Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejdelší silnice světa křižující moře stojí v Číně, nelze z ní sjet dlouhých 55 kilometrů
26.10.2019 | Mirek Mazal
Ničím pro klaustrofobní jedince není tato monstrózní dopravní stavba. V podstatě jde o dálnici, na které po 55 km nenarazíte na jediný sjezd, všude okolo ní je moře.
Je to jedna z nejmonumentálnějších staveb, které kdy člověk stvořil. Nejedná se o duchovní chrám nebo systém opevnění, ale o vymoženost moderního světa. Občas se říká, že svět se zmenšuje, že všechno je stále blíže. A tato stavba to potvrzuje - cestu která původně trvala 4 hodiny, lze nyní s její pomocí zvládnout i za méně než 45 minut.
Neříkáme ji most, třebaže ten je její klíčovou součástí. Je to systém mostů, tunelů a umělých ostrovů, který dohromady tvoří nejdelší kdy postavenou silnici přes moře, sama nadmořská část představuje nejdelší nadmořský most světa a dohromady tvoří nejdelší spojení dvou kusů pevniny na celé Zemi. Spojení Hongkong - Ču-chaj - Macau bylo postaveno za cenu 20 miliard amerických dolarů (dnes 461 miliard Kč) a zařadilo se tak i mezi nejdražší dopravní stavby vůbec.
Spousta nej je výsledkem devíti let budování celkem 55 kilometrů silnic ze severu ostrova Lantau k západnímu cípu ústí Perlové řeky. Projekt v sobě zahrnuje také podzemní tunel o délce 6,7 kilometru křižující frekventovanou lodní trasu a zmíněný nejdelší most dlouhý 22,9 kilometru. O zbytek se starají menší mosty a tunely, které vytváří trochu nepříjemné místo pro lidi, kteří se neradi cítí být v koutě - po celé délce cesty z ní nelze sjet, není možné zvolit jiný směr, není tu jediný dálniční exit vedoucí jinam. Neměl by kam vést, všude kolem je moře.
Jak už jméno naznačuje, dálkové přemostění spojuje Honkong a Macau s pevninským městem Ču-chaj. Slavnostní otevření proběhlo loni a stalo se jedním z vrcholných momentů plánů na propojení jihu Číny, lepší infrastruktury se dočkala oblast s asi 68 miliony lidí.
Konstrukce byla navržena tak, aby nehybně stála minimálně 120 let. Základní pilíře jsou vybaveny silnými výztuhami, které by měly odolávat častým tajfunům. Celkem 400 tisíc tun oceli (4,5 násobek proti Golden Gate v San Franciscu) by mělo ustát zemětřesení na úrovni 8 stupně Richterovy stupnice nebo nárazy těžkých lodí. Vzhledem k tomu, že chlouba čínského stavitelství se nachází poblíž mezinárodního letiště v Hongkongu, musela být dodržena i omezená výška nejvyššího bodu, aby nic nenarušovalo hustou leteckou dopravu.
Navzdory snaze zkrátit čas jízdy mezi regiony někteří majitelé soukromých automobilů z Hongkongu nemohou přejet most bez zvláštního povolení. Většina řidičů musí zaparkovat v přístavu a použít kyvadlový autobus nebo zajít do speciální půjčovny automobilů. Cesta autobusem stojí v přepočtu 180 až 225 Kč za jednu jízdu v závislosti na denní době.
Kritici hovoří o nárůstu dopravy a zbytečném přílivu dalších turistů. Podle nich nebyla potřeba stavět drahý most, když se Hongkong už dříve potýkal s nedostatkem ubytovacích kapacit. Aktivisté bránící lidská práva zdůrazňovali zbytečnou ztrátu životů sedmi dělníků, kteří zemřeli při stavbě tohoto veledíla. Dalších 275 pracovníků se zranilo, prý kvůli nedostatečným bezpečnostním standardům. Ochránci přírody pak nenesli dobře narušení přirozeného prostředí bílých delfínů v deltě Perlové řeky. Komunistická vláda na nic z toho nebrala zvláštní ohledy a stavbu jako svou velkou pýchu zprovoznila.











































Nejdelší silnice přes moře, nejdelší nadmořský most i nejdelší spojení dvou kusů pevniny stojí na jihu Číny. Je to úchvatné dílo
Zdroj: Xinhua News Agency
Bleskovky
Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včeraDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
včeraPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
včeraMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
včeraStellantis náhle a bez vysvětlení zastavil výrobu svého nadějného levného auta v Polsku, bez náhrady
včeraMercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.12. 22:43 - rhinos
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.12. 20:12 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.12. 14:54 - pavproch
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.12. 05:49 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.11. 21:38 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 04.11. 17:09 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry