři desetiny a pět kilometrů rychlejší.
8. Ferrari F40 1991
Jedna z největších legend italské automobilky vznikla u příležitosti firemních čtyřicátin, přičemž pod kapotou počítala s přeplňovaným 2,9litrovým osmiválcem naladěným na 478 koní. Díky hmotnosti pouhých 1 369 kg tak bylo možné počítat se zrychlením na stovku za přibližně 4,5 sekundy a maximálkou 321 km/h, díky čemuž bylo Ferrari F40 jedním z nejrychlejších vozů planety. Ovšem nikoliv úplně nejrychlejším, jak tvrdila značka, třeba Porsche 959 S zvládlo 339 km/h. To ale na výjimečnosti Itala nic nemění, vydražen by tak měl být za 1,3 až 1,5 mil. USD (29,66-34,23 mil. Kč).
9. Ferrari 360 Challenge Stradale 2004
Přesunout se šmahem můžeme do moderního věku, konkrétně k Ferrari 360 Modena. To rozdělilo příznivce na dva nesmiřitelné tábory, jedni Pininfarinův design bez tradiční rozšklebené masky milovali, druzí zatracovali. I kdybyste ale patřili mezi ty druhé, nabízený kus vás může oslovit. Jde totiž o verzi Challenge Stradale, jenž se pyšní řadou úprav. Mimo jiné výkonem zvýšeným na 425 koní, jenž zaručil sprint na stovku za 4 s. Kupní cena by se pak měla pohybovat mezi 275 a 325 000 USD (6,27-7,42 mil. Kč).
10. Ferrari 575 Superamerica 2005
Ferrari 575M bylo evoluční verzí modelu 550, oproti originálu se ale pyšnilo jednou exkluzivitou - bylo k mání i jako otevřená Superamerica. Ta se ve srovnání s kupé lišila pod kapotou, kde sice nadále svou práci odváděl dvanáctiválec, jeho výkon však vzrostl z 515 na 540 koní. To umožnilo dosažení nejvyšší rychlosti 320 km/h, se kterou byl kabriolet na nějaký čas nejrychlejším „skalpovaným“ vozem světa. Jelikož navíc vzniklo jen 559 kusů, ceně 375 až 450 000 USD (8,55-10,27 mil. Kč) by se nikdo neměl divit.
11. Ferrari 430 Scuderia 2009
Na nástupce Modeny je již pohlíženo pozitivněji, přestože design měl opět na starosti Pininfarina. Ten provedl řadu změn, což nikterak neovlivnilo koeficient odporu vzduchu, ovšem přítlak šel nahoru. Mimo to vůz dostal 490 koní, jenž u verze 430 Scuderia vzrostly o dalších dvacet ořů. Dle Ferrari tak tato speciální verze zvládá firemní okruh Fiorano stejně rychle jako Enzo i nástupce modelu F430, Ferrari 458. Prodejní cena 250 až 300 tisíc dolarů (5,7 až 6,84 mil. Kč) je tak vlastně přijatelná.
12. Ferrari 16M Scuderia Spider 2009
U modelové řady 430 ještě chvíli zůstaneme, rok po odhalení kupé Scuderia totiž značka vyrukovala také s kabrioletem. Jeho název byl přitom poněkud krkolomný, to ale mělo své opodstatnění - Ferrari jím totiž slavilo svůj šestnáctý Pohár konstruktérů ve Formuli 1. Stejně jako u speciálního kupé 4,3litrová jednotka produkovala 510 koní, hmotnost pak vůči výchozímu F430 Spider klesla o 80 kilo na 1 340 kg. Odhadní cena oproti tomu - a kupé - vzrostla, a to na 350 až 400 000 USD (7,99-9,13 mil. Kč).
13. Ferrari 599 GTO 2011
Jsme ve finále, a to u limitovaného Ferrari 599, jenž vzkřísilo dnes již legendární označení GTO (Gran Turismo Omologata). Na rozdíl od předchozích modelů 250 GTO a 288 GTO ovšem již důvodem nebyla homologace nějakého závodního speciálu, místo toho šlo o pouhý marketingový tah. Ten se jistě vyplatil, všech 599 aut totiž zmizelo rychleji než pára nad hrncem. Za to přitom mohlo i navýšení výkonu na 670 koní či snížení hmotnosti o sto kilo na 1 605 kg. V srpnu byste přitom za tyto parametry měli zaplatit 700 000 až 800 000 USD (15,97-18,25 mil. Kč).
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
dnes - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva