Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Hvězda Top Gearu ukázala svou garáž snů. Bere dech, ač miliardáře nezruinuje
4.2.2019 | Petr Prokopec
Když se řekne „garáž snů”, člověk si obvykle představí sbírku těch nejúžasnějších aut historie. Sny ale mohou mít i jinou, poněkud realističtější podobu, jak ukazuje Chris Harris.
Popularita Chrise Harrise začíná nabírat na obrátkách. Stojí za tím především jeho účinkování v Top Gearu, což „Opičáka“, jak si sám přezdívá, dostalo do podvědomí i těch, pro které automobily až tak moc neznamenají. A jelikož v pořadu bude pokračovat i po výměně stráží, dá se předpokládat, že Harris hned tak v zapomnění neupadne. Ostatně on sám je poměrně činorodý, a pokud nenatáčí přímo Top Gear, pak někde závodí či pro BBC připravuje další díly své show Chris Harris Drives. A právě na jednu takovou se dnes podíváme.
Tentokráte ale nejde o jízdu na limitu za doprovodu často nekompromisního komentáře. Harris se během celého videa dokonce pohybuje jen po svých, tedy pokud v to nepočítáme pár sekund na jeho konci. Po zbytek show ale jen létá od jedné vzácnosti ke druhé a - snad to tak můžeme napsat, aniž by to vypadalo jakkoliv hanlivě - doslova slintá blahem. Stojí za tím úctyhodná kolekce youngtimerů, kterou mohl do detailu prozkoumat.
Tato sbírka čítající více než 140 aut dříve bývala majetkem jediného člověka. Ten se ale buď odebral na věčnost nebo si našel jinou zálibu, a vozy tak zamířily do garáže aukční společnosti RM Sotheby’s. Ta je hodlá vydražit během letošního roku na čtyřech separátních akcích (v Paříži, na Amelia Islandu, ve Fort Lauderdale a v Essenu), přičemž mnohé exempláře jsou nabízeny bez rezervy. Klidně je tak můžete pořídit za hubičku, ačkoliv odhad aukční společnosti se vždy pohybuje v řádu desítek či stovek tisíc Eur.
Jelikož však jde o již zmiňované youngtimery, tedy takové vozy, které vznikly v 70., 80. a 90. letech, ceny se nikdy nevyšplhají do závratných výšin. Tedy alespoň dle předpokladů. Jakkoliv jde často o vzácné stroje, jež vznikly jen v omezené sérii, jednoduše nejde o auta dostatečně stará či jedinečná na to, aby se o ně sběratelé rvali za pomoci svých miliardových kont. Na druhou stranu to ale rovněž znamená, že nemusí jen pobývat v garáži, ale mohou vyrazit i na nějakou tu projížďku.
Nabízené vozy toho v posledních letech mnoho nenajezdily. Jak Harris s nadšením ukazuje, stav celé této kolekce je dechberoucí a mnoha případech lepší, než tomu bylo ve chvíli, kdy daná auta opouštěla továrnu. Dokládá to pohled na nedotčená gumová těsnění oken, panensky čistá čalounění či bezchybné dřevěné dekory a venkovní laky. A snad ještě působivější je, že všechny vozy jsou plně provozuschopné.
Co se tedy v jeho garáži snů skrývá? RM Sotheby’s uvádí, že 34 kusů nese logo Mercedesu, 27 dostalo vrtuli BMW, dvanáct zdobí soška Spirit of Ecstasy, jedenáct jich vyrobilo Bentley, osm Porsche, osm Jaguar, sedm Ferrari, čtyři Aston Martin, dvě Morgan a po jednom Audi, Lotus či Lamborghini. Opomenout pak nesmíme ani na vozy z Japonska zastoupené třeba Nissanem 300ZX Turbo či Toyotu Supra nebo z Ameriky, mezi něž patří Chevrolet Corvette C3.
Harris dodává, že vidět něco takového na vlastní oči se podaří vlastně jen jednou za život. I proto vlastně během celé epizody jen chodí vůz od vozu a obdivuje mimo jiné i jedinečnou osmdesátkovou stylizaci, která kupříkladu vyvrcholila instalací 13 tlačítek určených k ovládání pouze jediného sedadla. Lze namítnout, že výsledek může vypadat jako chaos, ovšem jako chaos osobitý. Tomu se ale současné digitální displeje nemohou rovnat.
Vždy záleží na osobním vkusu, nicméně předpokládáme, že většina dá novému videu palec nahoru. My pak už jen dodáme, že kolekce kromě již zmíněného zahrnuje třeba dva kusy Astonu Martin Lagonda, z nichž jeden dostal titěrná 15palcová kola. Mercedes-Benz SL70 AMG se pro změnu chlubí monstrózním sedmilitrovým dvanáctiválcem, ultra-vzácný Renault 5 Turbo 2 pak nízkým nájezdem kilometrů. A navíc i sourozencem.













Chris Harris byl mezi youngtimery jako doma...
...všech více než 140 aut z jeho garáže snů je navíc na prodej, mnohé vozy přitom do aukce míří bez rezervní ceny a tudíž mohou majitele změnit klidně i za hubičku
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch