Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený
22.10.2018 | Mirek Mazal
Dá se dopředu uhádnout, kde si pár chlapů v garáži postavilo staré BMW s motorem ze stíhačky. Možná na oslavu prvního nastartování padla láhev vodky.
Vznik prvního proudového motoru je sice úzce spjat s letectvím, ovšem záhy po jeho nasazení ve vzduchu se začaly objevovat úvahy o jeho použití v pozemní přepravě. Prvním autem byl americký proudový Chrysler Plymouth Belvedere v roce 1954, podobné experimenty se ale nevyhýbaly ani vlakům. Vzpomeňme třeba sovětský SVL z roku 1971.
Asi není nutné dodávat, že revoluce se nekonala a letecká technika zůstala ve vzduchu. Sny ale zůstaly a v případě jednoho ruského chlapíka se staly skutečností. Stačilo k tomu staré BMW E30 a nepotřebný motor ze stíhačky. S velkými technickými dovednostmi Igor Negoda (s takovým jménem bychom se do toho snad ani nepouštěli...) úspěšně transplantoval jednotku (APU) TS-21 stíhacího letounu MiG-23 na mnohem menší platformu BMW řady 3 E30, které se vyrábělo v letech 1982 až 1994.
Hodně nevšední nápad vznikl poté, co Igorovi starý motor daroval jeho přítel. Šikovný Rus všechny součástky překontroloval, uvedl celý mechanismus do provozuschopného stavu a dokázal jej implantovat do nitra BMW - záměrně neříkáme pod kapotu, neboť jen s tímto místem si nový pohon a vše kolem něj nevystačí. Silnému agregátu pak byly přizpůsobeny i další díly jako čerpadla, sání, startér, hadice, výfuk a napojení klasické převodovky. Brzdy zůstaly původní. Výsledek vypadá překvapivě dobře. Kompakt v pěkném stavu bez zásadně poškozených dílů šlehá plameny přes vývod přímo z přední kapoty.
Startování doprovází charakteristický pískot turbíny, ale člověk nestojí na letišti, nýbrž vedle polorozpadlé garáže v Rusku. Oheň a dým z přední části čtyřmístného BMW nejsou impulsem pro hledání hasičského přístroje, jde o standardní startovací proceduru. Po ní se vůz skutečně rozjede v doprovodu hlasitého zvuku zaměnitelného snad jedině s Batmobilem.
BMW 3 s motorem ze stíhačky umí i protočit zadní kola. Obecně vzato ale tento kříženec příliš rychle nejezdí, přesto si šikovný Rus na hlavu bere pilotní helmu. Zhruba desetiminutová zkušební jízda uličkami neodhalila žádné problémy, proto nastal čas vyvenčit projekt i mimo obydlené území.
Na volné silnici maximální rychlost dosáhla nejvýše 87 km/h, ale ukázala se rezerva v převodovce. Igor během dalších zkušebních testů nebyl schopný zařadit pátý převodový stupeň, na který by rychlost vystoupala ještě výš. Rychlé průjezdy vystřídalo pálení gum a driftování před kamerou, všechny nápady ruského amatérského kaskadéra auto vydrželo.
Transformace letadlového pohonu do osobního vozu se povedla, třebaže velký smysl pochopitelně nedává. Ani psí kusy za volantem nedonutily pohonné ústrojí vypovědět službu. Jako první rezignovaly zadní pneumatiky, které neměly šanci ustát protáčení na místě v oblaku štiplavého dýmu. Zbytek techniky čeká na další projížďku, nejlépe na vzletové dráze. Tam by snad mohl předvést i více než jízdu rychlostmi v rámci legálních silnčních limitů...












BMW 3 E30 jako proudový automobil s motorem z MiGu-23? Ruský projekt jednoho muže se překvapivě vydařil, auto skutečně funguje. A projevuje se přesně tak bláznivě, jak čekáte
Zdroj: Игорь Негода@Youtube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva