Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla

Je symbol nekonkurenceschopnosti socialistického bloku, když po dekády zůstával věrný původní, extrémně zastaralé konstrukci. O to překvapivější je, že nástupce Trabantu až příliš brzy přišel s pohonem, který je relevantní až dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla

10.6.2021 | Petr Prokopec

Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla

/

Foto: Herpa

Je symbol nekonkurenceschopnosti socialistického bloku, když po dekády zůstával věrný původní, extrémně zastaralé konstrukci. O to překvapivější je, že nástupce Trabantu až příliš brzy přišel s pohonem, který je relevantní až dnes.

Pokud patříte mezi dříve narozené, nejspíše pamatujete na dobu, kdy i u nás bylo častým účastníkem silničního provozu tzv. BMV. Tato zkratka není překlepem, neboť neodkazuje na Bayerische Motor Werke, nýbrž na bakelitové motorové vozidlo. Tedy Trabant, který v průběhu čtyřiatřiceti let vznikl ve 3,7 milionu exemplářů. Velké množství z nich je dnes již „po smrti“, ze zbytku se ovšem stal kult. Zejména vozy z počátku výroby, jež startovala rokem 1957, se tak prodávají klidně za vysoké statisíce.

S ohledem na tuto skutečnost nepřekvapí, že již po roce 1991, kdy byla výroba ukončena, odstartovaly snahy o její opětovné rozjetí. Uzbekistánský Olimp, jak se licencovaná verze měla nazývat, však nakonec vznikl jen v jednom exempláři. Velmi podobně pak dopadly i snahy o novou generaci, jež nakonec vyústily pouze v příchod dvou konceptů. První se ukázal v roce 2007 ve Frankfurtu a do jisté míry měl k oné neoficiální zkratce přidat jedno „V“. Pohánět jej totiž měl motor BMW.

Ještě zajímavější než verze se spalovacím agregátem byla ovšem studie Trabant nT, která se objevila v roce 2009, a to opětovně v hesenské metropoli. Vůz tehdy dostal asynchronní elektromotor o výkonu 61 koní a lithium-iontové baterie, jež měly zajistit dojezd až 160 km. Ovšem jen proto, že střecha se dočkala fotovolatických článků, jimiž byla napájena ventilace a palubní technika. Navíc šlo o výpočet dle metodiky NEDC, realita by tedy bezesporu byla jinde.

S nepříliš výkonným hnacím ústrojím měl moderní Trabant zvládnout maximálku 120 až 130 km/h, přičemž jeho baterie bylo možné v závislosti na výkonu zásuvky nabít za 2 hodiny (380 V) nebo za osm hodin (220 V). Akumulátory přitom nejsou jediným důvodem, proč hmotnost novinky narostla nad jednu tunu, zmínit je třeba rovněž větší rozměry než u originálu. Původní Trabant byl totiž 3,3 metru dlouhý, zatímco nT se natáhl na 4 m.

I přestože se z mini vozu stal spíše kompakt, legendární vzhled připomínající stylové kombíky typu shooting brake zůstal zachován. Na svědomí tento i předchozí koncept měla společnost Herpa, která odkoupila práva na používání názvu Trabant. U elektrické verze pak se sériovou výrobou počítala v roce 2012, ovšem nakonec z daných plánů sešlo. Přeci jen před devíti lety už vůbec nikdo nebyl zvědavý na vůz s omezenými schopnostmi za 20 000 Eur (dnes cca 510 tis. Kč).

S návratem výroby se ovšem ani letos nepočítá. Firma Herpa se místo toho vrátila k činnosti, jíž odstartovala už v roce 1949, a to ke zmenšeným modelům autíček, vlaků a letadel. Sice je vyrábí v měřítku 1:87 či dokonce 1:500, při placení to ovšem až tak nepoznáte. Místo toho byste si na jeden kousek měli v průměru připravit okolo 500 Kč. Možná, že střádání na montážní linky tak již započalo.


Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 1 - Trabant nT 2009 nova sada 02Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 2 - Trabant nT 2009 nova sada 03Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 3 - Trabant nT 2009 nova sada 04Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 4 - Trabant nT 2009 nova sada 05Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 5 - Trabant nT 2009 nova sada 06Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 6 - Trabant nT 2009 nova sada 08Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 7 - Trabant nT 2009 nova sada 09Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 8 - Trabant nT 2009 nova sada 10Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 9 - Trabant nT 2009 nova sada 11Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 10 - Trabant nT 2009 nova sada 12Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 11 - Trabant nT 2009 nova sada 13Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 12 - Trabant nT 2009 nova sada 14Nechvalně proslulý Trabant se vrátil, nová generace ale dobu paradoxně předstihla - 13 - Trabant nT 2009 nova sada 15
Trabant nT se ukázal již v roce 2009 a tři léta po debutu měl zamířit do sériové výroby. Nakonec firma Herpa vše odpískala, přestože elektrický koncept byl i pojízdný. Foto: Herpa

Zdroje: DriveTribe, Herpa

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše