Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
„Mr. Bean” má na svědomí dodnes nejdražší pojistnou událost na autě v celé historii
16.8.2020 | Petr Miler
Chce vskutku výjimečnou kombinaci událostí, aby něco takového vůbec bylo možné. Ale v tomto případě se to sešlo a výsledek dodnes dokáže udivit.
Rowan Atkinson je dobrým příkladem toho, že ježděním v Mini se dá propracovat až k jednomu z nejvzácnějších supersportů světa. Jen je tedy nutné, aby v prvním jmenovaném autě jezdila filmová postava typu Mr. Bean, skutečný člověk si skrze něj k McLarenu F1 nepomohl asi nikdy. Právě tento vzácný sporťák je jedním z mnoha výjimečných aut, která slavný britský komik kdy vlastnil a právě původní F1 se mu v srpnu 2011 „podařilo” nabourat.
Nevypadalo na nějakou extrémně těžkou nehodu, sám Atkinson z auta vystoupil jen s pochroumaným ramenem a ani vůz se nezdál být zničený nadobro. Nebyl, jeho uvedení do původního stavu se ale ukázalo být mimořádně komplikovaným. A také nutným skoro za jakoukoli cenu vzhledem k tomu, že běžná pojistná matematika v případě tohoto skvostu nefunguje.
Auto tak skončilo v sídle McLarenu ve Wokingu, kde si s ním hráli celý jeden rok a pojišťovně Rowana Atkinsona vystavili neuvěřitelně tučný účet: 910 000 britských liber, tedy dnešním kursem něco přes 26 milionů Kč a dobovým ještě asi o milion více. Už v té době se o této pojistné události hovořilo jako o absolutně nejdražší v dějinách britského pojišťovnictví. A dnes, o 8 let později, si můžeme říci, že o nic podobného se v případě pojištění aut nepostaral nikdo jiný na celém světě.
Chtělo to totiž nejen výjimečné auto, ale i výjimečného majitele a také výjimečnou shodu okolností. Pojistná matematika totiž podobně drahé opravy obvykle zdaleka nepřipustí. Přístup pojišťoven je čistě racionální - auto má určitou pojistnou hodnotu, která by měla odpovídat skutečné ceně vozu v době nehody. Pak je tu cena opravy, která v případě větších poškození snadno přesáhne aktuální hodnotu auta. A protože pojišťovny nechtějí riskovat, že by za opravu platily více než za nové auto, už v případě odhadu ceny opravy přibližně na polovinu hodnoty vozy raději zaplatí pojistnou hodnotu poníženou o cenu toho, co vám z auta zbylo. Protože oprava se vždy může ukázat komplikovanější, a tedy i dražší, než se na první pohled zdá.
„Pan Bean” dal za McLaren F1 jako za nové auto 640 tisíc liber, tak jak je možné, že bylo o dekádu a půl později opraveno za 910 tisíc liber? Je to prosté, už v roce 2011 byla cena auta enormní, na aukcích se už tehdy pohybovala v řádu milionů dolarů a dnes jde klidně o desítky. Pojišťovna by tedy zjevně musela v případě totální škody Atkinsonovi platit více než kolik „vysolila” za opravu, a tak se zkrátka opravovalo, klidně rok a klidně za 26 milionů. Navíc Atkinson je pan někdo a pojišťovna nemohla riskovat svou pověst jakýmkoli úskokem. Toto se opravdu stane maximálně jednou za deset let, nebo spíše jednou za sto.
Rowan A. se každopádně dočkal svého McLarenu v jeho původní podobě a návrat do něj prý byl stejně příjemný, jako si obléci si oblíbený svetr. Pikantní je, že si jej nechal další čtyři roky a teprve poté jej prodal. Cena? 8 milionů liber, asi 231 milionů Kč - více jak 12násobek původní ceny a skoro 10násobek ceny opravy. Slušná suma na tehdy 18 let starou „bouračku”...
Rowan Atkinson vstoupil do historie i jinak než Mr. Bean, jeho relativně drobná nehoda je dodnes největší automobilovou pojistnou událostí v historii světa. Foto: Drive Tribe
Auto přesto čtyři roky po nehodě prodal tak draho, že na něm vydělal stovky milionů korun. Foto: The Telegraph
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 4 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 7 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie