Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejlepší způsob vykládky uhelných vlaků je technický skvost, jeden funguje i u nás
8.5.2019 | Mirek Mazal
Napadlo vás někdy, jak se uhlí z nekonečné řady vagónů uhelných vlaků dostane do kotlů elektráren? Že by na týden nastoupila parta lidí s lopatami?
Na železničních přejezdech není těžké narazit na skoro nekonečné vlaky plné uhlí. Obvykle míří z místa jejich těžby či dalšího zpracování do místa jejich spotřeby, tedy do tepelných elektráren. Jde o obrovské množství materiálu, klidně i tisíce tun, který se nějak musí dostat z vagónů do kotle. A pokud jste někdy přemýšleli, jak se to stane, máme pro vás se zálibou v dopravě všeho druhu odpověď.
Myšlenky na partu dělníků, kteří začnou uhlí v takovém množství přehazovat z jednoho místa na druhé, jsou pochopitelně liché. K přesunu obsahu vagónů slouží v optimálním případě unikátní mechanismus, který můžeme spatřit i v jedné české elektrárně. V případě mnohatunových kolosů si sice lze těžko představit, že se uhlí z vagónu jednoduše rovnou vysype do připraveného žlabu, přesně tak ale celý mechanismus funguje.
Říká se mu rotační sklápěč, vagónový výklopník či rotační výklopník. Názvů mnoho, ale všechny patří mechanismu používanému pro vykládku sypkého nákladu z vagónů. Výkonný systém uchopí těžký vagón, jako se vy chopíte třeba sklenice s vodou, a otočí jej vzhůru nohama. Pod zařízením je připravený zásobník, kam se vyloží uhlí určené jako palivo elektrárny.
Promyšlený mechanismus je náhradou staršího postupu, kdy se u kolejových vozidel otevírala podlaha, kudy náklad propadl do připraveného koryta. Výklopník je efektivnější. Specializované mašiny musí vzít každý vagón, hydraulicky přidržet, otočit, vysypat a postavit ho zpět. Lepší verze zvládají „vyklopit” i několik vagónů zároveň.
Tato technická jedinečnost se v České republice používá jen v jednom případě, skrývá ji chvaletická elektrárna na Pardubicku. Jediné zařízení v tuzemsku obslouží každý vagon za asi tři minuty včetně příjezdu a odjezdu. Ostatní elektrárny používají vykládání podlahou, jen v Polabí před léty zavedli moderní způsob.
Rotační sklápěč funguje od roku 1995 jako náhrada vodní dopravy paliva, která není ekonomicky výhodná. Hydraulický výklopník polské firmy Famak překlopí každý vagón o 170 stupňů. Vysypání uhlí zajistí gravitace, jen se musí zapojit vodní kropení, aby se snížila prašnost. Jedna operace znamená přibližně 52 tun uhlí v rámci každého vyklopení, celkem je v případě Chvaletic každou soupravou zaváženo okolo 1 700 tun. Pro výklopník to znamená práci dvě- až dvě a půl hodiny se vším všudy a takové soupravy mohou do elektrárny dorazit i čtyři za den.













Rotační sklápěč si poradí s vagónem plným uhlí během pár minut. Prostě jej otočí vzhůru koly. Tento způsob vykládky se používá ve světě poměrně často, jediným příkladem v Česku je elektrárna v Chvaleticích na Pardubicku
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Úplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před hodinouRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva