Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Největší nákladní auta světa jsou stroje tak monstrózní, že jim je každá silnice malá
27.10.2019 | Mirek Mazal
Jestli dnes cítíte respekt před tahači, které brázdí evropské silnice, po přečtení následujících řádků vám přijdou jako neškodná autíčka na dálkové ovládání.
Představte si pojízdný rodinný dům nebo stodolu na kolech. Přesně takové obrovské nákladní automobily se vyrábí a prohání po lomech. Za volant musíte do výšin po schodech, pneumatika je vysoká 4 metry a celková hmotnost může dosáhnout až 650 tun. To není vánoční pohádka, ale skutečné parametry největších nákladních vozů světa. Běžné komunikace jsou pro takové obry tabu, jejich domovinou jsou velké povrchové doly.
Rozměry jsou tak gigantické, že výrobci musí auta přepravovat obvykle rozmontovaná a až na místě je skládají dohromady. A pokud jsou některá z nich přece jen transportována vcelku, vypadá to tak, jako na hlavní fotce. Pro jízdu po běžné silnici nejsou tyto stroje vůbec určeny už pro to, čím jsou - cesty by musely být třikrát širší a bez všech překážek. Řidič není nazýván řidičem, ale strojníkem, nemá ani běžný řidičský průkaz, ale strojnický průkaz. Na světě neexistuje takových velikánů na kolech mnoho, přesto se jich najde víc než pár. Pojďme si představit ty největší z nich, jen předem varujeme - z technických údajů těchto strojů se vám snadno může zatočit hlava.
Belaz 75710
Jedním z kolosů se sklápěcí korbou pro obsluhu povrchových dolů je Belaz 7510, který pochází z Běloruska. Jeho užitečné zatížené dosahuje 450 tun, s celkovou hmotností 810 tun je aktuálně největším a nejtěžším terénním vozem na světě s délkou 20,6 metru, výškou 8,2 metru, šířkou 9,9 metru a rozvorem náprav 8 metrů. Čistě hypoteticky by se do prostoru vytvořeném rozměry Belazu 75710 vešlo 168 Škod Fabia.
Toto monstrum pohání dva 16válcové vznětové motory o celkovém objemu 65 litrů. Dohromady produkují neuvěřitelných 3 430 kW (4 600 koní). Dvojice naftových motorů roztáčí dva generátory a vyrobená elektrická energie je následně distribuována na čtyři elektromotory integrované společně s planetovými redukčními převodovkami v nábojích kol, které pohání celé auto. Aby mohl Belaz ujet co největší vzdálenost, je vybaven dvěma nádržemi o celkovém objemu 5 600 litrů paliva. Masivní pracant navzdory svým rozměrům umí vyvinout rychlost 64 km/h.
Belaz je pojem mezi důlními stroji, snaží se vsadit hlavně na robustní konstrukci a poctivé materiály. Menší model 75600 umí spolehlivě fungovat při teplotě od mínus 50 °C do plus 50 °C.
Liebherr T 282
Belaz vyvíjí ještě větší nástupce, aby udržel krok s konkurencí, jakou je například Liebherr T 282. V americké Virginii se staví 237 tun těžký důlní dělník, který uveze na svých bedrech dalších 363 tun nákladu, dohromady může zatížit prašné cesty až 600 tunami. Výrobce slibuje lehčí stroj o délce 14,5 metrů, šířce 8,7 metrů a výšce 7,4 metrů.
Energii pro pohyb dodává buď 20válec na naftu o objemu 90 litrů a výkonu 3 800 koní (2 834 kW), nebo menší 18válec Cummins o objemu 78 litrů a nižším výkonu 3 550 koní (2 647 kW). V obou případech pohyb dopředu zajišťuje opět dvojice elektromotorů v nábojích kol, které také umí brzdit z maximální rychlosti 64 km/h.
Caterpillar 797
Mezi špičkou důlních mašin nesmíme vynechat Caterpillar 797. Jeho předností je hmotnost nákladu, který se vejde na sklápěcí korbu, kam umí naložit až 363 tun. Délka stroje je 15,1 metru a výška jedné pneumatiky je přes 4 metry. Aby odolala těžkému zatížení, musela společnost Caterpillar nechat vyvinout zcela originální pneumatiku Michelin 59/80R63 XDR. Každá váží 5,3 tuny a stojí 40 000 Eur (1 022 000 Kč). Podle výrobce se kolos otočí na kruhu o poloměru 42 metrů.
O pohon se stará 20válcový přeplňovaný motor s elektronickým vstřikováním Common Rail o hrubém výkonu 2 983 kW (4 056 koní) ve spolupráci s planetovými redukčními převodovkami se dokáže rozjet až na 68 km/h.
Catepillar je stálice mezi největšími mašinami, během dlouhé praxe získaly dobré renomé nejen dampry, jak se těmto strojům říká, ale také nakladače. Firma také prodává jednotlivé části, jako například holé motory, které používá konkurence do svých výrobků.
Hitachi EH5000
Japonské Hitachi Construction Machinery nabízí Hitachi EH5000, který patří mezi největší dampry. Plně naložený váží 528 tun a tím se stává proti svým kolegům velikánem, který pojme maximální zatížení 296 tun. Je vybaven vznětovým motorem Cummins, který generuje hrubý výkon 2 125 kW (2 890 koní) při 1 900 ot./min. a přitom splňuje emisní požadavky Tier 2 (ne, že by to tady nebylo jedno, ale pro dobrý pocit...). Celková délka 15,5 metru a výška dosahuje 7,5 metru. Palivová nádrž dokáže pojmout až 2 900 litrů paliva.
Komatsu 930
Firma Komatsu vyvinula a vyrobila první dvounápravový 6pneumatikový důlní vozík na světě, který pokořil hranici 300 tun. Stroj byl představen v květnu 1995 a jeho nosnost aktuálně činí 320 tun. Devětsettřicítka je nejlépe prodávaným strojem ve své třídě, od roku 1995 se jej prodalo přes 900 kusů.
Diesel-elektrický pohon rozhýbe zadní kola modelu 930E na nejvyšší rychlost 64 km/h díky výkonu 2 014 kW (2 738 koní). Rozvor náprav dosahuje délky 6,7 metru, délka celého velikána je 15,6 metru a výška 7,4 metru.
Výrobci největších nákladních vozů na světě každou generací vylepšují technické parametry i obslužnost monstrózních náklaďáků. V regionech bohatých na zdroje jako je Kanada, JAR nebo Jižní Amerika nákladní automobily pohybují někdy bez odpočinku 24 hodin denně, to zvyšuje nároky na výdrž techniky a komfort pro posádku. Na jednom voze se střídá více strojníků, kteří mají v kabině vybavení téměř shodné s malými pracovními auty. Podle slov několika z nich je obsluha strojů navzdory jejich monstrozitě snadná a každý, kdo umí řídit obyčejné auto, by si poradil i s 500tunovým obrem. Kdo by to nechtěl zkusit...
Zdroj: Výrobci
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva