Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Našla se Tatra, která poprvé jela Dakar. Byla 30 let nezvěstná, teď je zpět v ČR
12.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Legendární šestikolku sice nezdobí žádné vítězství, lemuje ale účast Tatry v závodě, který ji tak proslavil. 30 let se o ní nevědělo, teď je doma.
Může se zdá, že Rallye Paříž-Dakar je tu s námi věčně, její historie se ale začala psát až v roce 1977. Francouzský dobrodruh Thierry Sabine tehdy během závodu Abidjan-Nice se svým motocyklem zabloudil a málem zemřel. Poněkud paradoxně jej ovšem tato zkušenost od dalších aktivit v motorsportu neodradila, ba právě naopak se rozhodl, že na jejích základech vybuduje nový typ soutěží. Již o rok později, konkrétně 26. prosince 1978, tak z náměstí Trocadéro odstartovala Rallye Paříž-Alžír-Dakar.
Česká republika se do dění zapojila v roce 1984 (ještě jako ČSSR), a to nejprve se značkou Liaz. Její účast zaštiťoval podnik zahraničního obchodu Motokov, jmenovitě jedna z pozdějších velkých legend závodu, Josef Kalina. Ten se o dva roky později kromě manažerského postu celé výpravy stal rovněž navigátorem, usedl však do kokpitu odlišné značky. Psal se rok 1986 a do závodu vůbec poprvé nastoupila Tatra, která potřebovala podpořit export nové řady T815 do zemí Afriky a západní Evropy.
My si dnes posvítíme právě na jeden ze speciálů, který tehdy do rally nastoupil, konkrétně ten s výrobním číslem TNT815P17FK030641. Zlatých vavřínů nedosáhl, Tatra navíc již o rok později zjistila, že koncepce 6x6 není zrovna tou nejlepší a proto vsadila spíše na lehčí a obratnější, byť výkonově slabší provedení 4x4. S tím už Loprais získal v roce 1987 druhé místo, o dalších dvanáct měsíců pak byl zapsán jako vůbec první český vítěz Dakaru.
Zpět ale k oné šestikolce (oficiálně zvané Tatra T815 6x6 VE „Ostrý-II“), která krátce po závodu přišla o svou originální nástavbu a byla prodána. O jejím dalším životě nikdo dlouhých třicet let nevěděl, ona přitom byla po celou tu dobu využívána v písečných a bahnitých terénech severní a západní Afriky, přičemž svého dosavadního majitele a šéfa cestovní agentury New Gate Travel Jeana Philippa nikdy nenechala na holičkách.
Letos byl vůz vypátrán díky úsilí Radomíra Smolky, který současné nástupnické společnosti Tatra Trucks šéfuje. Firma poté vyslala do Francie speciální tým, který měl potvrdit autenticitu speciálu. Tak se i stalo, přičemž odborníci zároveň konstatovali, že jednotlivé mechanické součásti jsou v původním, ale přesto skvělém stavu. Vyjednán navíc byl i návrat šestikolky zpět do vlasti.
Jean Philippe s vozem dokonce do Kopřivnice dojel po vlastní ose, přičemž výměnou za legendu získal klíčky od nové Tatry Phoenix 8x8. Šestikolka nyní bude uvedena do původního stavu a jako zlatý hřeb bude zářit v novém muzeu značky, jenž má vyrůst v objektu bývalé slévárny kopřivnické automobilky. A Jean Philippe snad bude spokojen s novějším vozem - možná se zbavil historicky cennějšího auta, i sohledem na jeho dosavadní nakládání s původní 815 to není žádný sběratel. A fakt, že tímto svérázným způsobem zachoval pro další generace vůz lemující tak úspěšnou účast Tatry na Dakaru, ho musí hřát u srdce.
Níže přikládáme historické fotky původního závodního vozu i jeho současné snímky v aktuálním stavu. A také novinku, kterou si Jean Philippe zase odveze do Afriky...
V roce 1986 zamířily na start Rallye Dakar kromě tří Liazek dva exempláře Tatry T815. Ten se startovním číslem 634 řídil Karel Loprais, v 635 byl navigátorem Josef Kalina
Nyní se vůz s číslem 635 vrátil do svého domova
dosavadní majitel Jean Philippe za něj získal novou Tatru Phoenix 8x8
Foto: Tatra, Adam Knesl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
dnes - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Okolo německých továren VW se stahuje smyčka, firma opouští další fabriku mimo svou domovinu
28.11.2024 - Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
28.11.2024 - Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB