Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
„Mr. Bean” má na svědomí dodnes nejdražší pojistnou událost na autě v celé historii
16.8.2020 | Petr Miler
Chce vskutku výjimečnou kombinaci událostí, aby něco takového vůbec bylo možné. Ale v tomto případě se to sešlo a výsledek dodnes dokáže udivit.
Rowan Atkinson je dobrým příkladem toho, že ježděním v Mini se dá propracovat až k jednomu z nejvzácnějších supersportů světa. Jen je tedy nutné, aby v prvním jmenovaném autě jezdila filmová postava typu Mr. Bean, skutečný člověk si skrze něj k McLarenu F1 nepomohl asi nikdy. Právě tento vzácný sporťák je jedním z mnoha výjimečných aut, která slavný britský komik kdy vlastnil a právě původní F1 se mu v srpnu 2011 „podařilo” nabourat.
Nevypadalo na nějakou extrémně těžkou nehodu, sám Atkinson z auta vystoupil jen s pochroumaným ramenem a ani vůz se nezdál být zničený nadobro. Nebyl, jeho uvedení do původního stavu se ale ukázalo být mimořádně komplikovaným. A také nutným skoro za jakoukoli cenu vzhledem k tomu, že běžná pojistná matematika v případě tohoto skvostu nefunguje.
Auto tak skončilo v sídle McLarenu ve Wokingu, kde si s ním hráli celý jeden rok a pojišťovně Rowana Atkinsona vystavili neuvěřitelně tučný účet: 910 000 britských liber, tedy dnešním kursem něco přes 26 milionů Kč a dobovým ještě asi o milion více. Už v té době se o této pojistné události hovořilo jako o absolutně nejdražší v dějinách britského pojišťovnictví. A dnes, o 8 let později, si můžeme říci, že o nic podobného se v případě pojištění aut nepostaral nikdo jiný na celém světě.
Chtělo to totiž nejen výjimečné auto, ale i výjimečného majitele a také výjimečnou shodu okolností. Pojistná matematika totiž podobně drahé opravy obvykle zdaleka nepřipustí. Přístup pojišťoven je čistě racionální - auto má určitou pojistnou hodnotu, která by měla odpovídat skutečné ceně vozu v době nehody. Pak je tu cena opravy, která v případě větších poškození snadno přesáhne aktuální hodnotu auta. A protože pojišťovny nechtějí riskovat, že by za opravu platily více než za nové auto, už v případě odhadu ceny opravy přibližně na polovinu hodnoty vozy raději zaplatí pojistnou hodnotu poníženou o cenu toho, co vám z auta zbylo. Protože oprava se vždy může ukázat komplikovanější, a tedy i dražší, než se na první pohled zdá.
„Pan Bean” dal za McLaren F1 jako za nové auto 640 tisíc liber, tak jak je možné, že bylo o dekádu a půl později opraveno za 910 tisíc liber? Je to prosté, už v roce 2011 byla cena auta enormní, na aukcích se už tehdy pohybovala v řádu milionů dolarů a dnes jde klidně o desítky. Pojišťovna by tedy zjevně musela v případě totální škody Atkinsonovi platit více než kolik „vysolila” za opravu, a tak se zkrátka opravovalo, klidně rok a klidně za 26 milionů. Navíc Atkinson je pan někdo a pojišťovna nemohla riskovat svou pověst jakýmkoli úskokem. Toto se opravdu stane maximálně jednou za deset let, nebo spíše jednou za sto.
Rowan A. se každopádně dočkal svého McLarenu v jeho původní podobě a návrat do něj prý byl stejně příjemný, jako si obléci si oblíbený svetr. Pikantní je, že si jej nechal další čtyři roky a teprve poté jej prodal. Cena? 8 milionů liber, asi 231 milionů Kč - více jak 12násobek původní ceny a skoro 10násobek ceny opravy. Slušná suma na tehdy 18 let starou „bouračku”...
Rowan Atkinson vstoupil do historie i jinak než Mr. Bean, jeho relativně drobná nehoda je dodnes největší automobilovou pojistnou událostí v historii světa. Foto: Drive Tribe
Auto přesto čtyři roky po nehodě prodal tak draho, že na něm vydělal stovky milionů korun. Foto: The Telegraph
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva