Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10

Ve světě, kde finance nepředstavují limit pro pořízení jakéhokoli auta v jakémkoli počtu, se může stát i to, že si jeden člověk objedná 10 jinak neexistujících kombíků s největšími motory, které se kdy pod kapotu takového auta dostaly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10

2.10.2019 | Petr Miler

Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve světě, kde finance nepředstavují limit pro pořízení jakéhokoli auta v jakémkoli počtu, se může stát i to, že si jeden člověk objedná 10 jinak neexistujících kombíků s největšími motory, které se kdy pod kapotu takového auta dostaly.

Nacpat desetiválec z Lamborghini pod kapotu kombíku od Audi a přidat mu dvě turba je nápad sice šílený, ale ne až tak originální. Někdejší Audi RS6 Avant přesně takto vzniklo a beztak nebylo prvním kombíkem s motorem ze supersportu. Před ním vzniklo minimálně Ferrari 456 GT Venice a také stroj, na který zavzpomínáme dnes - Mercedes-Benz S 73 AMG T.

Tahle dvě auta pojí dvě věci - dvanáctiválec pod kapotou a fakt, že obě vznikala pro brunejskou královskou rodinu. Ne že by to bylo nečekané, sultán Hassanal Bolkiah má v autech opravdu zvláštní vkus a díky hromadám ropy, které tento stát vyváží, si může dovolit tento vkus uspokojovat auty, která vůbec neexistují a která pro něj obvykle přímo automobilky vyvíjí na zakázku.

Přesně takový příběh strojí i za S 73 AMG T. Není to nic jiného, než Mercedes třídy S W140, jehož karoserie byla zakázkově upravena ze sedanu na jinak neprodávané kombi. O přestavbu se postaralo přímo AMG a víme, že si sultán objednal ne jeden, ale hned 15 kusů. Nepředpokládáme, že by tolik eSkových kombíků skutečně potřeboval, pravděpodobně mu ale u Mercedesu řekli, že menší počet aut na zakázku nevyrobí. A tak si jich koupil právě tolik - něco jako když zaplatíte 10 lístků do kina, aby film promítali, i když se na něj nikdo jiný nechce dívat.

Jako nejednou svou objednávku později snížil „jen” na deset aut, asi si to ve své pozici mimořádně váženého zákazníka mohl dovolit beztrestně dělat. Vyrobeno ale bylo nakonec 18 vozů. Tři z toho si jako pozůstatek vývoje mělo nechat AMG a zbylých pět bezprizorních kusů mířilo do rukou jiných soukromých majitelů za jistě neskromnou cenu - hovoří se o 1 milionu německých marek v roce 1997.

Pokud se vám to zdá příliš, vězte, že karoserie kombi je jen jedním mnoha specifických a dvou klíčových bodů tohoto auta. Tím druhým je motor - pod kapotu se nastěhoval 7,3l dvanáctiválec M120, stejný motor, který se montoval i do Pagani Zonda C12 S. Jistě, ten měl původ právě v třídě S W140, ale tam vždycky končil na šesti litrech. Do S 73 AMG T se dostal neškrcený, se všemi svými 565 koňmi a 750 Nm. Pro srovnání - verze S 600 W140 nabídla „jen” 408 koní a zakázkově vyráběný sedan S 70 AMG, který vznikl údajně ve 112 exemplářích, měl 525 koní.

Přesné jízdní parametry S 73 AMG T nejsou známy, níže přiložené video vám ale ukáže, s jakou lehkostí vůz (a to, předpokládáme, půjde spíše o model S 70 AMG) překonává rychlost 300 km/h. Dále víme, že o přenos výkonu na zadní kola se stará pětistupňový automat. S takhle velkým výkonem jistě není problém se podívat o poznání dále za hranici 300 km/h a zrychlení na stovku odhadujeme někam k pěti vteřinám, když slabší S 70 AMG ho zvládlo za 5,2 s.

Zakázkově upravený je tu kromě motoru a karoserie také interiér, výfukový systém a podvozek, ale to už není tak zajímavé. Zmiňme ještě černá kola AMG, která dostal kus na fotkách; informací o těchto autech ale obecně není mnoho, jak to u „sultánovin” všeho druhu bývá. Fotek je tedy ještě méně, i tak se je čím kochat - takové spojení luxusu, výkonu a... kombi je v automobilové historii zcela nevídané.


Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 1 - mercedes s 73 t amg 04Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 2 - mercedes s 73 t amg 05Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 3 - mercedes s 73 t amg 06Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 4 - Mercedes S 73 AMG T dalsi 01Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 5 - Mercedes S 73 AMG T dalsi 02Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 6 - Mercedes S 73 AMG T dalsi 03Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 7 - Mercedes S 73 AMG T dalsi 04Obří kombík s obřím motorem 7,3 V12 si nechat postavit sám sultán, vzal jich 10 - 8 - Mercedes S 73 AMG T dalsi 05
Fotografií tohoto jednorožce mezi Mercedesy na světě moc není. Ostatně, auta samého též ne...


Sedmilitrové S AMG je pozoruhodně rychlý stroj

Zdroj: Benz World

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.