Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit
28.6.2024 | Petr Prokopec
Za druhé světové války britská automobilka zásobovala hlavně armádu, a to nejen leteckými motory. Stavěla i jednotky určené pro britskou obdobu Jeepu, některé ale ve své době nepřišly k užitku. Jeden z nich tak byl vybalen až nyní, po dlouhých 72 letech. Pohled na něj stojí za to.
Britská automobilka Rolls-Royce byla založena již v roce 1906. Osm let na to byla v souvislosti s vypuknutím první světové války požádána vládou, aby se věnovala hlavně výrobě leteckých motorů. Těm pak zůstala věrna i v následujících dekádách, přičemž během druhé světové války její dvanáctiválcový agregát zvaný Merlin roztáčel vrtule stíhaček jako Spitfire, Hurricane, Mustang či Lancaster. Automobilka pak vyrukovala i s jeho variantou určenou pro tanky, která byla nazvána Meteor.
Tým, který se věnoval tankovému motoru, své vývojové práce dokončil v roce 1943. Poté se přesunul k automobilovému osmiválci, který Britové chtěli využít v mnohem větší míře. Zároveň zkušenosti načerpané z konverze Merlinu na Meteor využili u zcela nové řady jednotek zvané B Series. Dle původních záměrů měla pohánět silniční auta, nakonec jí však automobilka využila hlavně u vojenské techniky, jako byl Austin Champ, tedy britská odpověď na americký Jeep.
Nová rodina motorů byla vyvinuta hned v pěti verzích. Základem byl 2,8litrový čtyřválec naladěný na 80 koní, nad nímž stály dvě verze šestiválců. B60 přišla s 4,3litrovým objemem a 120 koňmi, v případě B61 byl již motor 4,9litrový a 140koňový. Na vrchol se pak postavily dvě osmiválcové varianty, kdy 5,7litrové provedení B80 disponovalo 160 koňmi, zatímco u 6,5litrové verze B81 bylo možné počítat se 185 koňmi. Britové nicméně s vývojem skončili až v roce 1947, tedy po válce.
Verze B61 kvůli tomu zůstala na ocet, nicméně základní čtyřválec B40 byl zvolen jako jednotka pro zmíněný Champ, kterého si vláda objednala 15 tisíc exemplářů. Něco takového již bylo na Rolls-Royce příliš velké sousto, proto značka Austin získala licenci na jeho výrobu. Právě ona pak z velké části realizovala onu objednávku, přičemž jí produkované motory měly pětimístné identifikační číslo, zatímco u Rolls-Roycu šlo o čtyřmístné.
Motory B40 své využití našly také v případě generátorů či jeřábů, Austin je navíc vyráběl i jako samostatné jednotky, o jejichž využití mohl rozhodnout sám majitel. Jeden z těchto agregátů pak skončil i ve Státech, kde ovšem zřejmě skončil v nějakém zapadlém skladišti. A tam bez hnutí odpočíval po dekády, neboť výroba skončila v roce 1957. Teprve letos se agregát v původní dřevěné bedně, která se pod jeho vahou už začala rozpadat, opět dostal do oběhu.
Novým vlastníkem jednotky se stal nadšenec stojící za kanálem Pacific Northwest Hillbilly na Youtube. Ten původně na aukci, kde motor koupil, dorazil kvůli dílům, které potřeboval na svůj bagr. Místo toho nakonec 2,8litrový agregát po 72 letech vysvobodil z bedny, rozebral, vyčistil a dodal mu i chybějící komponenty. Na konci více než 1,5hodinového videa pak motor nastartoval. Podívejte se na to sami, je to pozoruhodné dílo.
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 1 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 2 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 3 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 4 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 5 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 6 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 7 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 8 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 9 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 10 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 11 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Nadšenec za drobné koupil 72 let starý, dodnes nevybalený motor Rolls-Royce. Po vyndání z bedny ho zkusil nahodit - 12 - Austin Champ 1953 aukce Bonhams 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Motor B40 se montoval primárně do Austinu Champ, který byl britskou odpovědí na americký Jeep. Ilustrační foto: Bonhams, tiskové materiály
Zdroj: Pacific Northwest Hillbilly@YouTube
Bleskovky
Přijde vám nové BMW M5 nesnesitelně těžké či ošklivé? Počkejte, až uslyšíte jeho zvuk
včeraPřekopaná legenda Mercedesu od zakladatele AMG se ukázala v akci, zní stejně hrozivě jako vypadá
28.6.2024Sběratel rozjel silniční Formuli 1 Mercedesu na maximum na německé dálnici, z její dynamiky naskočí husí kůže i vám
27.6.2024
Nejčtenější články
Bývalý člen představenstva BMW říká, že pokus zakázat spalovací auta od roku 2035 je „absolutně naivní”
2.6.2024Experti dokázali přelstít i nový bezklíčový systém Tesly laciným „udělátkem”, auto lze ukrást zcela nepozorovaně
2.6.2024500kW „stromové nabíječky” v době, kdy sítě kolabují kvůli domácímu nabíjení dvacetinovým výkonem, jsou hezká, ale utopická iluze
2.6.2024Toyota upřesnila, jak udrží spalovací motory v prodeji i v době nařizování elektromobilů, její řešení je vážně čisté
2.6.2024Ford kompletně otočil. Po ohlášení ztráty 125 miliard na elektromobilech už hybridy nemá za přechodovou technologii
3.6.2024
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 07.01. 21:57 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.01. 20:56 - rutak11
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.01. 20:46 - M.Z.
- Politický koutek 07.01. 09:45 - HondaMan
- BMW F20 120D Problém s motorem. 07.01. 05:08 - anatolewilson
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.30. 20:50 - Truck Daškam
- Chlubítko univerzální 06.30. 20:21 - rutak11
- PHM v zahraničí 06.29. 10:27 - petr_riha