Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenci s respirátory vytáhli z vlhké garáže na 15 let odstavený Ford GT ve zcela nechutném stavu, i tak hned naskočil
13.7.2024 | Petr Prokopec
Je skoro neuvěřitelné, že tohle výjimečné a ceněné auto nechal někdo tak dlouhou dobu doslova hnít ve vlhké garáži, ale stalo se. Jeho záchrana byla hodně nechutnou prací, auto je ale nakonec v lepší kondici, než se na první pohled zdálo.
První generace Fordu GT měla od pohledu vše potřebné k tomu, aby zabodovala. Vzhledově odkazovala na legendární GT40, se kterým Ford porazil Ferrari v Le Mans. Pohon zadních kol pak dostal na povel 5,4litrový, kompresorem přeplňovaný osmiválec, který produkoval 550 koní. A aby toho nebylo málo, v rámci vývoje byl na palubu přizván i Carroll Shelby, tvůrce originálu. Jenže zákazníků, které by tohle všechno oslnilo, nakonec bylo méně, než si Ford vysnil.
Automobilka totiž původně plánovala, že vyrobí přinejmenším 4 500 kusů - nakonec jich však vzniklo jen 4 038. Poslední exempláře se navíc prodávaly v roce 2007 jako skladová auta, tedy často i s nemalou slevou. Zdálo se tedy, že modrý ovál se ke své legendě již nikdy nevrátí. O to většího překvapení se svět v roce 2015 dočkal, když dorazila druhá generace. A i když vyměnila manuál za automat a osmiválec za šestiválec, zabodovala víc.
Stejně jako mnozí umělci docházejí uznání až po smrti, tak je dnes nahlíženo mnohem pozitivněji i na GT první generace. Mimo jiné i proto, že pochází z dob, kdy auta ještě nebyla prošpikována moderními technologiemi od podlahy až po střechu. V důsledku toho hlavně údržba techniky nemusí vést ke kompletnímu vybílení bankovního účtu. Což ostatně zajímavým způsobem potvrdil Ed Bolian z VINwiki spolu s dalším nadšencem.
Dvojice se totiž vypravila do Georgie, aby z jedné místní garáže vysvobodila právě GT první generace. To mělo sice pod střechou, ale ve značné vlhkosti, temnu a chladu odpočívat až 15 let. Takové podmínky pro skladování exkluzivního supersportu logicky nejsou zrovna ideální, nepřekvapí proto, že youtubeři raději vklouzli do ochranných obleků a nasadili si roušky. Byť jsme již viděli i horší „stáje“.
Jakkoli zjevné, že možná celý interiér vozu bude nutné kvůli vlhkosti a s ní spojené nechutné plísní třeba přečalounit, a stejně tak bude třeba poklepat na zoubek karoserii, technika zůstává plně funkční. Stačilo totiž připojit baterii, otočit klíčkem, a osmiválec znovu ožil. Jeho zvuk sice naznačuje, že vylepšovat bude co i v tomto ohledu, s ohledem na dobu stání je však kondice pohonné jednotky úžasná.
Je škoda, že nadšenci neprozradili nájezd vozu, ten ale příliš vysoký nebude. I kdyby tedy na konto renovace šly třeba dva miliony korun, stále se to vyplatí - málo jeté GT první generace se dnes prodávají za zhruba 14 milionů korun, tedy čtyřnásobek své původní ceny. Proč někdo nechal tento kousek tak dlouhou dobu na ocet, i když bylo dávno jasné, že jde o cenné zboží, zůstává záhadou.
Ford GT první generace je dnes velmi ceněným zbožím, kusy s nízkým nájezdem se prodávají i za 14 milionů korun. A hodnotný vůz to byl už dávno, o to víc překvapí, že jej někdo nechal doslova shnít až do stavu, který můžete vidět na videu níže. Foto: Ford
Zdroj: VINWiki@YouTube
Bleskovky
- Ferrari ještě s motorem V12 bez turba změřilo síly s vrcholnou Godzillou, je to testament jedné automobilové éry
16.10.2024 - Fiat v záchvatu zoufalosti srovnává neprodejnou elektrickou pětistovku s Teslou Cybertruck, je to absurdní
14.10.2024 - Chris Harris si nechal přečalounit své beztak unikátní BMW M5 látkou místo kůže. Fajn, ale co ten materiál? A barva?
14.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- MS-Superbike a Supersport jdou do finále včera 16:00
- Pre Phillip Island: Lídry jsou Martin a Ogura, mistrem už Alonso včera 10:00
- Finále sezóny WorldSBK - časový program 16.10.2024
- Triumph Speed Twin 900 2025: s novým podvozkem 16.10.2024
- Opět brzké ranní vstávání: Časový program GP Austrálie 16.10.2024
Nejnovější články
- Někdo najel 600 tisíc km s malým „pežotkem”. Víc nevhodné auto neznáme, přesto je v pozoruhodném stavu
včera - Další rána pro elektrická auta. 34 procent jejich majitelů v Německu se vrací ke spalovacím vozům, opačným směrem nemíří skoro nikdo
včera - Dobrá zpráva pro staromilce, Toyota Supra s šestiválcem a manuálem neskončí, ani když BMW zařízne svou Z4
včera - Honda už někde skončila s benzinovými sekačkami na trávu, elektrické náhrady jsou ještě větší nesmysly než auta
včera - Problémy Fiatu bobtnají. Pro nezájem zastavil výrobu dalšího dlouholetého bestselleru, Pandy
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 10.18. 00:42 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 10.18. 00:38 - M.Z.
- BMW Divize 10.17. 22:47 - Kristiaos
- Opravná sada na třmeny 10.17. 21:02 - maroked
- Policejní kontroly a měření 10.17. 19:53 - řidičBOB
- Audi A4 kabrio - oprava střechy 10.17. 10:08 - Thavok
- Jaké jsou skutečné možnosti příštího auta? 10.17. 04:32 - GeraldTyler
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.16. 08:12 - pavproch