Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší propadák historie Audi má neuvěřitelně složité otevírání kapoty motoru
1.9.2020 | Petr Miler
Někteří ho dokonce nazývají nejvíce nenáviděným Audi a asi i ti mají pravdu. Kvůli způsobu otevírání kapoty motoru to není, právě ten ale nejlépe připomíná, jak moc jiné tohle auto bylo.
Malá MPV jsou dnes už prakticky neexistující segment trhu, subkompaktní SUV převzala jejich roli téměř ze sta procent. Než se tak stalo, byla vozům tohoto ražení věštěna zářná budoucnost, a tak se do této vřavy přidalo i Audi s modelem A2. Říci, že toho dodnes lituje, by bylo asi příliš mírné - byl to jeden z největších automobilových propadáků historie a analytici odhadují, že automobilka na něm prodělala desítky miliard korun.
Model s interním označením typ 8Z tak vznikal ve fabrice nedaleko Stuttgartu od roku 1999 jen šest let a nedočkal se dodnes žádného nástupce. Nebylo to jen kvůli nezájmu o něj, vývoj a výroba spolky spoustu peněz, protože kráčely příliš specifickou cestou. Chytře navržená stavba karoserie z v tomto segmentu neobvyklého hliníku slibovala nízkou hmotnost odrážející se v nižších nákladech na palivo a další spotřební materiál. Zadarmo to nebylo, výsledky ale stály za to. Použití prostorového odlehčeného rámu ASF tvůrci ušetřili 43 procent hmotnosti proti obyčejným metodám tvarování ocelí. Pohotovostní hmotnost vozidla tak klesla na dnes nevídaných 895 kilogramů.
Audi A2 bylo přelomové v mnoha dalších ohledech, za zmínku stojí dostatek prostoru pro posádku zadních sedadel, pod kterými byla upravena podlaha kvůli pohodlnějšímu sezení. Relativně velkorysé sedačky bylo možné vyjmout ven a převážet rozměrné předměty. Ruku k dílu přiložili i karosáři, jejichž dílo nevypadalo moc aerodynamicky, ale dosahovalo tehdy rekordního koeficientu aerodynamického odporu vzduchu pouze 0,28.
Problémem byl design a také základní proporce, které se lidem prostě nelíbily. A rovněž cena, jež se v momentě uvedení na trh pohybovala okolo 600 tisíc Kč za základní provedení - v době, kdy Škoda Octavia stála skoro polovinu. To jsou relativně známé nedostatky, ty ale u A2 doplňují i podivnosti, které zase tak známé nejsou.
Za všechny lze zmínit přístup k motoru, který má k obvyklému opravdu velmi, velmi daleko. Dieselové i benzínové pohonné jednotky byly uloženy nad přední nápravou, kam se uměli dostat školení servisní technici, ale nezkušení majitelé neměli bez studia návodů šanci. Běžná kontrola a doplňování některých náplní se prováděla přes kryt v místech masky chladiče zdobený čtyřmi stříbrnými kroužky. Ten šlo odjistit táhlem z kabiny a pod ním objevit výklopné hrdlo kapaliny ostřikovačů, vysouvací plnění oleje a jeho kontrolní měrku. Sundat celou kapotu ale tak snadno nešlo.
Připomíná to na videu níže Alex Kersten z Car Throttlu, který si ojetou A2 „z hecu” koupil. Je to Brit, takže se nelze divit poklesu hodnoty auta až na samotné dno - pořídil jej pojízdné za 150 liber, tedy asi 4 400 Kč s více jak 290 tisíci najetými km. Nicméně ani u nás nejsou A2 zrovna drahé zboží, za 50 tisíc korun už si můžete vybírat i z méně ojetých aut. U všech se ale budete muset smířit s oním složitým otevíráním kapoty, pokud s ním tedy někdy budete konfrontováni.
Klasický postup nefunguje, proto je potřeba nahlédnout do příručky k vozidlu. Výše popsané je prvním krokem, dále manuál odkazuje na dva krajní otočné zámky pod otevřenou mřížkou, které je potřeba ručně otočit a celý panel ukrývající motorový prostor odskočí ze své standardní pozice. Hliníkový díl nemá žádnou vzpěru, je potřeba ho manuálně vysadit a odložit bokem vedle automobilu. Princip připomíná závodní vozy, ale zde se bavíme o silničním, sériově vyráběném autě z přelomu tisíciletí.
Neobyčejný způsob odhalení agregátu nemá logiku, snad jedině zdůraznění lehkosti celé kapoty. Tu normální, ocelovou by z auta mnozí ani nezvedli, váží desítky kilogramů a je neskladná, tady si s ní Alex hraje jako s pírkem. Ani tak není vrácení tohoto svérázného poklopu zpět na své místo jednoduché. Je nutné trefit všechny západky přesně podle původního uložení, pak lze lehce přimáčknout kapotu a nakonec po směru hodinových ručiček zaklapnout otočné knoflíky.
Alex nepředvedl jen to, auto ho okouzlilo, a tak se snaží přesvědčit diváky, že nenáviděné je neprávem. Podle něj je mimořádně úsporné (verze s tříválcem 1,4 TDI jezdí za 4 litry na 100 km, i když nechcete), velmi mrštné a očividně jej fascinuje technickými detaily, které byly tou dobou vyhrazené vozům vyšších tříd. A vlastně i teď jsou mnohé z nich výjimečné. Třeba si jej oblíbíte též, samotné otevírání kapoty si ale sympatie získá stěží.


















Audi A2 je konstrukčně velmi chytré auto, způsob přístupu k jeho motoru má ale k chytrému daleko. Foto: Car Throttle@Youtube
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Bleskovky
Pozor na loupání znaku rychlého čínského Porsche za cenu Octavie, za jeho krádež můžete jít sedět
včeraPrvní elektrický muscle car ostudně selhal ve sprintu. V tom jediném, co má umět, mu zadek nakopalo rodinné SUV
27.2.2025Dvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
26.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Suzuki DR Z4S a Z4M: enduro a supermotard včera 19:49
- Bratři Marquezové vévodí MotoGP v Thajsku včera 16:07
- Moreira před Gonzalezem a Öncü; Salač jako 13. postoupil přímo do Q2. včera 15:31
- V Moto3 na čele překvapivě dva Italové: Bertelle a Nepa včera 15:13
- Gutierrez: Šance v Moto2- pro jezdce z MotoE 27.2.2025
Nejnovější články
Mercedes v problémech dál šetří, kde může, na svém klíčovém odbytišti se zbaví 15 procent zaměstnanců
před 33 minutamiNová levná Lada kompletně odhalila svůj finální interiér a poprvé i kufr. Při jejích cenách to bude obrovský hit
před 2 hodinamiIluze o dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy se rozplývá, v Nizozemsku je ve velkém nahrazují zpět dieselovými
před 3 hodinamiJe to tady, šéf Škody říká, že se firma zbaví 20 procent lidí, aby mohla tratit na dalších elektrických modelech včetně Octavie
před 5 hodinamiLevné čínské Porsche rychlejší než to skutečné je nakonec ještě o ranec levnější. Tohle je na hození ručníku do ringu
včera
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 02.28. 14:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.28. 12:37 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 02.28. 10:49 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.28. 09:43 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 02.28. 00:25 - Jaggie
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 02.27. 08:43 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.25. 19:01 - Kavis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.25. 15:25 - řidičBOB