Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mercedes CW 311 byl jako z vesmíru, 319 km/h jel už v roce 1978
26.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Supersport, který mohl následovat slavný Gullwing, vznikl bez vědomí Mercedesu a takřka na koleně. Do prodeje se však dostal až po letech.
Slavný Mercedes 300 SL Gullwing mohl dostat nástupce, vůz s podobnými, nahoru výklopnými dveřmi, ale vzniklý podle designových trendů 70. let. Stroj s názvem CW 311, třebaže má na nose třícípou hvězdu, však přímo u Mercedesu nevznikl, třebaže jeho autor daleko k automobilce neměl. Postavil jej Eberhard Schulz, člověk, který předtím u Mercedesu pracoval na konceptu C111.
V roce 1978, po šesti letech od první skici, se jeho stroj ukázal na ženevském autosalonu. Název CW 311 pocházel z koeficientu odporu vzduchu, který byl právě 3,11. A hvězdu Mercedesu údajně Schulz na vůz přilepil sám od sebe, bez svolení či vůbec vědomí této automobilky. Pochopitelně se s ním chtěla soudit, avšak díky mediálnímu zájmu, který koncept CW 311 přinesl, od toho nakonec upustila. Byla to totiž docela dobrá reklama, za kterou Mercedes nezaplatil ani pfennig.
Mercedes CW 311 měl laminátovou karoserii na trubkovém rámu a ve svých útrobách ukrýval součástky jak od Mercedesu, tak i od Porsche, kde byl Schulz v té době zaměstnán. Motor nesl loga Mercedes a AMG, byl jím vidlicový osmiválec o objemu 6,8 litru. Přes pětistupňový manuál ZF 5DS posílal na zadní kola 375 koní v 5 200 otáčkách a 565 Nm v 3 000 otáčkách. To poměrně lehkému vozu - vážil jen 1 250 kg - dovolovalo zrychlit na stovku za 4,8 vteřiny, na dvoustovku za 12,7 s a uhánět až 319 km/h. Tyto parametry se neztratí ani mezi dnešními superauty, zejména tedy maximální rychlost.
Vůz ukočírovat pomáhaly kotoučové brzdy, které měly na všech čtyřech kolech rotory o průměru 30 cm. Spolupracovaly s pneumatikami, jejichž šíře je zejména vzadu úctyhodná - byly rozměru 345/35 VR15, kde VR je rychlostní index, podobně jako ZR, a ukazuje na možnost použití v rychlostech nad 210 km/h. Vpředu byly pneumatiky o rozměru 285/40 VR15.
K nízké hmotnosti se dopracoval kromě laminátové karoserie také docela malými rozměry - na délku měřil tento vůz pouze 4,1 metru. Na dnešní poměry byl i docela úzký, 182 centimetrů, a vysoký byl jen 110 cm. Nejvyšším bodem bylo zpětné zrcátko na střeše. Mercedes CW 311 měl jen toto jediné a řidič se jím díval dozadu jako periskopem. Řešení velmi zajímavé, leč trochu nepraktické a také nijak zvlášť úhledné. Některé vozy také měly koncovky výfuku vlevo před zadním kolem.
První, bílý koncept vznikl ve spolupráci s inženýrem Rainerem Buchmannem z firmy B+B, odtud také pramení loga po stranách a vzadu. Další vozy měly již průhledné kryty předních světlometů, nikoliv plné schovávací, a také se lišily motory. Zástavby se dočkal např. 6,2litrový osmiválec s elektronickým vstřikováním paliva Bosch, který na kola posílal od 400 do 475 koní a 600 Nm přes stejný pětikvalt ZF, nebo 5,5litrová V8, která nabídla 405 koní.
Mercedes nakonec model CW 311 do výroby nepustil, a tak zůstalo u zhruba desítky prototypů, které se však dostaly ven, mezi sběratele. To činí tyto vozy jedněmi z nejvzácnějších na světě. CW 311 si však střil i filmovou roli - v roce 1980 si první prototyp zahrál v německé komedii Únos aut, kde se s ním po rakouském Salzburgringu proháněl Niki Lauda.
Schulz však nechtěl svůj projekt jen tak nechat u ledu, spoluzaložil proto automobilku Isdera. Název pocházel ze slov Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing a druhým modelem této firmy byl Imperator 108i, který byl v podstatě Mercedesem CW 311, jen dostal loga Isdery. Ten se vyráběl v letech 1984 až 2002 a vzniklo jich okolo třicítky.
Tyto stroje jsou také docela vzácné, občas se objeví na prodej s cenovkou okolo čtvrt milionu eur. Ani původní Mercedesy CW 311 se však dalšímu prodeji zcela nevyhýbají, jen jich je méně, takže bývají výrazně dražší. Nyní je na prodej stříbrný kus s menšími předními blinkry a zmíněným 5,5litrovým osmiválcem, který jej dokáže rozpohybovat na třísetkilometrovou rychlost.
Podle popisu v inzerátu to je vůz vyrobený v roce 1984, který sloužil pro testy při vzniku Isdery Imperator 108i. Stav tachometru by tomu odpovídal, vůz má údajně najeto 60 tisíc kilometrů. Stávající majitel za něj požaduje 1,3 milionu Eur, tedy necelých 35 milionů korun.
Pravda, je to hromada peněz a dalo by se za ně pořídit deset aut a dům. Mercedes CW 311 je však kusem automobilové historie a třebaže není mezi širokou veřejností ani zdaleka tak známý jako Gullwing, vznikem, designem a také tím zrcátkem na střeše je možná ještě zajímavější.

























Mercedes CW 311 vznikl z hlavy Eberharda Schulze a bez vědomí Mercedesu. Do výroby se jako takový nedostal...
... avšak Schulz postavil a několik let prodával téměř stejné auto, jen s názvem Isdera Imperator 108i
V současnosti je jeden z Mercedesů CW 311 na prodej, údajně sloužil jako testovací vůz při vzniku Imperatoru. Majitel za něj chce 1,3 milionu eur
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 2 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 4 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 5 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 7 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva