Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Náhle zemřel muž, který dekády řídil závody F1. Zažil Sennu, Schumiho i Hamiltona
14.3.2019 | Mirek Mazal
Víc jak 40 let působil ve světě Formule 1 - nejprve jako technik, později jako technický delegát a posledních 20 let jako ředitel závodů. Měl je řídit i letos, dnes ale ve věku 66 let náhle zemřel.
Dnešní den se do dějin královské disciplíny motoristického sportu zapíše velmi černým písmem. Ve věku 66 let nečekaně zemřel Charlie Whiting, oblíbený ředitel závodů Formule 1. Příčinou náhlého úmrtí se stala zákeřná plicní embolie, která jej postihla zrovna v momentě, kdy se chystal na řízení svého prvního letošního závodu v australském Melbourne.
Svět Formule 1 poznal budoucího šéfa závodů už v roce 1977, kdy Whiting začal působit u britského týmu Hesketh. O tři roky později se přesunul ke konkurenci od Brabhamu, týmu vlastněného Berniem Ecclestonem, a vypracoval se až na pozici hlavního technika týmu. V roce 1987 ale Ecclestone Brabham prodal a svého oblíbence přiměl, aby s ním a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) začal pracovat na organizaci závodů.
Nejprve pracoval napůl pro Ecclestona a napůl pro FIA, v roce 1991 se ale oficiálně stal technickým delegátem FIA a od roku 1998 ředitelem všech závodů. Zlomovým momentem jeho kariéry se stal rok 1994, kdy na vlastní oči sledoval tragické nehody Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera a opět ve spolupráci s Ecclestonem začal dělat maximum pro zvýšení bezpečnosti soutěže. Nejviditelnější vzpomínkou na jeho důslednost zůstane kontroverzní ochranný rám Halo nad kokpitem, který je povinný pro každý závodní monopost F1 od sezóny roku 2018. Přičíst mu ale lze mnohem více - je autorem prakticky veškerých moderních technických i sportovních pravidel tohoto sportu a stal se i hnacím motorem řady změn na okruzích, kde se seriál pořádá.
Whiting byl v paddocku vítaným společníkem, přestože měl na starost kontrolu plnění všech udělených penalizací. Denně nedobrovolně balancoval na hraně zdravého rozumu a stanovených pravidel. Lidé ho uznávali díky jeho technické erudici i zkušenostem - díky tmu si uměl udržet lidskou tvář v situacích, kdy měl na starost řešení zapeklitých problémů se samotnými jezdci i jejich manažery.
Smutná zpráva rezonuje celým světem, ohlasy postupně přicházejí od významných představitelů automobilových závodů. „S nesmírným zármutkem jsem se dozvěděl o náhlé smrti Charlieho. Znal jsem Charlieho Whitinga mnoho let a byl to skvělý ředitel závodů, hlavní a nenapodobitelná postava Formule 1, která ztělesnila etiku a ducha tohoto fantastického sportu. Formule 1 ztratila věrného přítele a charismatického velvyslance. V mých myšlenkách a v myšlenkách celé komunity motorsportu jsme s jeho rodinou, přáteli a milovníky F1,” vyjádřil smutek prezident FIA Jean Todt.
Sportovní ředitel Ross Brawn dodal: „Charlieho jsem znal celý svůj závodní život. Pracovali jsme spolu jako mechanici, stali se přáteli a strávili jsme na závodních tratích po celém světě spoustu času. Když jsem se dozvěděl tu tragickou zprávu, naplnil mě ohromný smutek. Jsem zničený. Jde o obrovskou ztrátu nejen pro mě, ale pro celou rodinu Formule 1, FIA a motorsport jako celek. Upřímnou soustrast jeho rodině."
Důležitý člen organizačního výboru bude těžkou ztrátou pro celý šampionát, protože jeho dlouholetá praxe usnadňovala technické a procedurální záležitosti během závodních víkendů. Nejčastěji se osobně podílel na zahajování samotné velké ceny. Ta následující se pod jeho záštitou měla snad náhodou konat o tomto víkendu právě v Austrálii, odkud Whiting pocházel. Jeho odpovědnost už bude muset pro tentokrát převzít někdo jiný.
Charlie Whiting dnes podlehl plicní embolii, bylo mu teprve 66 let
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024 - Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva