Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Náhle zemřel muž, který dekády řídil závody F1. Zažil Sennu, Schumiho i Hamiltona
14.3.2019 | Mirek Mazal
Víc jak 40 let působil ve světě Formule 1 - nejprve jako technik, později jako technický delegát a posledních 20 let jako ředitel závodů. Měl je řídit i letos, dnes ale ve věku 66 let náhle zemřel.
Dnešní den se do dějin královské disciplíny motoristického sportu zapíše velmi černým písmem. Ve věku 66 let nečekaně zemřel Charlie Whiting, oblíbený ředitel závodů Formule 1. Příčinou náhlého úmrtí se stala zákeřná plicní embolie, která jej postihla zrovna v momentě, kdy se chystal na řízení svého prvního letošního závodu v australském Melbourne.
Svět Formule 1 poznal budoucího šéfa závodů už v roce 1977, kdy Whiting začal působit u britského týmu Hesketh. O tři roky později se přesunul ke konkurenci od Brabhamu, týmu vlastněného Berniem Ecclestonem, a vypracoval se až na pozici hlavního technika týmu. V roce 1987 ale Ecclestone Brabham prodal a svého oblíbence přiměl, aby s ním a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) začal pracovat na organizaci závodů.
Nejprve pracoval napůl pro Ecclestona a napůl pro FIA, v roce 1991 se ale oficiálně stal technickým delegátem FIA a od roku 1998 ředitelem všech závodů. Zlomovým momentem jeho kariéry se stal rok 1994, kdy na vlastní oči sledoval tragické nehody Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera a opět ve spolupráci s Ecclestonem začal dělat maximum pro zvýšení bezpečnosti soutěže. Nejviditelnější vzpomínkou na jeho důslednost zůstane kontroverzní ochranný rám Halo nad kokpitem, který je povinný pro každý závodní monopost F1 od sezóny roku 2018. Přičíst mu ale lze mnohem více - je autorem prakticky veškerých moderních technických i sportovních pravidel tohoto sportu a stal se i hnacím motorem řady změn na okruzích, kde se seriál pořádá.
Whiting byl v paddocku vítaným společníkem, přestože měl na starost kontrolu plnění všech udělených penalizací. Denně nedobrovolně balancoval na hraně zdravého rozumu a stanovených pravidel. Lidé ho uznávali díky jeho technické erudici i zkušenostem - díky tmu si uměl udržet lidskou tvář v situacích, kdy měl na starost řešení zapeklitých problémů se samotnými jezdci i jejich manažery.
Smutná zpráva rezonuje celým světem, ohlasy postupně přicházejí od významných představitelů automobilových závodů. „S nesmírným zármutkem jsem se dozvěděl o náhlé smrti Charlieho. Znal jsem Charlieho Whitinga mnoho let a byl to skvělý ředitel závodů, hlavní a nenapodobitelná postava Formule 1, která ztělesnila etiku a ducha tohoto fantastického sportu. Formule 1 ztratila věrného přítele a charismatického velvyslance. V mých myšlenkách a v myšlenkách celé komunity motorsportu jsme s jeho rodinou, přáteli a milovníky F1,” vyjádřil smutek prezident FIA Jean Todt.
Sportovní ředitel Ross Brawn dodal: „Charlieho jsem znal celý svůj závodní život. Pracovali jsme spolu jako mechanici, stali se přáteli a strávili jsme na závodních tratích po celém světě spoustu času. Když jsem se dozvěděl tu tragickou zprávu, naplnil mě ohromný smutek. Jsem zničený. Jde o obrovskou ztrátu nejen pro mě, ale pro celou rodinu Formule 1, FIA a motorsport jako celek. Upřímnou soustrast jeho rodině."
Důležitý člen organizačního výboru bude těžkou ztrátou pro celý šampionát, protože jeho dlouholetá praxe usnadňovala technické a procedurální záležitosti během závodních víkendů. Nejčastěji se osobně podílel na zahajování samotné velké ceny. Ta následující se pod jeho záštitou měla snad náhodou konat o tomto víkendu právě v Austrálii, odkud Whiting pocházel. Jeho odpovědnost už bude muset pro tentokrát převzít někdo jiný.

















Charlie Whiting dnes podlehl plicní embolii, bylo mu teprve 66 let
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
před 10 hodinamiNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
před 10 hodinamiČíňané začali prodávat luxusní pětimetrové rodinné auto se spotřebou 3,7 litru na 100 km, cena Evropanům předem zacpává ústa
před 11 hodinamiNěmci chtějí zase sypat peníze do elektromobilů. Chudí by bohatým platili i Porsche, celý program vypadá, jako by ho psal VW
včeraBritové stvořili sporťák rychlejší než Formule 1. Popírá gravitaci, na stropě dokáže i parkovat
včeraBMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.15. 20:29 - M.Z.
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.15. 10:15 - Truck Daškam
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda
- Detektory policejních radarů 04.12. 06:22 - řidičBOB