Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejsilnější tahač tanků na světě je mimořádně schopné monstrum
11.1.2020 | Petr Prokopec
Když se řekne nákladní auto, asi si představíte něco mezi větší dodávkou a kamionem. Náklaďák je ale i MZKT-741351, monstrum s 812 koňmi a 3 300 Nm.
Pokud pomineme Aurus Senat, pak nejspíše nenajdete jediné auto ze zemí bývalého Sovětského svazu, které by se mohlo měřit se „západní“ konkurencí. Tamní vozy jsou méně výkonné, pomalejší, žíznivější, méně komfortní i nebezpečnější. Tedy alespoň ty osobní. Jakmile však hodíme očkem po nákladních, situace je docela jiná. Nehostinné klimatické podmínky a chybějící infrastruktura si vyžádaly předimenzování techniky, která je navíc poměrně jednoduchá. Jako taková se ovšem vyznačuje robustností, jaká nezná mezí. I proto jsou tyto vozy často objednávány zahraničními firmami či vládami.
Do takového šuplíku zapadá i tahač MZKT-741351, za kterým stojí běloruská firma, jejíž stroje budete znát spíše pod civilní značkou Volat. Ta byla oslovena saúdskoarabskou armádou, aby nahradila dosavadní typ MZKT-74135. Oba stroje jsou určeny k tahání přívěsů s vojenskou technikou, ten novější však již tak vysoko posazenou laťku zdvihá na opravdu vrcholnou úroveň. Dodnes se totiž jedná o nejsilnější tahač světa, za který mohou být připojeny hned dva přívěsy - na ten uprostřed lze přitom naložit až 76 tun, na ten na konci pak 60 tun.
Než se ovšem dostaneme k přívěsům, představíme si samotný tahač. Za názvem MZKT-741351 se skrývá monstrum 10,3 metru dlouhé, 3,1 metru široké a 3,88 metru vysoké. Jeho hmotnost vystoupala na 28 tun, protiváhou jí pak je šestiválcový turbodiesel Caterpillar C18 naladěný na 812 koní výkonu v 2 100 otáčkách a 3 300 Nm točivého momentu při 1 400 ot./min.. Ty přenáší na všech osm kol šestistupňová automatická převodovka, kromě toho má řidič k dispozici ještě dvourychlostní redukční převodovku a také uzamykatelné mezinápravové diferenciály.
Samotný tahač zvládá až 60procentní stoupání, v případě osazení oběma nezatíženými přívěsy však tato míra klesá na 25 % a při zatížení dokonce jen na 10 %. Vše je ale vykoupeno variabilitou. Tahač dle uvážení může tahat jeden či dva přívěsy. Ten prostřední byl koncipován tak, aby dokázal naložit i ten konečný. Na celou soupravu tak lze naložit například dva tanky Leclerc (každý vážící 56 tun) a jedno BVP (o hmotnosti 20 tun).
Celková hmotnost soupravy se tedy může vyšplhat až na téměř 211 tun, přičemž v tu chvíli je nejvyšší rychlost omezena na 60 km/h a dojezd činí zhruba 700 kilometrů. Pokud však stačí odvézt pouze jeden tank a jedno bojové vozidlo pěchoty, vystačí jeden přívěs. Hmotnost tak klesá na necelých 133 tun, zatímco maximálka vzrůstá na 70 km/h a dojezd na 900 km. Zvolit lze ale i jiný druh nákladu, neboť oba přívěsy mají variabilní šířku pohybující se od 3,65 do 4,65 metru.
Volitelná je pak i kabina, kde může trůnit až osm sedadel včetně toho pro řidiče, přičemž zadní řada je sklopná tak, aby vytvořila dvě lůžka. Kromě toho je k dispozici i třímístná konfigurace, která již dává prostor na odpočinek každému členovi posádky. Ty zároveň může chránit i pancíř, stejně jako je kabina osazena řadou úchytů a schránek na palné zbraně. Automatický hasicí centrální systém je standardem, stejně jako dva venkovní navijáky s dosahem až 100 metrů.
Tahač je kromě již zmíněného osazen také centrálním dofukováním pneumatik či specificky navrženým chladicím systémem motoru, jenž byl usazen až za kabinou. To umožnilo zredukovat výšku vozu a současně jeho prostupnost, zároveň je pak chladič takto chráněn před poničením či ucpáním bahnem nebo zatopením vodou. MZKT-741351 totiž zvládne i 1,6metrovou brodivost.







Schopnosti tahače MZKT-741351 jsou vskutku neuvěřitelné, vznikl na objednávku saúdskoarabské armády a dodnes nemá sobě rovného
Zdroj: MZKT
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
VW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před hodinou„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 3 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:02 - jerry
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins